"לטובת היוונים ולטובת אירופה - שיצאו כבר מגוש האירו"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, בריאיון ל"גלובס": יש ליוונים שתי בעיות, הם שקרנים והם עצלנים. היוונים שיקרו באשר לנתוני הכלכלה שלהם כשהצטרפו לגוש האירו, והיוונים עצלנים ולא אוהבים לעבוד" ■ "שוק המניות רועד כרגע, אבל זו רק הפסקה"

הדרמה היוונית עולה לשיאים חדשים: לאחר שרשת BBC דיווחה היום (א') כי הבנק המרכזי האירופי מתכנן להפסיק את סיוע החירום לבנקים ביוון - פרסם הבנק המרכזי של גוש האירו הודעה עמומה לפיה הוא "ימשיך לעבוד עם הבנק המרכזי של יוון על מנת להשיג יציבות פיננסית". אם הדיווח ב-BBC נכון והבנק המרכזי האירופי אכן יפסיק בעתיד הקרוב את הזרמת הכספים לבנקים ביוון, הדבר עלול להוביל לקריסה מיידית של הבנקים ביוון, שהיו תלויים כמעט באופן מוחלט בסיוע החירום שהעביר להם הבנק המרכזי האירופי בחודשים האחרונים.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, אומר בריאיון ל"גלובס" כי הוא "לא מתרגש מהמשבר ביוון", ומעריך כי המימושים של התקופה האחרונה בשוק הם אירוע חולף ואומר "שוק המניות רועד כרגע, אבל זו רק הפסקה". צדוק ממליץ על שורה של מניות ישראליות מעניינות, רובן מהשורה השנייה, ששווה לשים אליהן לב.

- בשבת הכריז ראש ממשלת יוון כי היוונים ילכו למשאל עם ב-5 ביולי והמליץ להם להצביע נגד ההצעה האירופית, בינתיים שרי האוצר של אירופה מתעקשים שהסיוע ליוון יסתיים כבר ב-30 ביוני ולא תהיה הארכה. מה יהיה - יוון תהפוך לחדלת פירעון ופושטת רגל?

"אני לא חושב שאנחנו, מנהלי ההשקעות, יכולים להעריך מה יהיה. התשובה נמצאת אצל הפוליטיקאים. אני יכול לומר שמבחינה כלכלית, אני חושב שקודם כל צריך לסיים את הסאגה הזאת כמה שיותר מהר כי כרגע יש הרבה אי ודאות ואת זה שוק ההון לא אוהב".

- איזה פתרון ייחשב לדעתך לטוב יותר לשוק ההון, הישארות של יוון בגוש או יציאה שלה ממנו?

"אם יוון ואירופה יגיעו בדקה התשעים להסכמה, שוק ההון יגיב בחיוב, אבל יכול להיות שהוא יטעה. יש ליוונים שתי בעיות, הם שקרנים והם עצלנים. היוונים שיקרו באשר לנתוני הכלכלה שלהם כשהצטרפו לגוש האירו, והיוונים עצלנים ולא אוהבים לעבוד. גם אם כרגע היוונים ואירופה יגיעו לפתרון כלשהו כדי למנוע פשיטת רגל של יוון ופרישה שלה מגוש האירו, הפתרון הזה עלול להמשיך את החיכוכים, את אי הוודאות ובהמשך להתפוצץ להם בפרצוף. לא נראה שהיוונים מוכנים לעשות את מה שנדרש כדי להמשיך ולהיות בגוש האירו כשווים בין שווים, גם בחובות וגם בזכויות. לכן יכול להיות שדווקא פיצוץ עכשיו ופרישה של יוון יגרמו לזעזוע לטווח קצר בשוקי ההון הגלובליים, אך יעשו טוב לשוק בטווח הארוך יותר".

- למי שמשקיע כבר ביוון, כדאי עכשיו להמשיך להחזיק או למכור?

"להשקיע ביוון היום זה כמו לנסות לתפוס סכין חדה שנופלת במהירות. אם יוון אכן תפרוש מגוש האירו ותפשוט את הרגל, יהיו שם מציאות רבות. להערכתי, האג"ח הממשלתי היווני יכול לתת את התשואה הטובה ביותר יחסית לסיכון, בהתחשב בזה שמדינות לא נעלמות. מי שיקנה את האג"ח היווניות במחיר רצפה, בשיא המשבר ויתאזר בסבלנות, צפוי לעשות תשואה חלומית, כפי שקרה למי שהשקיע באג"ח של ממשלת רוסיה בעבר, כמו גם מדינות אחרות שפשטו את הרגל".

"משקל יתר לאירופה"

- אז איפה כדאי להשקיע בינתיים, בתקופה כזו של אי ודאות?

"בתקופות של אי ודאות כדאי תמיד לפזר את ההשקעות. בעולם - אנחנו ממליצים על פיזור גלובלי עם משקל יתר לאירופה, שילך ויגדל ככל שייפתר המשבר, לפה או לשם. כמו כן, בשווקים המתעוררים - אנחנו ממליצים על מזרח אירופה, ששוקי המניות שלה טרם הגיבו וצפויות ליהנות ממגמת ההבראה הכלכלית ביבשת, כמובן בכפוף לפתרון המשבר היווני. מנגד אנחנו ממליצים עתה על הקטנת החשיפה לאסיה".

- ומה דעתך על המצב הכלכלי בישראל?

"בארץ אנחנו קצת חוששים ממצב הכלכלה המקומית, בעיקר עקב מדיניות ממשלתית שמכוונת להשגת יעדים נקודתיים בטווח הקצר במקום תכנון אסטרטגי ארוך טווח. בשל כך אנחנו מתמקדים בחברות שמנועי הצמיחה שלהן נמצאים בעיקר בחו"ל. כמובן אנחנו שמים דגש רב על טווח ארוך בהשקעות שלנו ועל התנהלות הוגנת של החברות בהן אנחנו משקיעים. התנהלות הוגנת בשילוב עם ראייה ארוכת טווח - זה מבחינתנו המתכון לביצועים עודפים בשוקי המניות".

- אתה יכול לתת דוגמאות לחברות ישראליות שהן גם אטרקטיביות להשקעה, גם מנועי הצמיחה שלהן הם בחו"ל ושהן גם מתנהלות בהוגנות.

"בהחלט. יש לא מעט מניות כאלה. רק שצריך לבחור אותן בקפידה. אנחנו מאוד אוהבים את: אטיוניטי, חברת תוכנה, ספקית של פתרונות זמינות מידע, שצומחת במהירות, עם חוזים עסקיים מול החברות הגדולות בעולם. אורמת שעוסקת באנרגיה גיאו-תרמית בעיקר, מובילה עולמית בתחומה שצפויה להמשיך ולצמוח על רקע המגמה ההולכת וגוברת בתחום שלה. חברה בעלת פוטנציאל מעניין מתחום הביומד היא פלוריסטם , שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מוצרי ריפוי המופקים מתאי גזע שמקורם בשלייה.

"חברה מאוד מעניינת שקצת חורגת מהמתווה שלנו כי מנועי צמיחה שלה הם בעיקר בארץ, היא קליל , יצרנית החלונות והתריסים שנכנסת עכשיו גם לתחום פתחי הפנים - הדלתות ולדעתנו היא חברה תעשייתי מעולה עם מותג חזק והנהלה מצוינת. גם סקופ מתכות שעוסקת באספקת חומרי גלם ומוצרי פלדה ומתכות כ-one stop shop באזורים שונים בעולם. סקופ היא חברה שנחשבת לסולידית יחסית אבל מעניינת להשקעה, שמנועי הצמיחה שלה בחו"ל והשירות שלה יעיל ואטרקטיבי. בנוסף אנחנו משקיעים גם בצ'ק פוינט , פרוטרום, נייס , ועוד חברות, חלקן גדולות ומוכרות וחלקן קטנות שנמצאות לפעמים מתחת לרדאר, מקום בו אפשר למצוא יהלומים קטנים שעדיין לא לוטשו. השקעה בחברות כאלו, שמנוהלות בהוגנות על ידי אנשים טובים ומוכשרים, היא המפתח להצלחה ולתשואות טובות לאורך זמן".