ניצחון (זמני) לישראל במאבק נגד תנועת החרם BDS

שני ארגונים כנסייתיים חשובים בארה"ב החליטו לדחות הצעת החלטה שקראה להם להצטרף לתנועת החרם: מועצת הבישופים של הכנסייה האפיסקופאלית הצביעה נגד ההצעה

במאבקה המתמשך נגד תנועת החרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS), נחלה אתמול (ה') ישראל ניצחון משמעותי, אם כי, כנראה, זמני. שני ארגונים כנסייתיים חשובים בארה"ב החליטו לדחות הצעת החלטה שקראה להם להצטרף לתנועת החרם במאמץ לאלץ את ישראל לשים קץ לכיבוש ואולי לעשות ויתורים נוספים לפלסטינים, לרבות הפיכתה למדינה דו-לאומית, כפי שמטיפים חלק מיזמי התנועה.

מועצת הבישופים של הכנסייה האפיסקופאלית, זרם נוצרי שמקורו בכנסיה של אנגליה, עם 1.8 מיליון חברים בארה"ב, החליטה לדחות כליל את הצעת ההחלטה. הכנסייה המנוניטית, עם 95 אלף חברים, החליטה לדחות בשנתיים את ההכרעה האם להצטרף לתנועת החרם.

תומכי ישראל בארה"ב קיבלו בשמחה את תוצאות ההצבעה בשתי הכנסיות, אך מבחינת ישראל זה ניצחון בשני קרבות, לא במלחמה שהולכת ומתעצמת. תזכורת לכך היא החלטת הכנסייה המאוחדת של ישו הנוצרי (United Church of Christ), שנמנית עם הזרם הפרוטסטנטי ושמאגדת מיליון מאמינים בארה"ב, להצטרף לתנועת החרם באמצע השבוע. ההחלטה קוראת לכנסיה ולחבריה למשוך השקעות מחברות שמפיקות רווחים מהכיבוש הישראלי, ולהחרים מוצרים שמקורם בהתנחלויות.

המכה הקשה ביותר לישראל בחזית הכנסייתית האמריקאית היתה החלטת הכנסייה הפרזביטריאנית, אשתקד, להצטרף לתנועת החרם. עד עתה, הכנסייה הפרזביטריאנית, עם 1.8 מיליון חברים, היא הגוף הכנסייתי הגדול באמריקה הצפונית שסמך ידו על תנועת החרם נגד ישראל.

ההשפעה הכלכלית של הצטרפות ארגונים כנסייתיים לתנועת BDS היא זניחה, לכל היותר, אך להחלטות כנסייתיות יש מטבע הדברים השפעה מוסרית וערך תעמולתי גדול. דוברי תנועת החרם אמרו, שהחלטת הכנסייה המאוחדת מצביעה על בידודה הגובר של ישראל בזירה הגלובלית ועל התרחקותה מהעקרונות האוניברסליים של הדתות הגדולות. כך או כך, עמדות של מוסדות דת אמריקאים הן מדד אמין להלך הרוח הציבורי בארה"ב בסוגיית ההתנהלות הישראלית נגד הפלסטינים. שגרירות ישראל בוושינגטון והקונסוליות הישראליות בארה"ב מקדישות תשומת לב רבה להתפתחויות בזירה הרגישה הזו ועושות מאמצים ניכרים לסכל יזמות של תנועת החרם לגייס ארגונים כנסייתיים. הן נעזרות בארגונים יהודיים וכן בגופים נוצריים אוהדי ישראל, .

דונה היקס, חברה ב"וועדה האפיסקופאלית למען צדק בישראל ובפלסטין", שניסתה להעביר את ההחלטה במועצת הבישופים של כנסייתה, אמרה בעקבות ההצבעה: "אנו שואבים עידוד מהעובדה, שהבישופים מבינים שמדובר בבעיה דוחקת ושעצם הדיון על כך בוועידת מועצת הבישופים התמקד לא בשאלה האם לנקוט צעד כלשהו (נגד ישראל) אלא איזה צעד יהיה היעיל ביותר".

"אנו מלאי אופטימיות, שההצבעה היום היתה רק צעד אחד בתהליך של הכנסייה שלנו שנועד לוודא שאנו לא מרוויחים מהכיבוש, ושבעתיד הקרוב תקבל מועצת הבישופים החלטה שתקרא למשיכת כספי הכנסייה מחברות שמפיקות רווח מהכיבוש", אמר היקס. דבריה צוטטו באתר של שירות החדשות האפיסקופאלי (ENS).

ההחלטה של ועידת הכנסייה המנוניסטית לדחות את ההכרעה נחשבת מפתיעה. הכנסייה הזו דוגלת בעקרונות פציפיסטיים וחוגים ישראליים העריכו שגוף זה יצטרף לתנועת החרם. חברי הכנסייה שניסו לדחוף את הצעת ההחלטה הודו, שחלק מהנציגים בוועידה העלו חשדות לגבי המניעים האמיתיים של תנועת החרם ודרשו לדחות את ההכרעה כדי לגבש דעה ברורה על תנועה זו.