לאחר דבריה של פלוג: הדולר והאירו צונחים עד כ-1.7%

בנק ישראל החליט להותיר את ריבית יולי על כנה ■ האירו היציג התחזק בכ-0.35% ל-4.35 שקלים אך נחלש במסחר הרציף ב-1.5% מול השקל ■ חטיבת המימון ביצעה עסקת גידור בהיקף של 90 מיליון דולר

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

בנק ישראל החליט היום להותיר את ריבית חודש יולי על כנה. לאחר ההחלטה ודבריה של קרנית פלוג במסיבת העיתונאים הדולר צונח מול השקל במסחר הרציף בכ-1.7% לרמה של 3.768 שקלים. האירו נחלש מול השקל בשיעור של כ-1.5% ונסחר סביב 4.283 שקלים.

לפני החלטת הריבית, שערו היציג של הדולר נותר יציב ונקבע ב-15:30 על 3.833 שקלים. האירו התחזק בכ-0.35% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.35 שקלים.

כאמור, בנק ישראל הותיר היום את הריבית הבסיסית במשק לחודש יולי על כנה, ברמת השפל ההיסטורית של 0.1%. בהודעת הריבית נמסר כי "תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין". בנוסף, חטיבת המחקר בבנק ישראל פרסמה את תחזיתה, לפיה בשנים 2015-2016 צפוי התוצר המקומי הגולמי לצמוח בשיעורים של 3.0% ו-3.7%, בהתאמה. שיעור האינפלציה בשנה הקרובה (המסתיימת ברבעון השני של 2016) צפוי להסתכם ב-1.6%. הריבית המוניטרית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית, 0.1%, עד סוף 2015, ולעלות בהדרגה ב-2016.

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית אמרה הנגיה כי שער החליפין הנוכחי של השקל גבוה מדי או "מיוסף במידה מסוימת", כלשונה. פלוג ציינה כי היצוא נמצא ב"דשדוש מדאיג" עם ירידה של 2% נטו וההשקעות פחתו ב-8% לעומת חוזק בשוק העבודה ובצריכה.

יוסי פרנק אמר בתגובה להתרחשות כי "בנק ישראל התגלה במלוא מערומיו והספקולנטים מענישים אותו ללא רחמנות. עם כל ההערכה שיש לי כלפי אנשי המקצוע בבנק, אני מתקשה להבין מה הם רוצים. הם מודאגים משער החליפין, מודאגים ממצב היצוא, יש להם ארסנל אינסופי של כלי נשק והם החליטו להוסיף כלי השק מסוכן ביותר בדמות מסיבת העיתונאים שלאחר החלטת ריבית. זהו כלי נשק קטלני שראוי להשתמש בו בזהירות מירבית כי השווקים מגיבים אליו בהתפרעות. הכתובת היתה על הקיר, הפעילות הספקולטיבית חסרת פשרות בחודשים האחרונים ובנק ישראל בחר שלא לעשות כלום, לא להשתמש בשום כלי נשק ולהיות אנמי לחלוטין. על פעולה כל כך נאיבית השוק מעניש מהר וחזק, רק חבל שמי שנענש כאן זו כלכלת ישראל".

היחידה לניהול החוב בחטיבת המימון פרסמה כי ביצעה היום עסקת גידור מסוג דולר-שקל על החוב במטבע חוץ. היקף העסקה עמד על 90 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2015 כ-9% מהחוב החיצוני הינו מגודר והיקף החוב החיצוני עומד על כ-26 מיליארד דולר. מאגף החשב הכללי נמסר כי תנאי השוק ובכלל זאת שער החליפין דולר-שקל תומכים בביצוע עסקאות הגידור, כחלק מתכנית העבודה השנתית של אגף החשב הכללי.