"במגדלים האיכות עולה, בבנייה רוויה רגילה היא יורדת"

אריה ריצ'י ריכטמן, מנכ"ל קליל: המינוי של כחלון לשר האוצר וההצהרות שלו בעניין הרפורמות בנושא התכנון והבנייה, משדרים אופטימיות

"הסטנדרטים בבנייה משקפים את הפערים בחברה הישראלית. בעוד שבבנייה רוויה הבסיסית, שגם ככה הרמה שלה יחסית נמוכה ונסמכת על מוצרים מסין, האיכות הולכת ויורדת, בבנייה היוקרתית, במגורים ובמגדלי משרדים, הדרישה לאיכות עולה והולכת". את הדברים אומר אריה ריצ'י ריכטמן, מנכ"ל חברת קליל המייצרת חלונות, דלתות ופרופילים.

"פעם", אומר ריכטמן, "סטנדרט כמו אסלות תלויות, דלתות פנים מאלומיניום, קירות מסך, זכוכיות חכמות שמורידות את רעש הרחוב לרמה נמוכה ומסננות קרינת שמש - רווח בבנייה פרטית, צמודת קרקע ובשיפוצים - השוק המסורתי שלנו. אבל בשנים האחרונות הוא הגיע מהווילות גם למגדלי המגורים. למשל, שירותים ואמבטיה נפרדים בחדר של ההורים היו נראים כמו מפרט יוקרתי. היום זה הסטנדרט".

ריכטמן מסכים כי לעלייה בסטנדרטים יש חלק בעליית המחירים, אך סבור כי מדובר על עשרות אלפי שקלים לכל היותר, וכי מבחינת הקבלן, שמוכר את הדירה מהר יותר ובמחיר טוב, מדובר בהפרש זניח.

- האם בקליל מזהים שינוי מגמה, בעקבות הבטחות שר האוצר החדש לירידות מחירים?

"המינוי של כחלון לשר האוצר וההצהרות שלו בעניין הרפורמות בנושא התכנון והבנייה, משדרים אופטימיות", אומר ריכטמן. "יש תחושה של אור שמגיע, וזה לא הרכבת ממול. יש פה בסוף ביקוש קשיח ואמיתי לסדר גודל של 45 אלף דירות בשנה, שזה דבר חיובי, נושא הפינוי בינוי נכנס להסכמים הקואליציוניים, ובסוף רואים שאין תשואה אלטרנטיבית טובה יותר מחוץ לענף הבנייה. לכן, מבחינתי, קליל נמצאת במקום הנכון של התמונה".

- יזם שרוצה לשווק דירה יוקרתית באמת עדיין מזמין מוצר מחו"ל.

"אני לא מסכים. האיכות של יצרני הפרופילים בישראל עולה כל הזמן, גם של ספקי המערכות, היצרנים, וגם של קבלני הביצוע. היזמים גם הבינו שעדיף להם לקחת יצרן מקומי שיוכל לספק להם חלקי חילוף תוך זמן קצר".

קליל היא אחת מספקי המערכות המעטים הקיימים כיום בשוק. לדברי ריכטמן, "בעקבות המשבר בענף בתחילת שנות האלפיים, על רקע האינתיפאדה השנייה והפסקת הכניסה של פועלים מהשטחים, יצאו חברות גדולות מהענף, ומהר מאוד האספקה שלהן נקלטה אצל החברות האחרות. קליל שרדה הודות לכך שהמשיכה לפתח מוצרים חדשים, לשווק אותם ולהפעיל אולמות תצוגה".

- עד כמה נפוצה פעילות החאפרים?

"אני לא רוצה לקרוא להם חאפרים, אבל ברור שענף השיפוצים הוא אזור פרוץ. לפני שנים אחדות הבנו שציבור הלקוחות זקוק להכוונה בתחום, ולכן הקמנו ארבעה אולמות תצוגה, לשם מגיעים לקוחות פרטיים ומקבלים ייעוץ לגבי המפרט המתאים לפתחים בביתם. גם היזמים וגם הקבלנים צריכים בסופו של דבר לעבוד עם ספקים ועם מתקינים מורשים. את המוצרים שלנו אפשר לקנות אצל הרבה ספקים, אבל אם קונים אצלנו, מקבלים גם ייעוץ טכני והפניה למתקינים שהחברה עובדת איתם".

ריכטמן רואה בתעשיית האלומיניום המתקדמת כזו השלובה ברעיון הבנייה הירוקה, או "הבנייה המושכלת", כפי שהוא מכנה אותה: "חלונות חכמים מאפשרים להשתמש במינימום אנרגיה, ומספקים שליטה ובקרה על פתחי הבית. כאלה הם למשל חלונות שמסננים רעשים, מגנים מסינוור, ניתנים בקלות לפתיחה ולניקיון או תריסים שנסגרים אוטומטית כשהטמפרטורה יורדת. אנחנו רואים לכך דרישה הולכת וגוברת בשוק, ולדעתנו זה הדבר הבא".