מחיר מטרה: ייבחן שינוי בהצעות במכרזים הבאים

בשל סעיף טכני של רמ"י, נפסלו הצעות כשרות שהוגשו ל-2 מגרשים במסגרת מכרז מחיר מטרה בראש העין ■ הדעות חלוקות בין משרדי הממשלה בדבר שינוי הסעיף הבעייתי

בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן

בשבוע שעבר נסגר מכרז מחיר מטרה בראש העין. כפי שנחשף ב"גלובס", למכרז ניגשו שורה ארוכה של חברות נדל"ן מהבולטות במשק, ובסופו של דבר הוכרזו זוכים בשישה מגרשים שונים.

עם זאת, ארבעה מגרשים שפורסמו במכרז נסגרו ללא תוצאות, כאשר לשניים מהם לא הוגשה אף הצעה ולשניים נוספים הוגשו הצעות בודדות. הצעות אלו נפסלו, מכיוון שבמסגרת המכרז מופיע סעיף הקובע שבמקרה ותהיה הצעה אחת בלבד, היא תיפסל.

לאחר פרסום התוצאות התקוממו הקבלנים על החלטה זו, ואף טענו שאין היגיון בפסילת מגרשים שבפועל ההצעות שהוגשו עבורם, כשרות.

כך למשל, הצעה שהגישה חברת רייסדור נפסלה בשל היותה הצעה יחידה, ועל כך אומר יקי רייסנר, בעלי החברה: "אם היה רק מתחם אחד אז היה היגיון לסעיף הזה שבגללו נפסלה ההצעה שהגשתי. אבל היו כאן 10 מתחמים ו-15 הצעות. בשורה התחתונה שוב רוצים רק למקסם את התמורה על הקרקע".

משרד האוצר איתן בדעתו

בתגובה לטענות הקבלנים, ניכר פער בעמדות משרדי הממשלה המעורבים. בשעה שבמשרד האוצר עומדים מאחורי תנאי המכרז המקוריים, במשרד הבינוי אומרים כי הנושא נבדק כעת וייתכן שסעיף זה עשוי להשתנות בעתיד.

"משרד הבינוי מברך על התוצאות המוצלחות של מכרז מחיר מטרה הראשון שמבטיח דירות חדשות ואיכותיות בהנחה משמעותית", כך נמסר ממשרד הבינוי. "ההצעות בשני מתחמים נפסלו מכיוון שהוגשה עבורם הצעה יחידה, בעוד תנאי המכרז שנקבעו במועצת מקרקעי ישראל קובעים כי במקרה כזה המכרז פסול. לאור התוצאות, והצלחת שיווק המתחמים האחרים במכרז, ייבחן סעיף זה מחדש למכרזים הבאים".

אך כאמור, במשרד האוצר מתעקשים ועומדים על כך שאלו תנאי המכרז, ואף מסבירים שהמצב במכרז מחיר מטרה טוב יותר מאשר במכרזים אחרים: "במכרזי מחיר מטרה, בניגוד למכרזים רגילים, כאשר מכרז שאין בו לפחות שלוש הצעות נפסל, ניתן היה לבחור זוכה גם במכרז בו הוגשו לכל הפחות שתי הצעות. כלל זה עוגן בהחלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל לענין מחיר מטרה. אי פסילת מכרזים שבהם נתקבלה רק הצעה אחת נוגדת את החלטת המועצה", נמסר מהאוצר.

נזכיר כי בעוד המכרז בראש העין נסגר עם תוצאות שיאפשרו בניית 1,585 יחידות דיור בעיר, שמתוכן 953 דירות מוזלות. פסילת שני המתחמים אליהן הוגשו הצעות יחידות תוביל לכך שבנייתן של 281 יחידות דיור, שמתוכן 187 יחידות דיור מוזלות במחיר מטרה - לא תצא לפועל במסגרת המכרז.