נשלל שכ"ט לעו"ד שטען שהתובע בא מ'חמולה ידועה במחבליה'

השופט טען כי שתי שורות של בא-כוח הנאשם בסיכומיו עברו את כל גבולות הטעם הטוב: "התובע גר בכפר רצחני ממנו יצאו בין השאר רוצחי משפחת פוגל ומשתייך לחמולה ידועה במחבליה וברצחנותה"

השופט מנחם קליין / צילום: איל יצהר
השופט מנחם קליין / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט השלום בתל-אביב, ד"ר מנחם קליין, החליט לשלול הוצאות ושכר-טרחה לעורך דין מזכה במשפט, עקב שימוש בטענות גזעניות בסיכומיו המשפטיים.

מדובר בתביעת נזיקין שגרתית שהוגשה על-ידי מוחמד יוסף דראושה, תושב השומרון, אשר נפגע לטענתו בעת שעבד בשיפוצים בדירת מגורים בבני-ברק אצל קבלן השיפוצים שרגא אליהו, שלטענת דראושה היה מעסיקו.

התובע טוען כי התאונה אירעה שעה שפירק מסגרת אלומיניום שהורכבה מכמה כנפי הזזה מזכוכית הקבועים בתוך מסילות, וכאשר ביקש להפריד בין הזכוכית לבין המסילה, התנפצה הזכוכית, וחלקי זכוכית ננעצו בכף-ידו.

בדיון החליט השופט קליין לדחות את התביעה - אך שמר הפתעה לסוף דבריו. "בשלב זה הייתי אמור לפסוק גם הוצאות ושכר-טרחת עורך דין כנגד התובע כמקובל", כותב השופט. "עם זאת, סיכומי ההגנה התאפיינו בהשתלחות חסרת רסן במילים בוטות ובייחוס תכונות אופי שאין מקום לחזור עליהן, אך סבורני כי בא-כוח הנתבע חרג מכל מה שמקובל בניהול הליך משפטי הוגן".

השופט ממשיך ומפרט: "בין כליל ההכפשות והכינויים הרבים שנתן בא-כוח הנתבע בתובע ובעדיו בצורה קשה ובלתי מכובדת, לדידי שתי שורות בסיכומיו עברו כל גבולות הטעם הטוב: 'התובע גר בכפר רצחני ממנו יצאו בין השאר רוצחי משפחת פוגל הי"ד ומשתייך לחמולה ידועה במחבליה וברצחנותה'. טיעון זה - שלא הוכח כלל במהלך המשפט! - הוא טיעון מקומם, לא רלוונטי, דמגוגי ואף גזעני, לדעתי. דבר שלא ייראה במקומותינו, בעת טיעונים בתיק מסוג זה".

והשורה התחתונה: "נראה כי המדובר בניסיון נלוז לנסות ולהשפיע על תת-המודע של מותב זה ולהזכיר לו את המאבק וההתנכלויות בו נתונים מתיישבי יהודה ושומרון, בכדי לייצר אנטיפטיה כלפי התובע ולהטות משפט, תוך נטישת האובייקטיביות המחויבת בפסיקת הדין. אין לבית משפט זה דרך ראויה יותר מלהביע תרעומתו בגין הדברים, אלא בשלילת פסיקה הוצאות ושכר-טרחת עורך דין בגין כך".