ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק לבנת פורן"

לפי הצעת החוק של חה"כ מיקי רוזנטל וחיים כץ, שכר-הטרחה שהעוסקים במימוש זכויות רפואיות יוכלו לגבות יעמוד על עד 8%, וזאת במקום 18%-25% כנהוג היום

לבנת פורן / צילום: כפיר זיו
לבנת פורן / צילום: כפיר זיו

דמי הטיפול של מתווכים במימוש זכויות רפואיות (כדוגמת לבנת פורן ו"זכותי") יקוצצו ביותר ממחצית - כך אישרה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה. זאת על רקע גבייה מקובלת של שכר-טרחה דורסני מאנשים בשעת מצוקה.

יוזמי החוק הם חברי הכנסת מיקי רוזנטל וחיים כץ, והוא זוכה לתמיכת שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר לשכת עורכי הדין החדש, עו"ד אפי נוה.

לפי הצעת החוק, שכר-הטרחה אותו יוכלו העוסקים במימוש זכויות רפואיות לגבות יעמוד על עד 8%, וזאת במקום 18%-25% כנהוג היום.

סעיף נוסף בחוק קובע כי לא יתאפשר מצב שבו ייאלץ אדם לשלם מראש כספים למתווך טרם שקיבל את הכספים בפועל. עוד נקבע בחוק כי כאשר גמלה מפסיקה להיות משולמת, יופסקו גם תשלומי שכר-הטרחה.

החוק לא יוחל על ייצוג של עורכי דין בבתי משפט, אלא כאמור רק כאשר מדובר בייצוג מול מוסדות הביטוח הלאומי.

נוה מברך

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, בירך על החלטת ועדת השרים לחקיקה, "אשר קיבלה את עמדתנו לפיה יש להבחין בין חברות מסחריות הנותנות שירתים מוגבלים בלבד לציבור הנכים (תביעות במוסד לביטוח לאומי), שכן על-פי פסיקת בית המשפט העליון הן רשאיות למלא טפסים בלבד". וזאת, לדבריו נוה, להבדיל מעורכי דין אשר מטפלים בציבור הנכים במסלול מלא, הכולל הופעה וייצוג בוועדות רפואיות לרבות ועדה ראשונה, ועדת ערר והגשת ערעור לבית הדין לעבודה.

"מכך ברור שאין מקום לכרוך את השירות המסופק על-ידי החברות המסחריות לציבור הנכים שאינו שירות משפטי לבין השירות המשפטי אשר מסופק לנכים על-ידי עורכי דין. לשכת עורכי הדין סבורה כי הגבלת שכר-טרחתם של הגופים המסחריים אשר מוגבלים למילוי טפסים בלבד הינה ראויה ונכונה, והיא מברכת על הגבלת שכר-הטרחה והסדרת עניין זה בחקיקה למען הציבור".

לדברי נוה, במקביל, "חשובה האבחנה שביצעה ועדת השרים לחקיקה בין הגופים המסחריים לבין השירות המשפטי הניתן על-ידי עורכי דין, כאמור לעיל, וכעת יעבור הטיפול בחוק לועדת העבודה והרווחה, אשר תסדיר את האבחנה בין החברות המסחריות לבין ציבור עורכי הדין כאמור לעיל, ואנו נלווה את המשך הליך החקיקה בהתאם.

"ראוי לציין כי לשכת עורכי הדין בראשותי נדרשה לנושא בדקה ה-90 במהלך סוף השבוע האחרון מיד עם כניסתי לתפקידי כראש הלשכה, לאחר שהחוק כבר היה בשלבי חקיקה מתקדמים שהחלו עוד במהלך כהונת הכנסת הקודמת, ואני שמח שוועדת השרים לענייני חקיקה גילתה אוזן קשבת לפנייתי אל חבריה מיום אתמול, כאמור לעיל".