כיל מוכרת חלק מפעילויותיה ב-50 מ' ד'; פוטאש בוחנת את המשך ההחזקה בה

מוכרת את פעילותה בתחום הפארמה, הקוסמטיקה והגבס לחברת וואן רוק קפיטל פרטנרס

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

חברת כימיקלים לישראל (כיל) דיווחה היום כי סיכמה על מכירת פעילותה בתחום הפארמה, הקוסמטיקה והגבס (PCG) לחברת וואן רוק קפיטל פרטנרס. העסקה, שהיקפה הוערך בשוק בכ-50 מיליון דולר, מתבצעת במסגרת האסטרטגיה של כיל למיקוד פעילותה בתחומי המוצרים לתעשיית החקלאות והמזון, וכן החומרים המורכבים.

פעילות הפארמה והקוסמטיקה של כיל מתמקדת בייצור רכיבים המיועדים לתרופות נוגדות חומצה ותכשירים מונעי הזעה, ואילו פעילות הגבס, הממוקמת בבריטניה, מתרכזת בייצור גבס דנטלי. המכירה תושלם במהלך החודשים הקרובים, בכפוף להשלמת תנאים נדרשים.

ואולם, את עיקר תשומת הלב של המשקיעים תפסו היום דווקא דברים שאמר בסוף השבוע מנכ"ל חברת פוטאש הקנדית, חברת הכימיקלים המחזיקה ב-13.9% ממניות כיל. בכנס משקיעים שערכה חברת ניהול הנכסים BMO בניו יורק, אמר המנכ"ל יוכן טילק (Jochen Tilk) כי הוא ממשיך לבחון האם כדאי לפוטאש לשמור על מניות כיל שבידיה - כך דיווחה סוכנות רויטרס.

פוטאש מחזיקה מניות כיל בשווי של כ-5 מיליארד שקל, אולם היא אינה שולטת בכיל ואין לה השפעה מהותית על התנהלות החברה הישראלית. משום כך, בוחן טילק האם כדאי לפוטאש להמשיך ולהחזיק במניות גם אם לא תוכל להגדיל את שיעור החזקתה.

לפי רויטרס, טילק אמר כי טרם בדק עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, האם בכוונתו לאשר לפוטאש להגדיל את אחיזתה בכיל. לפני כשנתיים בדקה פוטאש אפשרות לרכוש את השליטה בכיל, אולם התנגדות של שר האוצר דאז, יאיר לפיד, מנעה את התקדמות העסקה.

בתגובה לדברים, אמר מנכ"ל כיל סטפן בורגס כי אם פוטאש רוצה להגדיל את השקעתה בחברה, עליה לפנות ישירות לממשלת ישראל ולחברה לישראל, בעלת השליטה. בורגס ציין כי משקיעים רבים הביעו עניין במניות כיל שבידי פוטאש, אך הדגיש כי עצתו לכל משקיע שמעוניין היא לנהל מגעים עם הצעה ספציפית ביד, ולא להסתפק בבדיקת האפשרות בלבד.