מחיר למשתכן או מחיר מטרה

אנא, תנסו לכונן תוכנית שתחזיק יותר מממשלה אחת

בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן

היום (ב') נפתחת ההרשמה להגרלה לרכישת אחת מ-24 דירות מוזלות שייבנו בעיר מודיעין במסלול "מחיר למשתכן" במחיר של 750 אלף שקל לדירת 3 חדרים. בשבוע שעבר (17.5) נפתח הרישום ל"מחיר למשתכן" בראש העין, שם מוצעות בהגרלה 68 דירות החל ממחיר של 630 אלף שקל. מדובר ללא ספק במחירים בני השגה, שהושגו רק הודות לשיטת "מחיר למשתכן" - שבה המדינה משווקת קרקע במחיר מסובסד (כחצי מהערכת שמאי) והקבלנים מתחרים ביניהם על המחיר הסופי לדירה (הזול מנצח).

רק שמדובר כמובן בסה"כ בשרידים אחרונים מהממשלה הלפני אחרונה. מהלכים שדחף בשעתו שר השיכון אריאל אטיאס, ושבנדל"ן כמו בנדל"ן הבשילו לאט מאוד. אבל גם מדובר ברוח גבית לתוכניות החדשות של שר האוצר החדש, שציין בהסכמים הקואליציוניים כי כל מכרזי המדינה יהיו מעתה ב"מחיר למשתכן".

מה הבעיה? כמו מעשה שטן, בדיוק בשבוע שעבר נפתחו המכרזים הראשונים ל"מחיר מטרה", השיטה החדשה שהוביל שר הבינוי הקודם אורי אריאל, ושנמחקה כליל בתוכניות הממשלה החדשה. שר הבינוי הטרי, יואב גלנט, נאלץ להוציא הודעה מפרגנת על "ההצלחה הגדולה במכרז בראש העין". ונוכח ההצלחה, במשרד שלו המשיכו להצהיר שנראה עוד מכרזים כאלו בכמויות גדולות עוד השנה.

ואולי לא צריך להתפלא על הפרגון: אחרי שמומחים רבים צפו כישלון מוחלט למכרזים (וטענו שגם במחירי קרקע אפס אין היתכנות כלכלית), נמכרה קרקע לבניית 1,585 דירות בראש העין ליזמים מהשורה הראשונה (רובם קבלני ביצוע). 953 דירות מהן יימכרו במחיר שנקבע מראש בתנאי המכרז. דירת 80 מ"ר למשל (ועוד 8 מ"ר מרפסת ו-5 מ"ר מחסן) תימכר ב-812 אלף שקל. הקרקע נמכרה אמנם במחירי שפל (יגאל דמרי למשל רכש קרקע ל-341 דירות, מהן 205 במחיר מפוקח, תמורת 1.8 מיליון שקל), אבל עם הצלחה קשה להתווכח, ובמשרד האוצר הרי חוזרים וטוענים שהם לא רוצים להרוויח מקרקע.

רק שעכשיו נתקענו עם שתי תוכניות באוויר, ועם אלף ואחת סיבות למה להעדיף אחת על רעותה. ואף אחד גם לא יודע מתי תעדיף המדינה לייעד קרקע מסובסדת דווקא לטובת דיור להשכרה. ומרוב המצאות מוצלחות, עושה הרושם שהחבר'ה שם למעלה ישמחו בעיקר להתווכח איזו הכי מתאימה.

וכבר אמר פעם איש חכם: "עדיף לקבל החלטה טובה היום, מאשר החלטה מושלמת מחר". רק תחליטו. ואנא, תנסו לכונן תוכנית שתחזיק יותר מממשלה אחת.