משבר הגז: השר שטייניץ נפגש עם יצחק תשובה בניסיון להגיע להכרעה מהירה בנוגע לתמלוגי הגז

מדובר בפגישה חריגה בשל העובדה ששר פוגש את ראשי חברות הגז בסבב הדיונים הנוכחי ■ הנקודות שבמחלוקת: האם יהיה פיקוח על המחיר, משך הזמן למכירת מאגרים קטנים ומיסוי המאגרים ■ מרתון הפגישות יימשך גם בימים הקרובים

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

הגז והמיליארדים בים - מתקרבים לנקודת הכרעה. אחרי שראש הממשלה נתניהו נטל על עצמו את האחריות למשבר סביב מאגרי הגז וחלוקת התגמולים, ואחרי שהצהיר שהוא רוצה להגיע לפשרה מהירה בנושא, הערב (שלישי) דווח בחדשות ערוץ 2 על פגישה מכרעת בין שר התשתיות יובל שטייניץ ליצחק תשובה - בניסיון להגיע לסיכומים.

הפגישה החלה בשעה 15:00 היום בלשכתו של שר האנרגיה. מן הצד האחד - שטיינייץ והצוות המקצועי שכולל את נציגי המשרדים השונים. מהצד השני - יצחק תשובה ומנכ"ל נובל אנרג'י. מדובר בפגישה חריגה בשל העובדה ששר פוגש את ראשי חברות הגז בסבב הדיונים הנוכחי. יחד עם זאת, יצוין כי הדיון נקבע בבהילות כשברקע לחץ של ראש הממשלה להגיע לסיכום מהיר עם חברות הגז.

יש לציין כי מחר היה אמור להיות דיון בקבינט המדיני-ביטחוני בנושא הגז. הוא נדחה גם בגלל טעמים טכניים וגם בשל הנקודות שבמחלוקת.

עם זאת יש לציין כי כל הסוגיות נותרו עדיין פתוחות ובימים הקרובים צפוי להתקיים מרתון פגישות נוסף בין שר הארנגיה לבעלי השליטה במאגרי הגז.

בחודש שעבר הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, על פרישה מתפקידו על רקע התנגדותו לאישור מתווה הסדרת משק הגז בידי הממשלה. "אם כל משרדי הממשלה היו ממשיכים להיות מאוחדים מאחורי מתווה תחרותי יותר, היה סיכוי סביר ליישם מתווה כזה בסופו של דבר".

בהודעת הפרישה שפרסם, הרחיב הפרופ' גילה על הסיבות ועל הנסיבות שהנחו אותו בהחלטתו לעזוב את המשרד בתום ארבע שנים. "החלטתי נובעת ממספר שיקולים, שבראשם הידיעה כי הממשלה, ובפרט משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את המתווה המתגבש בימים אלה בתחום הגז הטבעי - מתווה שאני משוכנע שלא יביא תחרות בשוק חשוב זה", כתב גילה במכתב הפרישה. "זאת אף במחיר אפשרי של פגיעה בעצמאותה, החשובה מבחינה ציבורית, של רשות ההגבלים העסקיים, או פגיעה ביכולתה של הרשות לבצע מהלכים חד צדדיים".

בהמשך תיאר גילה את השתלשלות המגעים בינו לבין חברות הגז, בניסיון להגיע להסכמה על מודל תחרותי ביניהן שלא באמצעים משפטיים. "לכל אורך הדרך, האמנתי כי נכון להגיע עם חברות הגז לפתרון תחרותי מחוץ לכותלי בית המשפט", ציין גילה. "זאת בגלל האיום של חברות הגז להימנע מפיתוח מאגרי הגז אם תהיה פנייה שלי לבית המשפט. כידוע, בחודש דצמבר, הגעתי למסקנה כי טיוטת הצו המוסכם שגובשה אז לא תביא לתחרות ולכן החלטתי שלא להגיש אותה לאישור בית הדין. ברכתי על הצטרפותם של משרדי הממשלה האחרים למאמץ משותף להגיע לפתרון תחרותי יותר".