"עבריינים משליכים עלינו בקבוקי תבערה ומאיימים בנשק"

מנכ"ל נגב אקולוגיה לשר ארדן: "כנופיות אלימות מהלכות עלינו אימים" ■ "כל לילה פורצים למתקני החברה, גונבים ומשחיתים ציוד ומאיימים על העובדים" ■ דורש שהחוק ייאכף גם בדרום ומזהיר: "אאלץ לסגור את מפעל חיי"

עובדים במפעל / צילום: שאטרסטוק
עובדים במפעל / צילום: שאטרסטוק

"בחודשים האחרונים הפכו חיינו לגיהינום, כנופיות אלימות מפעילות טרור על עובדי החברה ומתקניה, לילה אחר לילה פורצים עבריינים חמושים למתקני החברה, גונבים ציוד, משחיתים כלים כבדים ומאיימים על עובדיה בנשק. כדבר שבשגרה מושלכים בקבוקי תבערה לעבר מתקנים של החברה, מסבים נזקים רבים ובנס עד כה לא גרמו לאבידות בנפש" - כך זועק מנכ"ל חברת נגב אקולוגיה, מוטי דנן, במכתב ששיגר בימים האחרונים לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן.

נגב אקולוגיה מפעילה את האתרים רימון, דודאים, חרוב, תעשיות מיחזור ונגב מיחזור, שעוסקים בטיפול בפסולת באזור הדרום. לדבריו, החברה ו-140 עובדיה חשופים כבר 7 חודשים לאיומים, להתנכלויות ולמתקפות אלימות של עבריינים שמהלכים עליהם אימים.

"עובדי החברה חיים בפחד מתמיד וחוששים להגיע למתקני החברה, ובצדק מבחינתי", הוא כותב לארדן. "אני עומד לפני שוקת שבורה ומול אסון של ממש, שכן לנוכח מעשי הטרור האלה ייתכן שאאלץ לסגור את מפעל חיי - דבר שיהווה מכה קשה לא רק לי, אלא ל-140 ממשפחות עובדי החברה שייכרת מטה לחמם. זאת כמובן תהיה מכה קשה לא רק לנגב כולו ולא רק לסביבה שבה אנו משקיעים את נפשנו - אלא גם לתקווה שהחוק ייאכף בנגב, כפי שהוא נאכף בשאר חלקי המדינה".

גורמים המצויים בפרטי הפרשה מייחסים את המעשים המופנים בידי כנופיות עבריינים מהנגב למתקני החברה - בניסיון לגבות ממנה דמי חסות. היחידה המרכזית של משטרת מרחב הנגב מכירה היטב את שרשרת המקרים הארוכה שמתאר המנכ"ל דנן במכתבו לשר ארדן.

אלא שדנן טוען כי אין די במעצרם של מעורבים במעשי ההתנכלות - בעת שבתי המשפט מקלים עימם ומשחררים אותם לחופשי כעבור זמן קצר: "לצערי, אנחנו שומעים חדשות לבקרים על מפעלים שנסגרים בנגב בשל חוסר רווחיות, וכתוצאה מכך נשארות משפחות רבות מחוץ למעגל התעסוקה", כתב דנן לשר ארדן. "למרבה הצער, דווקא חברה כמו שלנו - שהיא חברה בריאה שמנוהלת באופן נכון ומצליחה לעמוד ביעדיה המקצועיים והחברתיים - תמצא את עצמה מתמוטטת מסיבות שאינן תלויות בה: מעולם לא דמיינתי, ולו בגרוע שבחלומותיי, כי עקב טרור ופשיעה חמורה אאלץ לוותר על מפעל חיי".

דנן הוסיף וכתב לשר ארדן: "תמצא את הדרך היחידה להחיל את החוק במלואו גם בדרום - שבכאבי כי רב הפך להיות 'הדרום הפרוע'".

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ד') דנן: "אני מכיר את גלעד ארדן מהימים שכיהן בתפקיד השר להגנת הסביבה. הוא אנרגטי וחרוץ, אכפת לו. אני מקווה שהוא יקרא לשרת המשפטים, וששניהם יסכמו על מהלך משותף שישנה את המציאות הזאת. לא ייתכן שהמדינה הגדירה את משפחות הפשע ואת הפעילות נגדן באזור המרכז - ובאזור הדרום הכול פרוע. אם הפתרון למציאות שנוצרה כאן כרוכה בשינויי חקיקה - אז שיואילו וישנו את החוק וישליטו סדר".

לדברי דנן, עובדים בכירים בחברה יוצאים מדי לילה, במשמרות, להגן על תשתיות החברה שנמצאות במקומות מרוחקים, מחשש לחבלה מצד גורמים פליליים: "קשרו את השומרים שלנו באיומי נשק, כדי לגנוב משאית. במקרה אחר חיבלו בטרקטור. היו מקרים שבהם התקשינו במלאכת איסוף האשפה מיישובים - כי גנבו לנו משאיות. העובדים מגיעים מדי בוקר עם עיניים טרוטות - כי במהלך הלילה היו מעורבים בהגנה על המתקנים שלנו.

"היחידה המרכזית של משטרת מרחב הנגב עושה מאמצים: אני רואה את האנשים שלה עובדים, אכפת להם וחשוב להם לפתור את הבעיה. אלא שידיהם קשורות מאחורי הגב. העבריינים מכירים את החוק, והוא לא מרתיע אותם.

"בינתיים אני חי בתוך סיוט מתמשך. תראה לאן הגענו: אנחנו חברה עסקית, ובמקום לדבר בבוקר על התפתחות ועל מכרזים חדשים - השיחות הראשונות שכולנו כאן מקיימים הן מסביב לשאלה איך עברנו את הלילה האחרון".

ממרחב נגב במשטרה נמסר בתגובה: "בעקבות תלונות אודות מספר אירועים שפגעו בפעילות השופטת של אתרי הפסולת, נפתחה חקירה שהוטלה על ימ"ר נגב. ההתמודדות מול פשיעה מסוג זה מצריכה אורך נשימה ופעולות חקירה מורכבות ומעמיקות, וההשקעה בה ארוכת-טווח. עד כה נעצרו מספר חשודים, ששוחררו על-ידי בית המשפט. יש לציין כי החקירה נמשכת ונמצאת בעיצומה בימים אלה".