אתם, הישראלים

כנס סטארט-אפים באוסטריה שהיה יכול להתקיים גם בתל-אביב

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

מזג האוויר בלינץ, בירת אוסטריה עילית, היה חמים ונעים אתמול. העיר השלישית בגודלה באוסטריה, כ-200 אלף תושבים, ידועה בעיקר בהיותה בית לכמה מהחברות התעשייתיות הגדולות והוותיקות באוסטריה. בנוסף, העיר התפרסמה בהקמתם של מרכזי תרבות ואומנות המשלבים מדיה מודרנית , שזכו להכרה בין לאומית רחבה. בבית קפה על שפת נהר הדנובה בני שיחי מסבירים לי שפרנסי המחוז שמו להם למטרה לקדם את היזמות והחדשנות כבסיס לפיתוח כלכלי של העיר וסביבתה. זו גם הסיבה לביקורי כאן - הזמנה להרצות בכנס היי-טק וחדשנות, לספר את הסיפור של ההיי-טק הישראלי כמקור השראה לקהל מעורב של יזמים ומשקיעים. האוסטרים מנסים ללמוד מניסיונה של אומת הסטארט-אפ בכל דרך אפשרית.

אוסטריה, מדינה בת כשמונה וחצי מיליון תושבים, עוברת תהליכים מקרו כלכליים מדאיגים. ירידה בקצב הצמיחה, ירידה בילודה, הגירה של אוכלוסיות בעלות רקע סוציו-אקונומי חלש, מנועי צמיחה מוגבלים. יזמות נתפסת כאן על ידי חלק מקובעי המדיניות כדרך חשובה, אולי היחידה, לחלץ את העגלה מהבוץ.

מרקוס, מארגן הכנס והמארח שלי, בא לאסוף אותי מהמלון אחרי פגישת בוקר שגרמה לו עוגמת נפש. אחד היזמים המובילים בצפון אוסטריה, שהתעשר מחברות שהקים, אמר לו בקשיחות שאין לו שום כוונה להשקיע בסטארט-אפים. הוא לא ממש מאמין במודל הזה של חדשנות. אבל מרקוס לא מתייאש. הוא ימשיך לנסות.

באולם הכנס הכל מסודר למופת. סטארט-אפים צעירים מציגים את מוצריהם במבואה והיזמים עטים על כל משקיע או שותף פוטנציאלי. שני יזמים מבוגרים יחסית לשאר המציגים מראים לי בגאווה חגורות יוקרה שיש להן אבזם ניתק, לצורך מעבר מהיר בבדיקות הביטחון בשדות תעופה בהם נדרש הנוסע להסיר את חגורתו. רעיון מדליק. על ידם מציג סטארט-אפ בעל יכולות מרשימות לניטור ביצועים של מרכזי נתונים. אני מספר למנכ"ל על מתחרים שלו בישראל ובעמק הסיליקון, באחד מהם אנחנו אפילו מושקעים.

המצגות באולם ברמה גבוהה. שקפים מהוקצעים, נקיים, מעט מלל ובעיקר גרפיקה מעוררת חשיבה. המציגים מעלים נושאים שונים הקשורים באתגרים העומדים בפני היזם האוסטרי. יכלו להחליף "אוסטרי" ב"ישראלי" ולשאת את דבריהם באחד מעשרות הכנסים המתרחשים בימים אלה בתל-אביב.

מרצה אחד מדגיש את הקשר בין סיליקון וואלי וסביבת היזמות האוסטרית. החשיבות של נוכחות בוואלי והיתרון שבשמירה על קשר עם שני העולמות. איך יוצרים ערך עבור חברה אוסטרית בעמק הסיליקון. הוא מחלק מספר עצות ליזמים: היו מאוזנים באורח חייכם (לא משהו שנשמע הרבה בארץ הקודש), הגדירו היטב את מטרותיכם, עכשיו הזמן לפעול, ומהר. משהו קוסם בידיעה שהאתגרים וההזדמנויות נראים דומים למדי עבור יזמים ומשקיעים במקומות שונים ומרוחקים זה מזה ברחבי העולם.

מיכאל, יזם מקומי שעבר לעמק הסיליקון לפני תשע שנים מקבל כבוד מהקהל. הוא דוגמה לחיקוי עבור היזמים הרבים שחולמים כאן. הוא מרצה על נקודת הסינגולריות, והגורמים שמקרבים אותנו אליה: האינטרנט של הדברים (IoT), חוק מור, חדשנות אין סופית ורוח היזמות. הכסף הרב הזמין להשקעות בעמק הסיליקון תורם את חלקו לקידמה. אובר - ענקית הכלכלה השיתופית - זוכה לאיזכור והקהל נאנח בהתפעלות לשמע הערכת השווי שלה, למעלה מ-50 מיליארד דולר.

כשמגיע תורי אני מספר לקהל על אומת הסטארט-אפ. כ-7,000 סטארט-אפים הוקמו אצלנו במימון משקיעים בעשור האחרון, למעלה מ-20 מיליארד דולר הושקעו בהם. אני נותן דוגמאות לחדשנות שזכתה למימון משקיעים. חברות כמו Waze, פריימסנס, Consumer Physics, פאוורמט ומדיסייף חידשו כל אחת בתחומה וזכו לאמון משקיעים. אני מספר על הגורם האנושי, היזמים שמקימים את כל החברות האלו. הקהל מאזין בשקיקה, היזמים מן הסתם מזדהים עם הסיפורים.

בשלב מסוים נשמע בכי של תינוק באולם. האם הנבוכה קמה כדי לצאת עם התינוק. אני עוצר את דבריי ומספר לקהל על קמפוס תל-אביב ליזמיות מיסודה של הילה אוביל ברנר, המקדם יזמות בקרב נשים. הקמפוס עזר לחולל מהפכה תפיסתית והפך את נוכחותם של תינוקות במפגשים ובכנסים לטבעי למדי. האם הנבוכה מחייכת, הקהל מוחא לה כפיים. היא מחליטה להישאר באולם.

"אני ממש מעריץ אתכם"

בסיום דבריי ניגשים אליי, ממש כאילו היינו בתל-אביב, יזמים רבים. אחד מהם, מירו, לא רוצה למכור לי שום דבר. הוא רוצה לספר לי סיפור. הוא בעצמו יליד קרואטיה, שירת בצבא שם שנתיים ואפילו הספיק להשתתף במלחמה. היום הוא יזם של סטארט-אפ אוסטרי בתחום השיווק הדיגיטלי. הוא לגמרי מבין אותנו, הישראלים. אחד השותפים העסקיים של החברה שלו הוא סטארט-אפ ישראלי. איש הקשר שלו שם - אופיר - הוא איש מקצוע מעולה. תמיד זמין, תמיד אדיב, יש לו פתרון מושלם לכל בעיה. הם בקשר דרך סקייפ ואימיילים. פתאום, בקיץ שעבר, אופיר נעלם לכמה שבועות. לא ענה לאימיילים ולא היה זמין לחלוטין. בסוף הקיץ הוא חזר ומירון לא שאל יותר מדי שאלות. הוא ניחש שאופיר השתתף "במלחמה שהיתה לכם, אני ממש מבין אתכם". כשאנחנו לוחצים ידיים ונפרדים הוא אומר לי: "אני ממש מעריץ אתכם, הישראלים, אם יום אחד אפגוש את אופיר אגיד לו בעצמי". הנה, אמרתי את דברו של מירו, יזם היי-טק בצפון אוסטריה. נקווה שגם אופיר שמע את דבריו.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.