בנק ישראל: הממשלה חייבת לקצץ כ-10 מיליארד שקל בתקציב

"גלובס" דיווח לאחרונה כי בדיוני ההכנה של התקציב התברר כי הבור התקציבי בצד ההוצאה עומד על 10-12 מיליארד שקל

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הממשלה תידרש לקצץ 10 מיליארד שקל מהוצאותיה בתקציב 2016 כדי לא לשבור את תקרת ההוצאה, כך קובע בנק ישראל במסגרת מסמך המכונה תמונת מצב לקראת תקציב 2015-2016 שהוא מפרסם היום.

במחלקת המחקר של הבנק מסבירים כי הוצאות המתוכננות של הממשלה - על סמך התכניות שאישרה, כולל אלה הכלולות בקווי היסוד - גבוהות בכ-10 מיליארד שקל מתקרת ההוצאות ל-2016. "גלובס" דיווח לאחרונה כי בדיוני ההכנה של התקציב התברר כי הבור התקציבי בצד ההוצאה עומד על 10-12 מיליארד שקל. בין היתר סוכם בין שר האוצר לראש הממשלה כי ייעשו שינויים מרחיקי לכת בהיקף ובמועדי התשלום של סכומים שהובטחו למפלגות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, במטרה לקצץ את ההוצאה התקציבית ב-2016 בכ-4 מיליארד שקל.

בבנק ישראל מזהירים כי אם ההוצאות וההכנסות יימשכו על פי המתוכנן כעת, יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ליותר מ-70% לעומת כ-64%. בהמשך המסמך משמיע הבנק - בצעד חריג - תמיכה נחרצת בעמדת החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו בוויכוח הגדול בינה לבין אגף תקציבים ומשרד הביטחון בסוגיית אופן רישום העברת בסיסי צה"ל לנגב.

החשבת הכללית התנגדה למימון העברת בסיסי הצבא בעלות של כ-20 מיליארד שקל באמצעות מכירת קרקעות עתידית ודרשה כי העלות תירשם כהוצאה תקציבית לכל דבר, גם אם משמעות הדבר תהיה צורך בביצוע התאמות תקציביות ניכרות על-מנת לעמוד בכלל ההוצאה.

"גלובס" חשף כי מבקר המדינה מבצע בדיקה של הנושא ואף עיכב לצורך כך את פרסומו המתוכנן של דו"ח מקיף בנושא מעבר הבסיסים.

במסמך שפורסם היום קובע הבנק כי "חשוב שתקציב הממשלה יציג בצורה מלאה ושקופה את הוצאותיה לטיפול בהרחבת היצע הדיור, ובכלל זה יטפל בפינוי הקרקעות במרכז הארץ בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים. במידה שנדרשות הוצאות חד-פעמיות למטרה זאת, עדיף שיירשמו כתוספת חריגה להוצאה התקציבית ולגירעון בהתאם לכללי החשבונאות, ולא באמצעות סעיפים חוץ-תקציביים".