אפל שינתה את המדיניות לגבי התשלום לאמנים

אפל הותקפה ע"י הזמרת טיילור סוויפט, שאמרה אתמול כי "אנחנו לא מבקשים מכם מכשירי אייפון בחינם. אל תבקשו מאיתנו לספק לכם את המוזיקה שלנו ללא תמורה"

טיילור סוויפט / צילום: רויטרס
טיילור סוויפט / צילום: רויטרס

חברת אפל שינתה את עמדתה בעקבות מתקפה מצד הזמרת טיילור סוויפט והסכימה לשלם תמורת כל המוזיקה שאותה היא מזרימה במסגרת שירות הסטרימינג החדש שלה.

סוויפט גינתה את המדיניות של אפל וכינתה אותה "מזעזעת" ו"מאכזבת". מדובר במכה קשה למהלך האחרון של אפל שתכליתו לכבוש את תעשיית המוזיקה.

במכתב פתוח, שפורסם אתמול (א'), אמרה סוויפט כי "כל אמן, כותב ומפיק בחוגים החברתיים שלי חושב כמוני, אך הם חוששים להשמיע את דעתם מכיוון שהם מעריצים ומכבדים כל כך את אפל. אנחנו פשוט לא מכבדים את ההתנהלות המסוימת הזאת".

המחאה של הזמרת, שחזרה על תלונות שהשמיעו חברות תקליטים עצמאיות בימים האחרונים, באה בעקבות סירובה של אפל לשלם לאמנים עבור מוזיקה שאותה היא משדרת בתקופת הניסיון החינמית (שלושה חודשים) שהיא מעניקה למשתמשים בשירות החדש.

סוויפט אמרה ש"זה לחלוטין לא דומה להתנהלות של החברה, שתמיד היתה מתקדמת ונדיבה. אנחנו לא מבקשים מכם מכשירי אייפון בחינם. בבקשה אל תבקשו מאיתנו לספק לכם את המוזיקה שלנו ללא תמורה".

אפל אותתה שהיא נסוגה מעמדתה ביום א' בערב, כאשר אדי קיו, סגן נשיא בכיר לתוכנה ושירותי אינטרנט בחברה העלה את הציוץ הבא: "אנחנו מקשיבים לכם, טיילור סוויפט ואמני אינדי. באהבה, אפל".

אפל אישרה כי תשלם תמורת המוזיקה שהיא משדרת במהלך תקופת הניסיון החינמית, למרות שהיא תשלם פחות תמורת כל השמעה מאשר כאשר מדובר במינוי מלא. החברה לא מסרה פרטים נוספים.

"חשה הקלה"

סוויפט ענתה בטוויטר כי היא "מאושרת וחשה הקלה", והוסיפה: "תודה על מילות התמיכה שלכם היום. הם הקשיבו לנו". אולם אין זה ברור אם היא תאפשר להשמיע את האלבום האחרון שלה, "1989", במסגרת שירות Apple Music, לאחר שאמרה קודם לכן כי תסיר אותו במחאה על המדיניות של אפל.

אפל קיוותה לזכות בתמיכתה של תעשיית המוזיקה לתוכנית המנויים, שהיא ידידותית יותר לאמנים מאשר זו של ספוטיפיי, המובילה את תעשיית הסטרימינג במוזיקה. לספוטיפיי יש שירות חינמי, מלווה בפרסומות, וכן מסגרת למנויים, שאותה תקפה סוויפט בפומבי בשנה שעברה.

תקופת הניסיון החינמית של אפל ארוכה מזו של שירותים אחרים, שמציעים בדרך כלל חודש אחד חינם בלבד.

החברה קיוותה כי תעשיית המוזיקה תקבל את ההסדר, מכיוון שאפל משלמת לאמנים חלק גדול יותר מדמי המנוי שהיא גובה מאשר שירותים מתחרים. לדבריה, היא שומרת לעצמה 28.5% מדמי המנוי בארה"ב ו-27% במקומות אחרים, זאת בהשוואה ל-30% שגובים שירותים אחרים.

הסטרימינג צומח

סוויפט תקפה לראשונה את תעשיית הסטרימינג לפני שנה, בטענה שהיא נוגסת ממכירות האלבומים. שירותי הסטרימינג צומחים במהירות, בד בבד עם הנסיגה בהורדות דיגיטליות בתשלום - שאפל היתה החלוצה שלהן בחנות iTunes לפני יותר מעשור.

הזמרת מיתנה את מתקפותיה על תעשיית הסטרימינג לאחרונה, וריככה את הפנייה לאפל עם תשבוחות על חדשנותה של החברה בתחום המוזיקה הדיגיטלית. "אני חושבת שזו עשויה להיות הפלטפורמה שתעשה את זה נכון", כך כתבה על אפל מיוזיק.

במכתב הפתוח ששיגרה, תחת הכותרת "לאפל היקרה, באהבה מטיילור", כתבה הזמרת: "אני מכבדת את החברה ואת המוחות הגאוניים שיצרו מסורת המבוססת על חדשנות והגדרה מחדש את הגבולות הנכונים".

והוסיפה: "אנחנו מכירים את ההצלחה האסטרונומית של אפל ואנחנו יודעים שלחברה המדהימה הזאת יש כסף לשלם לאמנים, כותבים ומפיקים בתקופת הניסיון בת שלושת החודשים. שלושה חודשים ללא תשלום הם הרבה זמן, וזה לא הוגן לבקש מאף אחד לעבוד ללא תמורה".