ניתוח מיוחד: איך צפוי להיראות שוק הטלוויזיה המסחרית?

העסקה המתגבשת לרכישת ערוץ 10 ע"י RGE מסמנת עידן חדש בערוץ: הוא מקבל בעלים חדשים שמזרימים כסף ותעודת יציבות ל-15 השנים הבאות ■ מנגד, את ערוץ 2, שעדיין מצוי בזיכיון, אפשר לפרק בחקיקה עד סוף השנה

למרות השמחה על ההסכם שהתגבש בין קבוצת RGE לבעלי המניות של ערוץ 10, שעות ספורות לפני הדד-ליין שפקע אמש (א') בחצות - אין עדיין הסכם חתום.

תחילה היו חילוקי דעות בין בנק לאומי לרשות השנייה בנוגע לאופן שבו אמורות להיות מועברות הערבויות לרכישת הערוץ. גם משאלה הוסדרו, עדיין לא נחתמו החתימות האחרונות על הסעיפים הקטנים והמרובים שנדרשים להסכם הזה, ובהם סעיפי התגמול ליוסי מימן, בעל השליטה, ולשותפו ארנון מילצ'ן, שחפצים בתפיחתם, גם ברגע האחרון.

ואולם על-פי כל הגורמים המעורים בפרטים, אין מניעה כי הערב תהיה חתימה סופית, והמסמכים יגיעו אל הרשות השנייה.

אם ייחתם ההסכם בסופו של דבר, ועל-פי גורמים המקורבים לדיונים, הוא אמור להגיע לכדי חתימה בשעות הערב המאוחרות, יגיע ההסכם אל הרשות השנייה לבחינה ואישור. גם בחינה של עמידתו של ערוץ 10 בדרישות של הרגולטור ממנו לקראת קבלת רישיון, וגם בחינה של בעלי המניות החדשים ויכולתם הפיננסית.

ערוץ 10, בראש ובראשונה, צריך להיפטר מ-24% מניותיו הנמצאים בנאמנות. על-פי המתווה החדש - 51% ל-RGE, והיתר מתחלק בין יוסי מימן וארנון מילצ'ן, אין בעיה כזה.

אחר-כך יעבור ההסכם לידיו של אילן שילוח, שעדין מחזיק בזכות הסירוב הראשונה לעסקה. שבועיים הוא יכול להחזיק את ההסכם אצלו, בטרם ישווה או יסרב.

ההערכה היא כי האפשרות השנייה סבירה יותר, שכן שילוח לא יהיו מוכן לתשלום של כ-200 מיליון שקל, כמעט כפול מזה ש-RGE של אביב גלעדי, לן בלווטניק ומשפחת רקנאטי מוכנות לשלם. ואז כשקבוצת RGE תהפוך לבעלת המניות העיקרית של ערוץ 10, ייפתח עידן חדש בטלוויזיה המסחרית. הנה כמה ממאפייניו החדשים.

ערוץ 10
 ערוץ 10

תלויים בנתניהו

כשברקע שר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, מצהיר כי הוא מעוניין לפתוח את השוק לכמה שיותר כוחות, יש לציין מראש כי הדבר מערים קושי אמיתי על מי שמעוניין לחזות את האופן שבו יתנהל שוק הטלוויזיה בישראל. בכל רגע יכול ראש הממשלה להפתיע ולהעיר רפורמות ישנות, כמו פיצול ערוץ 2, או להמציא חדשות - כמו עידוד הקמת ערוצים חדשים, או שינוי בחוקי הבעלויות הצולבות.

כך או אחרת, מה שבטוח הוא שהגלגל התהפך - ערוץ 10 יהיה מעתה הגוף היציב בשוק התקשורת, ואילו ערוץ 2 הוא הערוץ שעתידו לא ברור.

לערוץ 10 נכנס כוח חדש, שמזרים אליו כסף ונותן תעודת יציבות ל-15 השנים הבאות - בעוד את ערוץ 2, שעדיין מצוי בזיכיון, אפשר לפרק בחקיקה כבר עד סוף השנה.

ברגע שערוץ 10 יהפוך לערוץ המסחרי הישראלי הראשון ברישיון, הופך ערוץ 2 על זכייניותיו לפגיע ושברירי.

מקום ל-3 ערוצים?

על-פי התחשיבים של ערוץ 10, שמירה על האסטרטגיה שהכתיב המנכ"ל יוסי ורשבסקי, לפיה הערוץ יימנע מריאליטי וישמור על לוח שידורים בעל רייטינג פושר, אך כזה שמכסה את הוצאותיו - יש מקום ל-3 ערוצים ברישיון בשוק.

אם שואלים את החברים ברשת ובקשת, הם דוחים זאת מכל וכל. על-פי העבודה הכלכלית שנעשית על-ידם, השוק לא יכול לסבול יותר משני שחקנים ברישיון בשוק. לכן, אם לא יאלצו אותם, הם לא ייצאו לרישיון לפני המועד שנקבע להם בחוק.

כשערוץ 10 ממשיך להתנהל על-פי חוקים רגולטוריים של רישיון - עם אפשרות להוציא הרבה פחות על תוכן - עם שנתיים קדימות בשוק החדש, ערוץ 2 עשוי להוביל מהלך שיאפשר לו תנאים של רישיון כבר עכשיו, כשרשת וקשת עדיין חולקות את אפיק 22.

כשערוץ 10 יציב, לכאורה אין סיבה לדרוש פיצול מידי של ערוץ 2 וחברת החדשות. אלא אם כן במשרד התקשורת יחשבו אחרת.

מיזוג מתבקש בערוץ 2

כששנת 2017 ברקע, והיציאה לרישיון בלתי נמנעת, האפשרות כי אופציית המיזוג בין זכייניות ערוץ 2 תשוב לשולחן, היא כמעט מתבקשת. רשת וקשת לא החליפו מחשבה בנושא הזה מאז 2013, ולשם כך יהיה צורך באישור מיוחד של הממונה על ההגבלים העסקיים.

לא מן הנמנע - אומרים גורמים רבים בשוק, בהם כאלה בתוך הזכייניות - שהשיחות על מיזוג הן הדרך היחידה של רשת וקשת להתמודד עם חקיקה מפתיעה או שוק רישיונות אכזרי.

בשורה לשוק היצירה

אין ספק כי מי שייהנה מאוד מהכניסה של בעלי הבית החדשים לערוץ 10, הם אנשי שוק ההפקה והיצירה המקומיים. אמנם ערוץ 10 הזרים עבודה לשוק ועמד במחויבויותיו, אבל לא השקיע לטווח ארוך, שילם בהקפה והיה מדוד וחששן.

כדי להרים את הערוץ על הרגליים ולהובילו לפסים רווחיים יותר, יתחילו אנשי RGE להזרים כסף ולהוציא לפועל יותר השקעות - גם שנה, שנתיים ושלוש קדימה.

מודל ורשבסקי

איזה ערוץ יהיה ערוץ 10 מרגע שהוא יהפוך לערוץ ברישיון? אם שופטים לפי שיחות פנימיות, הסיבה העיקרית לכניסה של קבוצת RGE לעסקה היא האופן שבו מנהל יוסי ורשבסקי את הערוץ כיום, דרך שלראשונה הובילה את 10 לדרך של יציבות.

השאלה היא האם מודי פרידמן, מנכ"ל הקבוצה ואביב גלעדי, יצליחו להתאפק להמשיך ולהשאיר את הערוץ כפי שהוא, בעצימותו הנמוכה. הם בהחלט עשויים, לצד הזרמת כספים נוספת, להפוך אותו ערוץ "ורשבסקי", שעיקרו עדיין יהיה תעודה, אקטואליה ותחקיר, עם ציפיות מתונות לרייטינג, אבל עם אקסטרה תחרותיות. התוספת, ולו הקטנה ביותר של כסף לשוק, עשויה לשנותו לחלוטין.

מלחמות הריאליטי יחזרו?

אם RGE תייצר יותר אופציות לתעשיית ההפקה, היא עשויה להביא להעלאת מחירים בשוק, ובכך להקשות על ערוץ 2 והזכייניות. למרות שפרידמן ידוע דווקא בחיבתו לחתוך מחירים, אם הוא יפנה שוב לעולם הריאליטי, ויבקש להוציא לפועל הפקות רחבות-היקף, הדבר ישפיע ישירות על הזכייניות.

אחרי שקוצצו משכורות עובדי החדשות, שוב ושוב, ושוב, פרידמן - האיש שחתם בעברו בערוץ 10 על הצ'קים הגבוהים ביותר בתולדות הטלוויזיה הישראלית - עשוי לפתוח במלחמה אסטרטגית מול ערוץ 2.

אחרי הכול, אם לא יפוצל ערוץ 2 על-ידי הממשלה כבר בעתיד הקרוב, המשימה של ערוץ 10 תהיה להביא אותו ל-2017, שנת הפיצול, חלש ככל האפשר. את זה, לא בטוח שעושים על-פי המתכון של ורשבסקי.