"פוטנציאל האפקט של הוועדה להגברת התחרות בבנקים מוגבל"

כך אומרים בברקליס ■ להערכתם, גם כניסת שחקנים חדשים לא תשנה מהותית את מחירי האשראי

בנק ברקליס / צלם: רויטרס
בנק ברקליס / צלם: רויטרס

בבנק ההשקעות ברקליס לא מתרגשים מהודעת משרד האוצר ובנק ישראל על הקמת ועדה לשיפור התחרות במערכת הבנקאית ובסקירה שפרסמו הם מעריכים ש"פוטנציאל האפקט על הבנקים מוגבל".

"עמלות הבנקים כבר היום נמוכות ומהוות הוצאה נמוכה יחסית של משקי הבית, ולכן אין הרבה מקום לחתוך בהן", נכתב בסקירה, ובאשר לתחרות בתחום האשראי נטען כי "הגברת התחרות באשראי תצטרך לכלול כניסת שחקנים חדשים כמו בנקים דיגיטליים או זרים. אבל דרישות ההון של בנק ישראל גבוהות וגם הרגולציה נוקשה".

בברקליס לא מתרשמים יותר מדי מהתוכניות של הוועדה שבראשות דרור שטרום לסייע לשחקנים חדשים להיכנס לענף הבנקאות. "הוועדה אמנם עשויה להמליץ על הקלות או סיוע בדרישות ההון או במתן בהטבות מס, אולם מי שיישא בהטבות האלה הם משלמי המסים, כשמנגד ההשפעה על המחיר הסופי תהיה מוגבלת. מלבד זאת, בנקים כבר השיקו פעילות דיגיטלית במחיר נמוך, דבר שהופך את הכניסה לשחקנים חדשים לפחות אטרקטיבית". בהקשר זה נזכיר כי שני הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים, מתכננים להקים בנק דיגיטלי בשנה הקרובה.

בברקליס רואים בכל זאת שני גורמים שעשויים להשפיע על הבנקים. הראשון הוא הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, צעד שהוועדה צפויה לבחון. "בטווח הקצר, צעד כזה יפגע ברווחי הבנקים, אבל רוב הבנקים גם מדברים על ההזדמנות הגלומה בכך: רישום של רווח חד-פעמי גבוה ממכירת אותן חברות, שיפור במבנה ההון והתמקדות בעסקי הליבה בבנק", נכתב בסקירה.

שינוי נוסף שעשוי לדעת ברקליס להשפיע על הבנקים הוא הכוונה להקים מאגר נתוני אשראי, שיכלול קבלת נתונים מהבנקים על לקוחותיהם. "הקמת סוכנויות לדירוג אשראי ישפיעו לרעה על שני הבנקים הגדולים פועלים ולאומי, אך עשוי להשפיע לטובה על הבנקים הקטנים יותר, כולל מזרחי טפחות ודיסקונט".

נראה שלא רק בברקליס צופים שהרפורמות המתוכננות יובילו לפגיעה מוגבלת בלבד בבנקים. גם בשוק ההון אדישים בינתיים להשפעת התוכניות: מאז הבחירות לכנסת ועד היום זינק מדד הבנקים בכ-12%, עלייה חדה יותר ממדד המעו"ף, שהשלים טיפוס של 9% בתקופה זו.