שטייניץ: "אני לא אתן שנהיה כמו מצרים בתחום הגז הטבעי"

שר התשתיות הלאומיות ערך סיור ראשון בתחנת הכוח של דליה אנרגיות: "אנחנו צריכים להיות זהירים לא להבריח משקיעים, לא לעכב את פיתוח לווייתן ולא לעכב פיתוח של מאגרים אחרים"

תחנת החשמל הפרטית הגדולה בישראל - דליה אנרגיות חוברה היום לרשת החשמל, ותחל בימים הקרובים בהפעלה מסחרית. מדובר בתחנת כוח שהוקמה בעלות של כ-4 מיליארד שקל, וצפויה לספק 870 מגה-וואט של חשמל. אלו מהווים כ-6% מסך ייצור החשמל בישראל.

בטקס ההשקה שנערך היום באתר, טען מנכ"ל דליה אנרגיות איתן מאיר כי "כניסתה של דליה אנרגיות לשלב ההפעלה המסחרית מהווה אבן דרך חשובה ביותר במשק החשמל בישראל ועדות לכך שאפשר ושצריך לפתוח תחרות במשק החשמל - תחרות שתטיב עם המשק, עם התעשייה ועם הציבור בישראל".

שטייניץ: ישראל מטילה מגבלות שאין בשום מדינה מערבית אחרת

"אני לא אסכים שטענות פופוליסטיות ימנעו את פיתוח מאגר הגז לווייתן" טען שר האנרגיה יובל שטייניץ במסיבת עיתונאים שנערכה היום במסגרת טקס ההשקה "רוב ייצור החשמל במדינת ישראל מבוסס היום על גז, ואם לא נמשיך לפתח את המשק אנחנו ניפגע אנרגטית, אז שאף אחד לא יטיף לי מהו האינטרס הציבורי".

עוד הוסיף השר כי כיום ישראל מטילה 2 מגבלות על חברות הגז שלא ניתן למצוא בשום מדינה מערבית "אנחנו מגבילים ייצוא, וכך גם נגביל את מחיר הגז בצורה כזו או אחרת. אף מדינה מערבית לא עושה זאת. לכן אנחנו צריכים להיות זהירים לא להבריח משקיעים, לא לעכב את פיתוח לווייתן ולא לעכב פיתוח של מאגרים אחרים. עובדה היא שב-5 השנים האחרונות לא הגיעה שום חברה להשקיע בישראל. זה מדאיג אותי מאד".

השר הזהיר מפני ההסרה הקרבה של הסנקציות מאיראן וטען כי ישראל צריכה לראות את התמונה הגיאופוליטית המלאה " לאיראן יש עתודות גז שהן פי 40 ממה שיש לישראל. 5 שנים לא יכלו להשקיע שם בגלל הסנקציות, אך ברגע שיוסרו הסנקציות ואיראן תחזור לשוק, יש סכנה שאנחנו נישאר מיובשים. החברות והבנקים הבינלאומיים יזרמו לשם וניתקע להמון שנים קדימה".

שטייניץ הזכיר את הדוגמה של מצרים וטען כי לא ייתן למה שקרה לה לקרות גם בישראל "מצרים הגבילה את היצוא ואת המחירים, וכיום היא צריכה לקנות גז ישראלי במחיר של 7-8 דולר ליחידת אנרגיה. זאת, למרות שיש לה עתודות גז עצומות".

בעד תחרות גם במשק החשמל

"כמו שאני בעד תחרות במשק הגז, כך אני גם בעד תחרות במשק החשמל" טען השר והוסיף כי כדי לעודד תחרות בתחום ייצור החשמל יש ליצור את התנאים המתאימים "תחנת חשמל פרטית עולה מיליארדי שקלים, ולכן אם אנחנו רוצים שיוקמו עוד תחנות כוח פרטיות, צריך לוודא שליזמים יהיה שווה להשקיע סכומים אדירים של כסף".

דליה אנרגיות מוחזקת על ידי קרן תשתיות ישראל (20%), משק אנרגיה (חברה פרטית בבעלות משקי הקיבוצים ומשקי התק"מ, 47.7%), חירם-אפסילון (25.6%) וחברת אס.אי אינט-אנרג' גרופ (חברה בת של חירם אפסילון, 6.7%).

עלות הקמת התחנה נאמדת בכ-5 מיליארד שקל. עיקר המימון לתחנה (80%) התבצע באמצעות קונסורציום בנקים ומוסדיים בהובלת בנק לאומי. דליה אנרגיות תפעל באמצעות גז טבעי ממאגר תמר בהסכם אספקה לכ-17 שנה.