הסטודנטים הבריטים הצביעו בעד חרם נגד ישראל

התאחדות הסטודנטים הלאומית בבריטניה הצביעה בעד תמיכה בתנועת ה-BDS שפועלת להחרמת ישראל ובידודה בעולם ■ בכך הם מאמצים את הקו האנטי-ישראלי, הקורא לחרם כלכלי, תרבותי ואקדמי על המדינה

הפגנה בבריטניה נגד קיון הצגה ישראלית/ צילום:יודן עבאדי
הפגנה בבריטניה נגד קיון הצגה ישראלית/ צילום:יודן עבאדי

התאחדות הסטודנטים הארצית בבריטניה הודיעה היום (ג') על הצטרפותה לתנועה לחרם נגד ישראל (BDS), הפועלת ברחבי העולם על מנת להשית סנקציות כלכליות, תרבותיות ואקדמיות נגד המדינה בעקבות פעילותה ביהודה ושומרון. למרות ההחלטה החריפה נגד ישראל, מדובר במהלך לא מחייב, במסגרתו כל אגודה מקומית ברחבי הממלכה תוכל להחליט האם לאמץ או לדחות.

ההצעה להצטרף לתנועה הונחה הבוקר בפני מועצת ההתאחדות היום, שהצביעה ברוב של 19 חברים בעד המהלך מול 14 שהתנגדו. ההצעה הוגשה על-ידי התאחדות הסטודנטים בבית הספר ללימודי אפריקה והמזרח הרחוק בלונדון.

לאחר אישור ההחלטה, פרסמה המועצה נייר עמדות בו נטען כי "הכיבוש הבלתי חוקי המתמשך של פלסטין על-ידי ישראל פוגע בזכויות אדם, ומפר את החוק הבינלאומי". עוד נכתב במסמך: "הקהילה הבינלאומית צריכה לגנות את הפעילות הנתעבת".

בין היתר התייחסו מנסחי המסמך לתוצאות מבצע "צוק איתן". "בקיץ 2014 ישראל פלשה לעזה ופתחה בהתקפה צבאית מסיבית", צוין בנייר העמדה. "למעלה מ -2,000 פלסטינים נהרגו, ביניהם מאות ילדים, יותר מ-10,000 נפצעו ו-100 אלף נעקרו מבתיהם. בין היתר הותקפו במכוון בתים, בתי חולים, בתי ספר ומרכזי פליטים".

כותבי המסמך גינו את ממשלת בריטניה על תמיכתה בישראל במהלך "צוק איתן" וכינו אותה "מעשה נתעב". עוד הבהירו כי "הטקטיקה של חרמות עולמיות פעלה ביעילות בסיוע למאבק המוצלח נגד האפרטהייד בדרום אפריקה".

תנועת ה-BDS, שמובילה את המאבק נגד פעילות ישראל בשטחים, פועלת להחרים בין היתר את החברות הישראליות מי עדן וחברת המחשבים Hewlett Packard, שלטענתה מסייעות להפרת זכויות האדם של הפלסטינים על-ידי ישראל. בנוסף, קוראת התנועה להפצת תכניה בקמפוסים ברחבי בריטניה.

בין היתר קמפיין ה-BDS קורא גם לחרם אקדמי וחרם תרבותי על ישראל. רק בפברואר השנה 700 אמנים ומוזיקאים מהעולם חתמו על חרם תרבותי נגד ישראל, ואלה מצטרפים לשורת ארגונים שפועלים בנושא. רוג'ר ווטרס, סולן להקת פינק פלויד, נחשב למבקר פעיל של ישראל כבר יותר מ-20 שנה, הוא מתומכיו המוכרים של החרם.

ההודעה על החרם החדש מגיעה יממה לאחר ששרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) הודיעה על כוונתה להקים צוות מיוחד שיפעל בנושא. הפורום, אותו החליטה להקים, יכלול אנשי מקצוע מהארץ ומהעולם בשיתוף משרד החוץ. הוא ידון בהיערכות והתמודדות עם תנועות הפועלות לעידוד חרם תרבותי על ישראל.