שבוע דרמטי בשווקים: שטף נתונים חשובים והיום הגורלי של יוון

ביום שישי יוון אמורה להעביר לקרן המטבע הבינלאומית תשלום חוב של 300 מיליון אירו אך הודיעה כי אין ביכולתה לשרת את חובותיה ■ בארה"ב יתפרסמו נתוני התעסוקה ובגוש האירו תתפרסם החלטת הריבית

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

דריכות בשווקים: משבר החוב היווני לצד נתוני מאקרו מהותיים שיתפרסמו בארה"ב עלולים לגרום לתנודות חדות. ביום שישי הקרוב, ה-5 ביוני, יוון אמורה להעביר לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) תשלום חוב נוסף בהיקף מאות מיליוני אירו, אך בכירי הממשל היווני מצהירים כי אין ביכולתה של המדינה לשרת את חובותיה. אנליסטים בשוק מוסיפים שמן למדורה ומזכירים כי חודש יוני נחשב לחודש חלש מאוד בשוק המניות.

אומנם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הביע אופטימיות לפני כשבוע ואמר כי הוא מאמין שארצו תשיג סיוע כלכלי ותימנע מפשיטת רגל, אך מאז המשא ומתן עם נושיה שוב נקלע למבוי סתום וגם מדינות ה-G7 שהתכנסו לפני מספר ימים לא הצליחו למצוא פשרה.

כעת, עולה השאלה האם יוון תצליח להעביר ל-IMF תשלום של 300 מיליון אירו ביום שישי או שמא תיכנס באופן רשמי לחדלות פירעון? קרן המטבע כבר הודיעה בסוף השבוע שהיא לוקחת בחשבון אפשרות שבה יוון תפרוש מגוש האירו וגם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נשמעה פסימית ואמרה ש"יש עוד הרבה עבודה לעשות".

מעבר ליוון, בארה"ב יתפרסמו שטף נתוני מאקרו, במרכזם מדד ה-ISM, סקר ה-ADP ודוח התעסוקה המלא ביום שישי. הנתונים המהותיים עשויים לספק רמז נוסף לגבי המועד שבו הפד יתחיל להעלות את הריביות. ואם לא די בכך, בסוף השבוע הבנק המרכזי האירופי יפרסם את החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית שלו וקרטל הנפט אופ"ק יערוך פגישה חשובה שעלולה לגרום לתנודות בשוק האנרגיה.