ללא גרעין שליטה? סלינגר מינתה ועדת מינוי דירקטורים לכלל

מניות השליטה בחברה נמצאות בידי נאמן מטעם האוצר, ומינוי הוועדה נתפס כהכנת הקרקע למבטח ללא גרעין שליטה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הממונה על שוק ההון מכינה את כלל ביטוח לעתיד ללא גרעין שליטה? דורית סלינגר מינתה ועדה למינוי דירקטורים בקבוצת הביטוח, שמניות השליטה בה נמצאות בידי נאמן מטעם האוצר. הוועדה נתפסת במידה מסוימת כהכנת הקרקע למציאות של מבטח ללא גרעין שליטה - בדומה למה שכבר קיים בבנקים לאומי ודיסקונט, שאין בהם גרעין שליטה. הוועדה שמינתה סלינגר תהיה בראשות השופטת בדימוס שרה גדות, ויכהנו בה גם צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, ופרופ' עמיר ליכט.

הוועדה צפויה לפרסם קול קורא בקרוב, ולאחר מכן לדון בעניין מינוי המועמדים שיפנו אליה לתפקיד דירקטורים בחברצ ההחזקות כלל עסקי ביטוח הציבורית (החברה האם של כלל ביטוח), וזאת על מנת שאסיפת בעלי המניות של הקבוצה תאשר אותם כבר בינואר הקרוב. ההוראה של סלינגר רלבנטית במיוחד לדירקטורים הרגילים עמוס ערן ואמנון שדה, שיורשו להגיש את מועמדותם לוועדה למינוי דירקטורים. יו"ר כלל ביטוח הוא דני נוה והמנכ"ל הוא איזי כהן.

המהלך של סלינגר מתקיים אגב הליך למכירת השליטה בכלל ביטוח, ששייכת על הנייר לקונצרן אי.די.בי. לפני ימים מעטים נפתח חדר מידע לקידום הליך המכירה של כלל ביטוח. במסגרת לוח הזמנים שקבעה סלינגר להליך למכירת קבוצת כלל ביטוח, על אי.די.בי פתוח למצוא רוכש פוטנציאלי ולחתום עימו על הסכם מחייב עד סוף השנה הנוכחית.

אם זה לא יקרה, סלינגר תסמיך את הנאמן מטעם הפיקוח, משה טרי, לממש את מניות השליטה בכלל ביטוח ככל שיראה לנכון. על פי הערכות בשוק - התסריט הכי סביר במקרה זה הוא מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח בבורסה, ופיזור גרעין השליטה בה. אם וכאשר תסריט זה יתממש, הדירקטורים בכלל ביטוח ימונו על-ידי ועדה, בדומה למה שקיים כיום בלאומי ובדיסקונט.

לצד ההודעה על מינוי הוועדה האמורה, סלינגר מפרטת במכתבה כי "על רקע ההתקדמות בהליך מכירת קבוצת כלל, אני סבורה כי החלפת יו"ר הדירקטוריון בכלל החזקות אינה מתאימה בעת הזו, מתוך כוונה להביא את תהליך מכירת קבוצת כלל לסיומו במהירות האפשרית ובאופן המיטבי". לאור זאת, סלינגר החליטה שדני נוה ימשיך כרגיל בתפקידו בתפקידו.

כיום יש גרעין שליטה מובהק בכל חברות הביטוח. ואולם, הרגולציה מקדמת את המבנה שיאפשר לשנות את המציאות הזו. כלל ביטוח נסחרת לפי שווי חברה של כ-3.5 מיליארד שקל, ובימים אלה מתנהל מהלך למכירתה. הבנקאים שמובילים את מכירת כלל ביטוח הנם AON בנפילד וסיטיבנק. נזכיר כי בצל ההליך למכירת כלל ביטוח, גם קבוצת הביטוח הפניקס נמצאת על המדף בימים אלה, כשבעלת השליטה בה - קבוצת דלק, במגעים מתקדמים למכירתה החזקותיה בה לידי פוסון הסינית.