ביהמ"ש בארה"ב: חילוץ AIG בשנת 2008 היה לא חוקי

עם זאת, לא נפסקו פיצויים לתובע, מנכ"ל החברה לשעבר, מוריס גרינברג ■ "אלמלא ההתערבות הממשלתית, AIG הייתה עותרת לפשיטת-רגל"

מוריס (הנק) גרינברג, לשעבר מנכ"ל ענקית הביטוח האמריקאית AIG ובעל העניין העיקרי בה, זכה במאבקו המשפטי הממושך נגד הממשל האמריקאי, שכפה על AIG לקבל חבילת חילוץ אדירה בעיצומו של המשבר הפיננסי בספטמבר 2008, אך מלבד הזכייה העקרונית הוא נשאר בידיים ריקות.

השופט הפדרלי תומאס ווילר שדן בתביעה הגדיר אמנם את תנאי חבילת החילוץ בסך 85 מיליארד דולר, שבמסגרתה הולאמה למעשה AIG זמנית על ידי הממשל כבלתי חוקיים ומכבידים מאוד, אך גם פסק שללא החילוץ, בעלי המניות בחברה היו כנראה נמחקים. כתוצאה מכך הוא לא העניק שום פיצוי לחברת סטאר אינטרנשיונל של גרינברג, שהייתה אז בעלת המניות הגדולה ב-AIG.

"בסופו של דבר, עקב אכילס של תביעת סטאר הוא שאלמלא ההתערבות הממשלתית, AIG הייתה עותרת לפשיטת-רגל", קבע השופט אתמול (ב'). "בעלי המניות של AIG היו קרוב מאוד לוודאי מפסידים 100% מערך המניות שלהם".

בכל זאת, הביקורת שמתח ווילר על הממשל האמריקאי (באותה עת כיהן עדיין הנשיא ג'ורג' בוש הבן) עשויה לרסן את הרגולטורים במשברים עתידיים.

מה שהתחיל כתביעה שנתפסה כחסרת סיכוי של גרינברג וסטאר התגלגל לדיון רציני אחרי שהממשל לא הצליח להביא לביטול התביעה. עורך הדין הראשי של סטאר, דיוויד בוייס, זימן לעדות את ראשי הממשל והפדרל ריזרב דאז, בן ברננקי, הנק פולסון וטימותי גייתנר, והביך אותם בשאלות על קבלת ההחלטות באותם ימי משבר. בכמה מקרים פסק השופט לטובת גרינברג. כך, למשל, הוא התיר להציג בבית המשפט אי-מיילים פנימיים של AIG שהראו שפרקליטי הפדרל ריזרב ניסו למנוע הצבעה של בעלי מניות AIG על תוכנית החילוץ, בנימוק ש"אנחנו לא שולטים בה".

אחד הפרקליטים שייצג את הפד כתב ב-17 בספטמבר 2008, בעיצומה של השתלטות הממשל על AIG (ויומיים אחרי פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, שיא הפאניקה של המשבר), שהממשל "הולך על קרח דק והוא יודע את זה, אבל מי הולך להתגרות בו על הקרח הזה?"

גרינברג תבע פיצוי של עד 40 מיליארד דולר לעלי מניות החברה. אי הענקת פיצוי כלשהו אמנם מרככת את הנזיפה של השופט ווילר בממשל על דרך טיפולו ב-AIG ובמשבר, אך הפסיקה עלולה עדיין להגביל את יכולת הפדרל ריזרב לטפל במשבר עתידי.

"זה הפסד ענק לממשל, מפני שהפסיקה מטילה ספק בפעולותיו בעת המשבר, וחשוב יותר, מטילה ספק במה שיהיה ביכולתו לעשות במשברים הבאים", אמר אריק גורדון, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת מישיגן באן ארבור.

החלק של פרופ' פרנקל

פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, כיהן בשנים 2001-2009 כסגן יו"ר AIG (שהיה אז גרינברג) ויו"ר קבוצת האסטרטגיה הכלכלית הגלובלית של החברה.

פרנקל הופיע בכינוסים כלכליים עולמיים והשמיע תחזיות אופטימיות על הצפוי לכלכלה העולמית. הוא אף התעמת עם כלכלנים שטענו ששוק הנדל"ן בארצות הברית בועתי וצפוי לקרוס. בין היתר, טען בוועידת דאבוס בשנת 2006 כי "הצלחנו לבטל את המחזוריות בכלכלה".

בספטמבר 2008 קרסה AIG והולאמה על ידי הממשל האמריקאי, שהזרים לה בסופו של דבר 140 מיליארד דולר מכספי משלם המסים האמריקאי מתוך אמונה שחברה כה גדולה אסור שתקרוס. פרנקל נשאר בתפקידו כסגן יו"ר AIG העולמית.

בראיונות שונים לכלי תקשורת סירב להכיר באחריותו האישית לסיכונים הרבים שנטלה החברה בשוק נגזרי האשראי והנדל"ן שהובילו לקריסתה. בנובמבר 2009 התפטר פרנקל מתפקידו ובדצמבר מונה ליו"ר ג'יי. פי מורגן אינטרנשיונל.