עיריית ר"ג: לאסור מכירת דירות במגרשים בטרם אישור תב"ע

יו"ר ועדת תכנון ובנייה בעיר עו"ד אביבית מאור נמרודי, יזמה את פנייה למספר שרים במטרה להילחם במשווקי דירות המוכרים זכות ליחידות דיור בקרקע שטרם אושרה לגביה תב"ע

בעיריית רמת גן החליטו להילחם במשווקי דירות המוכרים זכות ליחידות דיור או מציגים מצג שווא של שיווק דירות על קרקע שטרם אושרה לגביה תב"ע (תוכנית בניין עיר). במכתב שנשלח לשרים הרלוונטיים לנושא ושאת פנייתו יזמה עו"ד אביבית מאור נמרודי, סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת תכנון ובנייה, מבקשים בעיריית רמת גן מהשרים לקדם חקיקה בנושא זה ולשנות את חוק המכר (דירות). במקביל מחפשים בעירייה דרכים חוקיות ליידע את הציבור על פרויקטים שרכישת דירה בהם צריכה להיעשות במשנה זהירות.

"לאחרונה נתקלתי בתופעה מדאיגה, המחייבת, לעניות דעתי, התייחסות חוקית וחד משמעית על מנת לשמור על כיסם וביטחונם הכלכלי של אזרחים רבים, המשוועים להגשים את חלומם ולרכוש דירה. למצער ידוע כי פעמים רבות יזמים שונים המבקשים להקים פרויקטים ברחבי הארץ, מגישים את תוכניותיהם, ובה בעת כבר מוכרים את יחידות הדיור בפרויקט, על אף שטרם התקבל היתר ואו נערך כל דיון בוועדת המשנה המאשר את בקשתם לבנות את יחידות הדיור, שבהן גם אלה שכבר נמכרו. יזמים אלה מנצלים את מכירת יחידות הדיור בטרם אושרה התב"ע, על מנת ליצור מכבש לחצים הן מצדם והן מצד הרוכשים על מוסדות התכנון, כדי לאשר את הפרויקט המדובר, גם אם המציאות התכנונית אינה מאפשרת זאת בשום פנים ואופן", כך במכתב שעליו חתומה מאור נמרודי.

עוד במכתב, שנשלח בסוף השבוע שעבר לשר האוצר משה כחלון, שר הפנים סילבן שלום, שר הבינוי יואב גלנט ושרת המשפטים איילת שקד: "במצב העניינים הנתון, נדרשות ועדות משנה בכל רחבי הארץ להתמודד עם דרישותיהם ולחציהם של אזרחים שמיהרו לרכוש דירה, אולם כעת מתברר כי אלה העומדים ביניהם לבין הגשמת החלום הם חברי ועדת המשנה. לצערי, בפרויקטים רבים, התב"ע שמבקשים לאשר מנותקת מהמציאות התכנונית באזור. יודגש כי כיום מאפשר החוק פעילות לא תקינה זו, הפוגעת הן בפעילות מוסדות התכנון ויתר על כן פוגעת באזרחים שכל חלומם הוא לרכוש דירה במציאות נדל"נית מורכבת במיוחד. ככל שהמחוקק הישראלי לא ייתן דעתו בנושא, הדבר עלול לפגום בהליך התכנוני וכן להוריד משפחות רבות בישראל מנכסיהן המועטים, ולהותירן ללא כל פתרון אפשרי. לאור האמור, אני סבורה כי על המחוקק להתערב ולתקן באופן מיידי את חוק המכר (דירות), התשל"ג-1973 באופן שמכירת דירה ו/או זכות לדירה תתאפשר רק לאחר אישור התב"ע במוסד התכנון הרלוונטי".

"משפחות עומדות מול שוקת שבורה"

ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר, התומך ביוזמה של מאור נמרודי, מסביר את החשיבות בשינוי החוק: "לאורך שנים אני נתקל שוב ושוב במשפחות שאיבדו את המעט שהיה להן, כשלא ביצעו בדיקה מעמיקה של כל היבטי הפרויקט ולא ידעו שבעצם שמו כספם על קרן הצבי. לצערי, ככל שבונים יותר, כך התופעה הזו גדלה. יש לראשי הרשויות אחריות כלפי תושביהם, ואני חושב שאת הפרצה הזו בחוק, שמאפשרת מכירת יחידות גם כשאין להן כל היתכנות אמיתית להפוך מתוכנית על הנייר למציאות של ממש, חייבים לסגור מוקדם ככל האפשר. צריך למנוע מצבים נוספים של משפחות צעירות הניצבות מול שוקת שבורה וחלום הדירה יתפוגג להן מול העיניים בגלל קבלן או יזם חסר אחריות.

"במקביל, העירייה מבצעת בימים אלה בדיקה לגבי צעדים חוקיים שניתן לנקוט על מנת ליידע את הציבור על פרויקטים שרכישת דירה בהם צריכה להיעשות במשנה זהירות".