RGE: לא ניכנס לערוץ 10 אם נצטרך לוותר על ערוצים

הממונה על ההגבלים אישר את השתלטות RGE על ערוץ 10, אך עננה מרחפת מעל העסקה: עלולה להיות בעיה חוקית בהחזקת ערוצי הקבוצה בכבלים ובלוויין

מודי פרידמן ואביב גלעדי / צילום: יוסי כהן
מודי פרידמן ואביב גלעדי / צילום: יוסי כהן

רשות ההגבלים העסקיים אישרה אמש (ד') את עסקת השתלטות קבוצת התוכן RGE על ערוץ 10. הממונה על ההגבלים, פרופ' דיויד גילה, סבר כי אין חשש סביר לפגיעה בתחרות ואישר את העסקה ללא כל תנאים מגבילים.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי מעל העסקה מרחפת עננה, לאחר שבמועצת הכבלים והלוויין הודיעה לקבוצת RGE כי קיים קושי משפטי לקבוצה להמשיך ולהחזיק בשליטה בכל הערוצים שהיא מפיקה בעבור הוט ו-yes, ברגע שתהפוך לבעלת שליטה בערוץ 10.

בתגובה להודעת מועצת הכבלים, השיבו בקבוצת RGE כי הם אינם מקבלים את עמדת המועצה, וכי אם היא תתעקש עליה - בכוונתם אף לסגת מעסקת ערוץ 10.

RGE, שבימים אלה משלימה השתלטות על 51% ממניות ערוץ 10, נמצאת בבעלות איל ההון הבריטי לן בלווטניק, אביב גלעדי, ומשפחת רקנאטי, ומנוהלת על-ידי מודי פרידמן. החברה מפיקה ומפעילה 7 ערוצים בכבלים ובלוויין, ובהם ערוץ הילדים, ערוץ לוגי וחמשת ערוצי הספורט תחת המותג "ספורט 5".

על-פי חוקי הכבלים, מרגע שהחברה תהפוך לבעלת שליטה בערוץ ברודקאסט, חל עליה איסור של החזקה של יותר מ-10% מהערוצים המשותפים לכבלים וללוויין - כלומר אותם ערוצים המשודרים בשתי הפלטפורמות. על-פי חישוב זה, לחברה אסור להפיק יותר מ-3 ערוצים המשודרים גם בהוט וגם ב-yes.

בעבודת ההכנה של רשות ההגבלים סביב העסקה, נעשתה פנייה למועצת הכבלים והלוויין כדי לבחון את הנושא. יו"ר המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, התייעצה עם המערך המשפטי במינהלת השידורים בראשות עו"ד דודו קובסניאנו, ועל-פי חוות-הדעת שלו, ברגע שיושלם מהלך ההשתלטות על ערוץ 10, עשויה להתעורר בעיה בהחזקות בערוצי הכבלים. במצב כזה החברה תיאלץ לכאורה להחליט אם לוותר על השליטה בערוצי הכבלים או על כמות הערוצים.

לפני יומיים עדכנה בן-חי-שגב את RGE במצב החוקי. בתגובה שנשלחה אתמול, ותוכנה הגיע ל"גלובס", הודיע פרידמן כי הוא לא מקבל את חוות-הדעת של המועצה, שכן החוק מתייחס לערוץ בזיכיון, ואילו המצב החוקי שבו צפוי ערוץ 10 להימצא הוא של ערוץ ברישיון.

מעבר לכך, כתב פרידמן למועצה, אם בכל זאת המועצה תתעקש כי האיסור תקף - אזי אין לו כל עניין להמשיך בעסקת ערוץ 10, אם ייאלץ לוותר על נכסיו בטלוויזיה הרב-ערוצית.

על-פי RGE, הסיבה העיקרית לכניסה לעסקה היא היכולת לקיים סינרגיה בין כל נכסי התוכן שלה, ועל בסיס מודל עסקי זה, רכישת ערוץ 10 מתאפשרת.

לאור הדברים, בוחנת כעת יו"ר מועצת הכבלים כיצד אפשר להתמודד אם המציאות החוקית שנוצרה, על מנת לא לפגוע בהצלת ערוץ 10.

אין בעמדת מועצת הכבלים והלוויין כל משקל באישור השתלטות RGE על ערוץ 10. עסקה זו כפופה לאישורן של הרשות השנייה, האמונה על הטלוויזיה המסחרית, ורשות ההגבלים. האחרונה אישרה, כאמור, את העסקה אתמול.

"מבחינת הצרכן זו עסקה טובה", אמר היום (ה') גילה ל"גלובס". לדבריו, "המהלך מציל את ערוץ 10, ואין שום פגיעה בצרכן, להפך - תוכני ספורט יגיעו לברודקאסט במקום לערוצים בתשלום. לכן לא הייתה לנו שום הצדקה להתנגד. בכל הקשור למועצת הכבלים - שיקוליה שונים ולא נוגעים לנו".

בימים הקרובים צפויה גם מועצת הרשות השנייה לתת לה אישור סופי ולהפוך בסוף יוני את ערוץ 10 לערוץ הישראלי הראשון המחזיק ברישיון שידורים ל-15 שנה.

למרות חוסר הרלוונטיות של מועצת הכבלים לאישור העסקה, מרגע שהמבנה של RGE משתנה, היחס אליה תחת הרגולטור האמון על הטלוויזיה הרב-ערוצית משתנה, ועל חברת התוכן להחליט האם בתנאים החדשים יש לה עניין להמשיך בתהליך.

ד"ר בן-חי-שגב מסרה בתגובה: "העמדתי את RGE על הוראות הכבלים. החברה הגישה עמדתה בעניין, והיא נבחנת. אין קשר בין הענקת הרישיון ועמידה בכללי המועצה".

מקבוצת RGE לא נמסרה תגובה לידיעה.