השקת סופר קופיקס: בלעדיות לספקים; תורים בקופות

ספקים גדולים, שהגיעו להסכמות מסחריות עם הרשת החדשה, קיבלו בלעדיות על המדפים

סופר קופיקס / צילום: יהונתן בן חיים
סופר קופיקס / צילום: יהונתן בן חיים

רשת סופר קופיקס, שסניף ראשון שלה נפתח היום (ג') ברחוב הרצל בתל-אביב, נתנה עדיפות לספקים הגדולים על פני הספקים הקטנים. העדיפות הזו באה לידי ביטוי בחלק מהמקרים במחירים גבוהים יחסית של המותגים המובילים לעומת מותגים קטנים יותר.

בנוסף, המחיר האחיד שנקבע ברשת, ועומד על 5 שקלים ליחידת מוצר, או למספר יחידות, גרם בפועל לתמחור גבוה של חלק מהמוצרים.

אבי כץ, יזם הרשת, מאשר את העדיפות לספקים הגדולים: "התחלנו מהג'וקר, עברנו למלך, ומשם לנסיך", אמר ל"גלובס".

נסביר: בכל מקום שבו ספק גדול הגיע להסכמה מסחרית עם סופר קופיקס, מוצריו קיבלו את המקום במדף באופן בלעדי. כך, למשל, הרשת מוכרת אינסטנט פודינג 80 גרם של אסם במחיר של 5 שקלים - בשעה שמוצר מקביל של חברת מאיה, ספק קטן, נמכר ברשתות ב-3.5 שקלים בלבד.

דוגמה נוספת היא "מנה חמה" של אסם, הנמכרת ב-5 שקלים ליחידה - בעוד מוצר מקביל באותו הגודל, של ספק קטן יותר, נמכר ברשתות במחיר הנמוך בכ-20%.

זולים מהרשתות רק בחלק מהמוצרים

בדומה לתנובה, גם חברת אסם ייצרה מוצרים באריזה מוקטנת, כמו למשל ביסלי, המכיל 55 גרם בלבד. על האריזה מצוין אמנם כי "מדובר במשקל חדש", אך הדבר יצר בלבול אצל הלקוחות, והיו ביניהם כאלה שכלל לא שמו לב לכך שמדובר בביסלי באריזה מוקטנת.

שיטוט בין מדפי רשת סופר קופיקס מצביע על שורה ארוכה של מוצרים הנמכרים במחיר זול יחסית לצרכן, לצד שורה ארוכה של מוצרים שמחירם גבוה יחסית. כך למשל, הרשת מציעה מגוון של סלטים מצוננים באריזת 250 גרם של סלטי מיקי, במחיר אחיד של 5 שקלים, הנחשב למחיר נמוך ביחס למותגי אחלה של שטראוס וצבר של אסם.

לעומת זאת, מילקי טופ (עם תוספת של פיצפוצי שוקולד) נמכר ב-5 שקלים, לעומת מחיר של 4.5 שקלים ברשתות.

קטגוריית הפירות והירקות של סופר קופיקס אינה מהווה תחרות כלל וכלל, הן משום שחלק מהמוצרים נמכרים באופן קבוע כ"לוס לידר" ברשתות השיווק, והן בשל חוסר היכולת של הרשת החדשה להציע מחיר אטרקטיבי.

סניף סופר קופיקס, שנפתח היום, ממוקם כ-60 מטר בלבד מסניף AM:PM. חגית שינובר, סמנכ"לית סחר ברשת החדשה, אומרת: "המחירים שלנו נמוכים ב-30% מהמחירים של AM:PM גם בפירות והירקות. AM:PM לא תוכל לשרוד אם היא לא תשתנה ותוריד מחירים".

עשרות קונים גדשו את הסניף של סופר קופיקס מיד עם פתיחתו, ותורים השתרכו בקופות. הפרסום הנרחב משך לסניף גם בעלי משפחות, שאינם קהל היעד של הרשת.