"סיכוי גבוה להורדת ריבית או צער מקל אחר מחר"

אלכס זבז'ינסקי: "אנו לא חושבים שצעד זה יועיל להיחלשות השקל מעבר להשפעה זמנית" ■ אורי גרינפלד: "האם בבנק ישראל מביטים לעבר שבדיה ומבינים שכלי הריבית מוגבל מאוד כשהוא מתקרב ל-0%? מחר נדע"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך שהוועדה המוניטארית בבנק ישראל תודיע מחר על פעולה מוניטארית מקלה.

"לדעתנו, על פי דפוסי הפעולה של בנק ישראל בשנה האחרונה, קיים סיכוי גבוה שהוא ינקוט בצעד מוניטארי מקל כלשהו כבר בפגישתו השבוע ויוריד ריבית לרמה 0%. יחד עם זאת, אנו לא חושבים שצעד זה יועיל להיחלשות השקל מעבר להשפעה זמנית ויגרום לעלייה משמעותית בסביבת האינפלציה", מציין זבז'ינסקי בסקירתו השבועית.

מחר (ב'), אגב, יקיים בנק ישראל לראשונה מסיבת עיתונאים מיד לאחר הודעת המדיניות המוניטארית (ב-16:15).

זבז'ינסקי מציין את הסיבות העיקריות התומכות בפעולה על ידי בנק ישראל:

■ השקל התחזק בכ-1% ביחס לסל המטבעות במועד של החלטת הריבית הקודמת ונמצא קרוב לתחתית.

■ בעולם שוב נושבות רוחות של מלחמת המטבעות. 6 בנקים מרכזיים הורידו ריבית בחודש יוני (נורבגיה, רוסיה, סרביה, דרום קוריאה, ניו זילנד והודו). כמו כן, נשמעו התבטאויות מצד המנהיגים באירופה, אוסטרליה ואפילו בארה"ב בעד החלשת המטבע.

■ תחזית ה-FED להעלאת הריבית בארה"ב לשנתיים הקרובות ירדה ותרמה להיחלשות הדולר.

■ נתוני היצוא לרבעון הראשון התהפכו מעלייה לירידה. גם נתוני היצוא השוטפים מצביעים על המשך ירידה, כל זאת על רקע חולשה בסחר החוץ בעולם. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים שוב ירד בחודש מאי ונמצא ברמה שמצביעה על התכווצות בתעשייה.

■ בחודש האחרון הורדה תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית ע"י ארגון OECD וע"י הבנק העולמי. סביר להניח שגם קרן המטבע תוריד את תחזיתה בקרוב, בעיקר בגלל החולשה במדינות מתפתחות ובגלל הצמיחה הנמוכה ברבעון הראשון בארה"ב.

■ שוק הדיור היה ברתיחה בחודשים האחרונים, אך בעקבות שורה של צעדים שננקטים ע"י האוצר, קצב התקדמותו צפוי להאט. בשוק האג"ח היה מימוש, כולל בשוק הקונצרני, מה שהוציא ממנו מעט "אוויר חם".

■ כבר ארבעה חודשים הריבית בישראל נותרה ללא שינוי. לפי דפוס פעולה של בנק ישראל, זו הייתה תקופת המתנה טיפוסית בין הורדות הריבית.

גרינפלד: המהלך השבדי לא הצליח

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין בסקירתו כי המשק אמנם צמח בארבעת הרבעונים האחרונים בקצב סביר של כ-2.5% אבל כבר שנתיים וחצי שהאינפלציה נעה בטריטוריה שלילית. כתוצאה מכך החליט הבנק המרכזי לפעול בנחישות ולהוריד את הריבית כאשר בשיא התהליך הריבית אף ירדה לטריטוריה שלילית והבנק המרכזי השיק תוכנית הרחבה כמותית. שני המשפטים הקודמים הם לא תחזית להתנהלות בנק ישראל בחודשים הקרובים אלא תיאור פשוט של מה שכבר קרה בשבדיה.

"האם המהלך השבדי הצליח? בינתיים ממש לא. האינפלציה עדיין שלילית ואפילו המטבע התחזק מתחילת השנה ב-3.5% מול האירו והוא מהמטבעות החזקים בעולם הן מול האירו והן מול הדולר. האם בבנק מביטים לעבר שבדיה ומבינים שכלי הריבית מוגבל מאוד כשהוא מתקרב ל-0%? מחר נדע", אומר גרינפלד.