המגעים למכירת הפניקס: דלק צפויה לתת הנחה לפוסון הסינית

ככל הנראה יופחתו כ-5% ממחיר העסקה ■ תקופת הבלעדיות בין הצדדים הוארכה עד ל-29 במאי

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד, צפויה לתת הנחה לקבוצת פוסון הסינית בעסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס. לדברי גורם המעורה במו"מ, "נראה שתהיה הנחה מסוימת, של כ-5%, במחיר העסקה", והוא הוסיף כי הצדדים נמצאים "בישורת האחרונה לקראת חתימה על הסכם מחייב ביניהם". בקבוצת דלק ובפוסון בחרו שלא להגיב.

ההסכם הראשוני בין פוסון לדלק נחתם בינואר השנה, ולפיו פוסון תרכוש 42% ממניות הפניקס בתמורה לשווי חברה הזהה להון העצמי של הפניקס בסוף הרבעון השלישי ב-2014 - כ-3.7 מיליארד שקל, ובתוספת ריבית של 4.7% שתשולם לקבוצת דלק החל החל מסוף הרבעון השלישי אשתקד ועד למועד השלמת העסקה. הפניקס נסחרת בבורסה לפי שווי של יותר מ-2.9 מיליארד שקל.

בצל הערכות בשוק כי לאחרונה התעוררו אי הסכמות בין קבוצת דלק לסינים, ביחס לשווי הפניקס בעסקה, דיווחה היום קבוצת ההחזקות הישראלית כי הצדדים לעסקת הענק "הגיעו להסכמה להאריך את תקופת הבלעדיות, שנקבעה במזכר ההבנות הבלתי מחייב ביניהן למכירת השליטה בהפניקס, עד ליום 29 במאי" - שיחול ביום שישי השבוע. להערכת גורם המעורה במהלך, "לא מן הנמנע שתהיה עוד הארכה לתקופת הבלעדיות בין הצדדים".

על כל פנים, חתימה על הסכם מחייב בין הצדדים אינה המשוכה היחידה שעליהם לעבור: על פוסון הסינית לקבל את אישור המפקחת על הביטוח באוצר להחזיק באמצעי שליטה במבטח בישראל, וזה לא עניין של מה בכך. ואולם, על פי הערכות לפוסון יש 'קייס' חזק מול הפיקוח, כשהיא מחזיקה כבר ברישיון מבטח באיחוד האירופי (בפורטוגל) ובארה"ב. בכל מקרה, מדובר עדיין בהסכם לא מחייב שנחתם בין דלק לבין פוסון, ולפי שעה עדיין אין כל ודאות שייחתם הסכם מחייב ו/או שהעסקה תושלם בהצלחה. נציין כי עד כה קיימה פוסון בדיקת נאותות מעמיקה להפניקס, שכללה ביקורים רבים של נציגים מטעמה במשרדי החברה בישראל.

נזכיר כי אשתקד קיימה דלק מגעים מתקדמים ביותר למכירת השליטה בהפניקס, בניהולו של אייל לפידות, לידי משפחת קושנר האמריקאית. אז דובר על מכירת 47% ממניות הפניקס, מתוך 52% שבידי קבוצת דלק, לפי אותו מחיר שננקב בהסכם הלא מחייב מול פוסון (בהתאם להון העצמי, בתוספת מנגנון ריבית). המהלך האמור לא צלח, ולנוכח הערכות בשוק כי הרוכשים האמריקאים יתקשו לקבל את אישור המפקחת על הביטוח לעסקה, הצדדים חדלו מהמגעים.

בימים אלה, נזכיר, מתנהלים מהלכים למכירת השליטה בקבוצת ביטוח גדולה נוספת - כלל ביטוח. חדר המידע למכירת כלל ביטוח צפוי להיפתח בימים הקרובים, כשברקע כמה גופים זרים כבר הביעו התעניינות ראשונית ברכישת השליטה בחברת הביטוח מידי קונצרן אי.די.בי.