תודעת אויב

רוצים להבין למה הפלסטינים מעודדים חטיפות? צפו בסרט של יורם כהן בערוץ 1

מפגינים פלסטינים / צילום: רויטרס
מפגינים פלסטינים / צילום: רויטרס

"חטיפה בשם אללה", יום ב' 21:00, ערוץ 1

מי שמבקש לבסס, בצער רב, את הקביעה שלפיה דו-השיח הישראלי-פלסטיני הוא דו-שיח של חירשים, מוזמן לצפות בסרט התיעודי החזק הזה שבו מתאר יורם כהן, כתב השטחים של ערוץ 1, את המציאות ברחוב הפלסטיני סביב חטיפת שלושת הנערים, שהובילה בעקיפין למערכת "צוק איתן" בקיץ שעבר.

אני מקווה שלא אשמע כמי שמבין מדי לליבם של הרוצחים, ודאי לא כמי שמחפש נסיבות מקלות למעשה הנורא, אבל מי שרוצה להבין את הלך הרוח ברחובות חברון, למשל, חייב לצפות בסרט הזה.

סוגיית האסירים היא עניין קיומי עבור הפלסטינים, היא מגיעה כמעט לכל בית מקומי. אני מניח שרבים יתקוממו על ההשוואה, אבל לפחות מבחינת היותה נטועה בלב כל, היא מזכירה את היחס הישראלי החם והמחבק ללוחמי צה"ל.

מבחינה עובדתית, הפלסטינים ראו כי מכל הדיבורים, היחידים שהובילו לשחרור רחב-היקף של אסירים הם אנשי החמאס שחטפו את גלעד שליט. מכאן נולד הצורך לבצע עוד פיגועי חטיפה, שמבחינת האינטרס הפלסטיני "שווים" הרבה יותר מפיגועים שזורעים רק מוות.

זה לא סרט קל לעיניים ישראליות, אבל מי שרוצה להבין את המצב לאשורו (אפילו בשביל מה שמכונה בצה"ל "תודעת אויב"), חייב לצפות בסרט הזה בעיניים פקוחות לרווחה.

הבעיה היא שבתום הצפייה - בין אם הצופה הוא מאלה שחושבים שצריך להידבר עם אויבינו, ובין אם מדובר בצופה שדורש לאסור עליהם מלחמת חורמה - קשה להשתחרר מהתחושה שאנחנו לא ממש פועלים בחוכמה ובנחישות - באף אחת משתי הדרכים.

* ציון: 9

בדד אלך

"לבד", יום ב' 20:30, ערוץ ההיסטוריה

הכי קרוב שיש להישרדות אמיתית: 12 גברים מפוזרים בנקודות שונות על פני חצי-אי בקנדה, מקום מושבן של חיות טרף (דובים, פומות ועוד), אקלים קר וגשום ומעט מזון שצריך לדעת כיצד לצוד או ללקט.

בסדרה הזאת בערוץ ההיסטוריה אין קשר בין "השורדים", ועיקר התיעוד שלהם הוא תיעוד עצמי, משהו בין "מחוברים" ל"פרויקט המכשפה מבלייר".

אם הפרק הראשון של הסדרה החדשה הפגיש אותנו עם הדמויות וליווה את צעדיהם הראשונים בשטח, כשהרעב והקור עדין לא נותנים בהם את אותותיהם - הרי שהפרק השני כבר מתקרב לדבר האמיתי, וחלק מן השורדים מתחילים להתייאש ממשימתם - בריאליטי הכי ריאליסטי על המסך.

* ציון: 8