רשות המים: שיפור בתפקוד התאגידים - איכות המים עלתה

רשות המים: 39 מבין 55 תאגידי מים ברחבי הארץ קיבלו ציון גבוה על פעילותם בתחום ביטחון המים, הפחתה של עלויות תפעול והשירות לצרכן ■ בתאגידים המצטיינים: קריית אונו, גבעתיים, הוד-השרון, מודיעין ונתניה

דיג בכנרת / צילום: שלומי יוסף
דיג בכנרת / צילום: שלומי יוסף

נתוני ביקורת שפרסמה היום (א') רשות המים מצביעים כי 39 מבין 55 תאגידי מים ברחבי הארץ קיבלו ציון גבוה על פעילותם בתחום ביטחון המים, הפחתה של עלויות תפעול והשירות לצרכן. תאגידים אלה קיבלו ציון שבין "טוב" ל"מצוין". עוד עולה מהנתונים שפרסמה הרשות כי 6 תאגידים קיבלו את הציון "סביר", 5 תאגידים קיבלו אתה ציון "לא מספק", וחמישה קיבלו "נכשל".

ברשות המים אמרו היום כי הציון לתפקוד התאגידים מתבסס על נתונים שנאספו במהלך חצי השנה האחרונה. שם ציינו כי רוב התאגידים הובילו מהלכים לירידה בזיהומים לסביבה תוך שיפור איכות מי השתייה; קיימו השקעות בהיקפים כספיים משמעותיים על תחזוקה, שיקום, פיתוח רשתות מים והשלמת חוסרים, צמצום ניכר בפחת מים, שנובע מנזילות בצנרת פגומה; שיפור בהיערכות לקראת משבי מים והיערכות למתקפות סייבר שבכוחן לשבש את אספקת המים או לפגוע באיכותם ועוד.

תשעה תאגידים המים קיבלו מרשות המים את הציון "מצוין" - מי אונו, מי גבעתיים, מי הוד-השרון, מי מודיעין, מי נתניה, מי נס-ציונה, מי שמש, עין כרמים ופלגי השרון. חמישה התאגידים שקיבלו את הציון "נכשל", לאחר שלא עמדו בסטנדרטים שקבעה להם רשות המים הם: אל-עין, שנמצא בהליך בחינה לקראת פירוק או מיזוג; ימים, שניהולו הועבר לתאגיד מי קריית ביאליק; מעיינות המשולש, שלגביו נבחנים דרכי פעולה; מעיינות השרון, שמועצת המנהלים שלו פוזרה באחרונה ומונה לו מנהל מיוחד; ונווה מדבר, שמתוכנן לעבור תוכנית שיקום מקיפה.

תאגיד המים של תל-אביב, מי אביבים, קיבל את הציון טוב, אך על עלויות התפעול שלו קיבל דירוג נמוך- שמבטא פער משמעותי מהנדרש. תאגיד הגיחון, שמספק שירותי מים וביוב לתושבי ירושלים והסביבה קיבל את הציון סביר, לאחר שקיבל את הציון נכשל על עלויות התפעול.

רשות המים ציינה היום גם את התאגידים שפועלים במגזר הערבי וזאת על רקע השקעות נרחבות, יחסית, בפיתוח של מערכות ביוב עירוניות תוך חיבור של בתים ומבנים רבים לתשתיות עירוניות מסודרות והרחבת הפעולות למדידת צריכת המים ביישובי המגזר.

בשנתיים האחרונות חלה הוזלה בשיעור כולל של 15% בתעריפי המים לצריכה הביתית, מה שלדברי בכירים ברשות המים מבטא התייעלות בתאגידים.