גיל טופז ימונה למנכ"ל בנק ירושלים; שוקי בורשטיין יהיה מנכ"ל מרכנתיל

טופז, ראש אגף לקוחות פרטיים בחברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להיכנס לתפקידו בחודשים הקרובים, בכפוף לאישור בנק ישראל ■ טופז יחליף את אורי פז, שהודיע לפני כחודשיים על עזיבה

גיל טופז / צילום: סיון פרג'
גיל טופז / צילום: סיון פרג'

גיל טופז, ראש אגף לקוחות פרטיים בחברת כרטיסי האשראי כאל, ימונה למנכ"ל בנק ירושלים, הבנק השביעי בגודלו. דירקטוריון הבנק, שבשליטת משפחת שובל, אישר היום (ג') את מינויו של טופז (46). הוא צפוי להיכנס לתפקידו בחודשים הקרובים, בכפוף לאישור בנק ישראל.טופז יחליף את אורי פז, שהודיע לפני כחודשיים על עזיבה לטובת הקמת קרן למתן אשראי לעסקים קטנים עם מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר צבי זיו וחברת פנינסולה.

מינויו של טופז נחשב מפתיע, הואיל והוא לא מגיע לעמדת מנכ"ל הבנק מתפקיד בכיר מאוד. לשם השוואה, פז כיהן כראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים והיה אחראי על יותר מ-200 סניפי הבנק, לפני שהגיע לבנק ירושלים. עם זאת, גורמים המכירים את טופז מציינים שמדובר באדם מוכשר עם חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה.

לטופז ניסיון בנקאי של כ-15 שנה. הוא כיהן בכמה תפקידים בבנק הפועלים, בהם ניהול קשרי לקוחות עסקיים בחטיבה העסקית וניהול האשראי הקמעונאי. טופז מכיר את המנכ"ל הנוכחי פז מאז שהשניים עבדו יחד בבנק הפועלים. נציין כי טופז הוא המנכ"ל השלישי ברציפות בבנק ירושלים שעבד לפני כן בבנק הפועלים. ב-2010 הגיע טופז לחברת כרטיסי האשראי כאל, שהתמודדה אז עם פרשת סליקת הפורנו וההימורים. במסגרת הטיפול בפרשה, התחלפה ההנהלה בחברה וטופז מונה לתפקיד ראש אגף ניהול הסיכונים. לפני כשנתיים מונה טופז לראש אגף לקוחות פרטיים. המנכ"ל הנוכחי פז ביצע בחמש שנותיו בתפקיד שינוי אסטרטגי בבנק והגדיל את הפעילות הקמעונאית שלו. אלא שלמרות הצמיחה בבנק, נתח השוק שלו לא השתנה באופן מהותי. באחרונה ניסה פז לקדם מהלך למיזוג בנק ירושלים עם בנק דקסיה המתמחה באשראי לרשויות המקומיות. לפי שעה המגעים למיזוג תקועים, לאחר שבדקסיה דחו את ההצעה. ואולם בבנק ירושלים נחושים לקדם את המיזוג, ומדובר בסוגיה מורכבת שטופז יצטרך לטפל בה.

בנק נוסף שאמור להתמנות בו בזמן הקרוב מנכ"ל חדש הוא מרכנתיל. דירקטוריון הבנק שבשליטת דיסקונט יאשר בזמן הקרוב את מינויו של שוקי בורשטיין במקום אורי ברוך שהודיע באחרונה על רצונו לעזוב לאחר כשנתיים בתפקיד. לבורשטיין לא מעט ניסיון בנקאי: הוא כיהן בשורת תפקידים בלאומי - האחרון היה מנכ"ל לאומי למשכנתאות. בורשטיין נחשב בעל קשרים טובים עם יובל גביש, ראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, שהגיע גם הוא מלאומי. לאחר שעזב את לאומי, הייתה לבורשטיין אפיזודה של פחות משנתיים כמנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח. הוא התמודד באחרונה על תפקיד המפקח על הבנקים, אך החליט לפרוש לאור הסחבת שבתהליך המינוי. עתה הוא אמור לשוב למערכת הבנקאית כמנכ"ל מרכנתיל, המתמחה בעיקר בעבודה מול המגזר החרדי והמגזר הערבי.