נדחה הערעור: פלאפון תשלם קנס של 600 אלף שקל

ביהמ"ש דחה את עתירת פלאפון על הקנס שהטיל עליה משרד התקשורת במאי 2014 ■ הקנס הוטל בגין הפרת הוראות בנושא הזמנת שירות של ספקי תוכן, לאחר שפלאפון לא יידעה את המנויים על הזמנת תוכן סלולרי

בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי
בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי

מפעילים רבים בשוק התקשורת מעדיפים לפנות לבית המשפט על מנת לנסות ולדחות תשלומי קנסות שמטיל עליהם משרד התקשורת. בין אם מדובר בקנסות שהוטלו בצדק או בקנסות מיותרים לחלוטין - החברות מבינות שכדאי לפנות לבית המשפט גם כאשר הסיכוי לביטול הגזירה קטן, ולו רק כדי להרוויח זמן.

לכן, כאשר משרד התקשורת מצליח בבית המשפט להשית את הקנס ולמנוע את ביטולו, הוא מנצל את ההזדמנות וממהר לפרסם הודעה כאילו מדובר באירוע גדול.

וזה מה שקרה היום (ד'), כאשר המשרד מפרסם החלטה של בית המשפט לדחות את הערעור של חברת פלאפון על קנס של 600 אלף שקל שהושת עליה. בית המשפט דחה את עתירת חברת פלאפון בנושא הקנס שהטיל עליה משרד התקשורת במאי 2014, בגין הפרה של הוראות הרישיונות בנושא הזמנת שירות של ספקי תוכן.

שופט בית המשפט המחוזי אליהו בכר בהכרעת פסק הדין: "טוב תעשה העותרת, כמו כל בעל רישיון על-פי חוק התקשורת, לו תהא ערה עד למאוד לסכנות ולדרכי החתחתים העומדות בפני מנוי במהלך שימוש באותה פלטפורמה הנמסרת לטובת קבלת שירותים חיצוניים מעבר לאלה המסופקים לו על-ידי בעל הרישיון עצמו, שכן לא מעט מנויים נכוו בדרכם לשירות בו לא חפצו או לא הבינו די את השלכות השימוש בו".

המשרד הסביר כי הקנס הוטל משום שפלאפון הפרה הוראות רישיון לגבי האופן שבו הצרכנים מזמינים שירותי תוכן דרך חשבון הסלולר. משרד התקשורת קבע הוראות ברישיונות של חברות הסלולר, לעניין אופן ההזמנה והרישום לשירותים אלה באתרי אינטרנט של ספקי תוכן, וזאת לצורך הגברת השקיפות כלפי המנוי במהלך הזמנת השירות, ובמטרה לאמת את זהות מזמין השירות.

על-פי ההוראות, החברות מחויבות, בין היתר, לשלוח למנוי במהלך הרישום מסרונים שיכללו פרטים שונים לגבי השירות: מהות השירות, תעריפיו ודרכי הפנייה האפשריות לצורך הסרת השירות.

במסגרת פעולות פיקוח שביצע משרד התקשורת, נמצא כי חברות הסלולר, ובהן חברת פלאפון, לא שלחו למנויים מסרונים ובהם פרטים לגבי השירות כנדרש. פלאפון עתרה כנגד ההחלטה - וכאמור נדחתה.