"הסיכונים אינם מגולמים במלואם במחירי שותפויות הגז"

האנליסטית גל רייטר מירושלים ברוקראז': אם וכאשר המתווה להסדרת משק הגז יושלם, נחזור למסלול של פיתוח, ואז עלולות להתעורר בעיות בחתימת הסכמי הייצוא המורכבים למצרים ולירדן

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

היום צפוי להתכנס הקבינט המדיני-בטחוני במטרה להציג נימוק מדיני-בטחוני למתווה להסדרת משק הגז. הנימוק נדרש לאפשר לשר הכלכלה אריה דרעי לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים (ע"י הפעלת סמכותו לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים), שכידוע, מתנגד למתווה שגובש.

האם אפשר לומר שאחרי חצי שנה של ניהול מו"מ בין נציגי הממשלה לבין נובל ושותפויות דלק על הסכמה על מתווה, כשברקע פיתוח סקטור הגז בקיפאון עמוק, נמצא פתרון כולל שיאפשר חזרה לפעילות?

לפי האנליסטית גל רייטר מירושלים ברוקראז', כנראה שכן. בסקירה שפרסמה היום מציינת רייטר כי המתווה פותר שתי בעיות חמורות: בטחון באספקת אנרגיה לטווח קצר וארוך ויתירות מערכת ההולכה.

"אישור המתווה יסלול את הדרך לחזרה לפעילות בסקטור הגז ופיתוח לוויתן באיחור של 2-3 שנים. אבל - המתווה מסדיר את משק הגז. אך הוא אינו פותר את בעיית המונופול. לכן, חשוב לשים לב שהביקורת הציבורית על המתווה הסופי עוד לפנינו. מהמורה נוספת משמעותית שעוד לפנינו היא חתימה על הסכמי הייצוא".

הפרויקט לפיתוח מאגר לוויתן צפוי להיות המורכב ביותר שידע המשק הישראלי. עלותו (לפני הפחתה צפויה בגלל ירידת מחירי הנפט) כ-6-6.5 מיליארד דולר. הוא כרוך בחתימה על הסכמי ייצוא, בין היתר מול מצרים וירדן. צפויות לו השלכות מדיניות, ביטחוניות, כלכליות וסביבתיות משמעותיות על המשק הישראלי.

בירושלים ברוקראז' מעריכים כי אם עד סוף 2015 - תחילת 2016 תתקבל החלטת השקעה בלוויתן (FID), ההפקה תחל בתחילת 2020. ברקע צפויה השקעה של 1.5-2 מיליארד דולר בהרחבת תמר והשקעה נוספת של כ-400 מיליון דולר בפיתוח תמר SW לצורך הרחבת הקיבולת לשוק המקומי וייצוא משמעותי ראשון למתקן ההנזלה של פנוסה בדמייטה שבמצרים.

להערכת רייטר, יחידות ההשתתפות בשותפויות הגז מגלמות תרחיש של חזרה לפעילות, הוצאת הפרויקטים (הרחבת תמר ופיתוח לוויתן) לפועל, תוך חתימה על חוזי ייצוא מורכבים, על-פי לוחות הזמנים שהוגדרו.

לאחר ההסכמה בקבינט היום, צפוי חודש סוער, בו יתקיים שימוע ציבורי, והביקורת תתחזק. העבר לימד אותנו שישנה השפעה לביקורת, אבל בניגוד לפעמים הקודמות, ראש הממשלה נחוש מתמיד להשלים את המתווה. ובצדק.

אם וכאשר המתווה יושלם, נחזור למסלול של פיתוח, ואז עלולות להתעורר בעיות בחתימת הסכמי הייצוא המורכבים למצרים ולירדן. לסיכום, אומרת רייטר, שווי השוק של שותפויות הגז מגלמות תרחיש חזרה מלאה לפעילות, "אך הסיכונים עדיין ברקע ולהערכתנו אינם מתומחרים במלואם".