מנכ"ל כיל והחשבת הכללית נפגשו בעניין מניית הזהב

הפגישה היום התקיימה לאחר שבאחרונה כיל כבר מסרה למשרד האוצר מענה על אודות השקעותיה בחו"ל מהשנים האחרונות ועל תוכניות ההשקעה שלה בעולם בשנים הבאות - לרבות ידע ייחודי

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

השביתה הממושכת בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח שמקבוצת כיל כבר הסתיימה - אך הדיונים בין משרד האוצר לבין הנהלת כיל בעניין מניית הזהב שהמדינה מחזיקה בחברה נמשכים: היום (ג') נפגש מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, עם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, במשך 3 שעות כדי לדון בטענות שהועלו בחודשים האחרונים ועדי העובדים וההסתדרות הכללית, ולפיהן כיל הוציאה פעילויות מישראל באופן שמנוגד לכללי מניית הזהב שמחזיקה המדינה מאז הפרטת החברה בשנות ה-90'. בפגישה השתתף גם יו"ר כיל, ניר גלעד.

הפגישה היום התקיימה לאחר שבאחרונה כיל כבר מסרה למשרד האוצר מענה על אודות השקעותיה בחו"ל מהשנים האחרונות, ועל תוכניות ההשקעה שלה בעולם בשנים הבאות - לרבות ידע ייחודי. כיל מסרה את הפרטים המבוקשים על אודות מהלכיה למשרד האוצר, לאחר שהיועץ המשפטי שלו, עו"ד יואל בריס, פנה ברשימה של שאלות בנושא זה למנכ"ל כיל. עבאדי וגלעד כבר נפגשו בתחילת שבוע זה.

נוסף על הדיון בנוגע לטענות על הפרת כללי מניית הזהב, הצדדים דנו גם בסוגיות הקשורות למועד שבו עתיד לפקוע הזיכיון של כיל לכריית מחצבים בדרום, בשנת 2030, ועל ההשלכות של יישום המלצות ועדת ששינסקי 2 על החברה. ההמלצה המרכזית של הוועדה בראשות פרופ' איתן ששינסקי היא לחייב את כיל לשלם למדינה מס על רווחי יתר בשיעור של 42% החל בשנת 2017. כזכור, בעקבות אותן המלצות כיל הודיעה על עצירת השקעות מתוכננות בישראל במיליארדי שקלים.

במשרד האוצר אמרו בתום הפגישה בין החשבת הכללית לבין מנכ"ל כיל כי "הישיבה הייתה פרודוקטיבית ובמהלכה הציגו אנשי כיל לחשבת הכללית את תמונת המצב הנוכחית בחברה והשיבו לשאלותיה בסוגיות שנוגעות למניית הזהב". באוצר ציינו כי בעתיד יערכו בנושא זה ישיבות נוספות.

מכיל נמסר בהתייחס לפגישה: "מניית הזהב נועדה להבטיח שמירה על העניינים החיוניים של המדינה ואת מימוש האינטרס הציבורי בישראל מפעילות החברה, וכיל אכן מממשת את האינטרס הציבורי יותר מכל חברה אחרת בישראל. כיל פועלת אך ורק כמתחייב מהוראות מניית הזהב ותשובות מפורטות המוכיחות זאת ניתנו ויינתנו למשרד האוצר".