לפיד מסתער על יהודי ארה"ב: בשבילנו אתם נכס, צורך קיומי

בנאום לפני כנס של הוועד היהודי האמריקאי בוושינגטון אמר יו"ר "יש עתיד": "היהדות היא לא ספורט תחרותי שבו מי שמקיים הכי הרבה מצוות זוכה בגביע"

יאיר לפיד  / צילום: רויטרס
יאיר לפיד / צילום: רויטרס

היהודים הלא חרדים בארה"ב, במיוחד אלה שמגדירים עצמם קונסרבטיבים או רפורמים, מהווים כבר שנים קהל יעד של יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד. עוד במסע הבחירות הקודם לכנסת, הוא הופיע לפני קהלים נבחרים של יהודים בארה"ב, בין היתר כדי לגייס תרומות לקמפיין שלו. הם אהבו אותו אז והם אוהבים אותו כיום.

בנאום בפורום הגלובלי של הוועד היהודי האמריקאי, שנערך אמש (ב') בוושינגטון, הפגין לפיד שוב את האטרקטיביות שלו לפלח גדול של יהודי ארה"ב, שסולדים מהממסד הרבני בישראל. למרות שלפיד לא קיים חלק גדול מהבטחות הבחירות שלו לרפורמה ביחסי דת-מדינה בישראל, שתה קהל מאזיניו בצמא את התבטאויותיו על הצורך למוטט את חומות ההפרדה, שמרחיקות יהודים אמריקאיים רבים מהשתתפות פעילה בחיים הדתיים בישראל. הדברים לא היו חדשים. הם מוחזרו מנאומים קודמים, אבל ציבור השומעים אהב כל מילה.

 

"רוב הישראלים, כמו רוב היהודים ברחבי העולם, רוצים שהיהדות שלהם תהיה פלורליסטית, שפויה ומסבירת פנים", אמר יו"ר "יש עתיד". "היהדות לא צריכה להיות בית-כלא לרעיונות, אלא הניצוץ שמצית רעיונות חדשים. היהדות אינה צריכה להיות מה שמפריד בין בני-אדם אלא מה שמחבר אנשים יחדיו. היהדות אינה צריכה להיות כפופה לפוליטיקה קטנה, כי היא עונה לחוק עליון יותר - להיות אדם טוב".

"מדינת ישראל היא הלב הפועם של העם היהודי, והיא הביטוח שלי ושלכם", המשיך לפיד. "... עבור מדינת ישראל אתם נכס. תחושת השייכות שלכם לקהילה היהודית והזדהותכם עם מדינת ישראל ראויים להערצה; יותר מזה, הם צורך קיומי בשבילנו".

"מכיוון שאתם חשובים לנו כל-כך, אנו צריכים לעבוד אחרת לגמרי - והרבה יותר טוב - על הקשר עימכם", הוא הוסיף. "אנו צריכים לבנות מערכת יחסים הדדית, שבה תרגישו שאנו מקשיבים, ומה שחשוב יותר, שתרגישו שאנו מכבדים את הבחירות שעשיתם כיהודים. כי יש כל מיני יהודים. יש יהודים שמתעקשים לקיים כל פרט ופרט בהלכה היהודית, קטנה כחמורה, וטוענים שהצדק נמצא עימם. אך היהדות היא לא ספורט תחרותי עם גמר, שבו מי שמקיים הכי הרבה מצוות זוכה בגביע. יהדות היא שילוב של מסורת ומוסר. של עבר וחידושים. של מחויבות לאל והמחויבות שלנו זה לזה".

"איש אינו יכול לתבוע בעלות על האלוהים ביהדות"

לפיד אמר, שתנועת "יש עתיד" עושה, ותמשיך לעשות, כל מה שביכולתה כדי להבטיח את השוויון בין כל התנועות ביהדות בישראל ומחוצה לה - אורתודוכסים, קונסרבטיבים או רפורמים - בגיור, בתקציבים וכמובן בשוויון בעיני החוק.

"איש אינו יכול לתבוע בעלות על האלוהים ביהדות", הוא הדגיש. "פוליטיקה ישנה אינה יכולה לקבוע דבר שהוא נצחי כמו הזהות היהודית. זה פשוט שגוי".

לפיד אמר, שהוא נכנס לפוליטיקה כדי לחולל מהפכה אזרחית, שנדבך חשוב שלה הוא הזוגיות האזרחית. "לכל אדם, יהודי או לא יהודי, גיי או סטרייט, שרוצה לחיות יחד עם מישהו, או מישהי, ולמסד את חייהם המשותפים, תהיה יכולת לעשות זאת. הזכות לאהוב היא זכות אנושית בסיסית. אין לנו שום ויכוח או עימות עם הממסד הדתי בשאלת הנישואים והגירושים, אבל אנו צריכים לתת לשאלה זו גם מענה אזרחי. זו סוגיה שנוגעת לחופש הדת"

הוא הוסיף שתנועתו פועלת כדי לאפשר לנשים להתפלל מול הכותל המערבי, לבושות בטליתות, ולאפשר קבורה אזרחית כי "זכותו של אדם לקבוע כיצד ייקבר".

"לא ייתכן שפלורליזם יהודי יתקיים רק בארה"ב ובאירופה; מדינת ישראל אינה יכולה להיות המדינה היחידה בעולם המערבי שבה ליהודים אין חופש דת", אמר לפיד.

בנאומו גינה לפיד פעם נוספת את קריאות הבוז שהשמיעו חלק מבאי כנס "ג'ורזלם פוסט" לשר האוצר האמריקאי, ג'ייקוב לו, ביום א', וקרא לקהילה היהודית לסייע לישראל במאבקה נגד תנועת BDS.