הפייננשל פייר-פליי של היורוליג יוצא לדרך; טוב או רע למכבי ת"א?

מועדוני הכדורסל יחויבו להעמיד תקציב של לפחות 4 מיליון אירו כתנאי להשתתפות במפעל; הוצאות השכר יוגבלו ל-65% מההוצאות, והשקעת הבעלים הפרטיים תוגבל ל-75% מהתקציב הכולל

דווין סמית, מכבי ת"א, יורוליג / צלם: רויטרס
דווין סמית, מכבי ת"א, יורוליג / צלם: רויטרס

ביורוליג הודיעו בסוף השבוע כי תקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP) החדשות, עליהן מדברים ושוקדים בארגון מאז 2012, ייכנסו לתוקף כבר בעונה הקרובה והן יחולו על כל 24 הקבוצות המשתתפות במפעל.

הרגולציות נועדו לחזק את העמידות הכלכלית של מועדוני הכדורסל ביבשת ולמנוע התרסקות, כפי שקרה למספר מועדונים - כולל כמה מהבכירים ביותר - בעקבות נטישת משקיעים או ספונסרים.

על-פי פרסומים שונים, במסגרת התקנות יחויבו המועדונים להעמיד תקציב מינימום של 4 מיליון אירו כתנאי להשתתפות במפעל. ייתכנו סנקציות שיכללו הרחקות מהמפעל, והן יחולו על קבוצות שיסיימו עונה בהפסד תפעולי של יותר מ-10% בהשוואה למינוס הממוצע שלהן בשלוש העונות שפני כן.

בנוסף, בניסיון להגביל את המעורבות של גורמים פרטיים ולהסתמך יותר על הכנסות טבעיות - נקבע כי שיעור התמיכה הפרטית בקבוצה לא יעלה על 75% מסך התקציב שלה. עוד נקבע כי ההוצאות על שכר שחקנים יעמדו על מקסימום 65% מסך תקציב ההוצאות של המועדון.

מבחינת מכבי ת"א, הרי שעל-פי מודל הברייק-איבן לפיו המועדון פועל - הדברים פחות נוגעים אליה ויכולים רק לשחק לטובתה, באמצעות הגבלת התקציבים של יריבותיה. עם זאת, התקנות החדשות יקשו על המועדון במידה וינסה ללכת למהלך של הגדלת תקציב.

יש לציין כי הרגולציות החדשות של היורוליג באות דווקא בזמן שאופ"א, הארגון שייסד את התקנות הכלכליות בכדורגל האירופי - עושה קולות של ויתור על מודל הפייננשל פייר-פליי.