נתניהו יחליט: האם וכיצד לפעול נגד גולן טלקום

השאלה החשובה שתעלה לדיון השבוע אצל מנכ"ל משרד התקשורת ואח"כ תידרש להחלטה של שר התקשורת נתניהו: כיצד לפעול נגד גולן טלקום לאחר שפירקה את רוב הרשת שלה מכיוון שסברה בטעות שהמשרד יאשר לה במהירות לאחד רשתות עם סלקום

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד התקשורת הנכנס שלמה פילבר, רק נכנס וכבר נדרש לאחת הסוגיות המורכבות והרגישות במשרד התקשורת: כיצד לפעול בעקבות החלטת גולן טלקום לפרק את מרבית הרשת הסלולרית שלה, בניגוד לרישיון שניתן לה לה וללא היתר ממשרד התקשורת.

ל"גלובס" נודע שפילבר יקיים השבוע דיון בנושא וישמע את עמדות הדרג המקצועי שלמעשה כבר גיבש את עמדתו עוד בטרם נכנס פילבר לתפקידו. עזיבתו של המנכ"ל הקודם אבי ברגר, מנעה פעולה תקיפה נגד גולן לאחר שהדרג המקצועי הגיע למסקנה שקיימות שתי אופציות פעולה: או חילוט ערבויות או הטלת קנס גבוה על המהלך של גולן.

גולן פירק למעשה את רוב הרשת שלו, בתהליך שהחל כבר בשנה שעברה. פורקו מאות אתרים, רובם ככולם מתקני גישה (אתרים קטנים), והערכה בשוק היא שהיום יש לגולן סדר גודל של 100-200 אתרים פעילים לערך. הסיבה שגולן פירקה את הרשת נובעת מזה שמשרד התקשורת החליט על מדיניות איחוד רשתות סלולריות וגולן הגיעה להסכם עם סלקום על רשת משותפת.

מיכאל גולן הבעלים פירק את הרשת ללא אישור, משום שהעריך בטעות שיינתן לו אישור מהיר להסכם עם סלקום ושמכרז התדרים לדור הרביעי, שדרכו גובשה המדיניות של איחוד רשתות, יתרחש הרבה יותר מהר ממה שקרה במציאות. בפועל המכרז התעכב לתחילת השנה, וגם ההסכם של גולן עם סלקום התברר שלא עומד בדרישות משרד התקשורת.מה שקרה שגולן נמצא עם רשת מפורקת ובלי הסכם איחוד רשתות, כך שהשאלה האם הוא נמצא בהפרה של תנאי רישיונו מאד חדה וברורה. השאלה היא מה הלאה וכיצד פותרים את התסבוכת.

הוויכוח הוא בראש ובראשונה על מדיניות משרד התקשורת בעניין איחוד הרשתות, שגולן ניסה לפעול לפיה, אך שוב, טעה להעריך שהדברים יעבדו לפי התוכנית שלו. מדיניות המשרד הייתה שגולן והוט מובייל יוכלו להמיר את החובה שלהם בהקמת רשת דור שלישי, בהקמת רשת דור רביעי, לאחר שיקנו מינימום תדרים לדור הרביעי. זו הייתה טיוטת המדיניות שפורסמה. ואולם בשלב מאוחר יותר המשרד חזר בו מהמדיניות הזו וקבע תנאים נוספים בהבהרות לשאלות שעלו, שמחייבים את גולן לבצע השקעות נוספות בהסכם עם סלקום, בהיקף של 70 מיליון שקל בשנה על תחזוקת הרשת בדור השלישי. כאן שורש המחלוקת כאשר מצד אחד המשרד סבור ששינוי המדיניות מותר וגולן טוען שלא ניתן לשנות מדיניות ללא שימוע ציבורי.

נכון לעכשיו סלקום לא מוכנה לשנות את ההסכם עם גולן ודורשת ממנו את התוספת בהשקעה. גולן לא מתווכח עם סלקום בעניין הזה ושני הצדדים משחקים את המשחק משום שכולם יודעים שהאינטרס של סלקום הוא לתקוע את גולן ולהקשות עליו ככל שניתן. זו גם הסיבה שהחברה ניסתה במכרז הדור הרביעי להקשות עליו ולהקפיץ את מחיר התדרים כדי לגרום לו לצאת מהשוק. מאידך גולן טוען שאין לו טענות לסלקום כי משפטית וכלכלית ההסכם שלו איתה אמור לענות על כל דרישות המשרד ובהתאם למדיניותו. גולן מראה כי ההסכם מטיל עליו חובה להשקעות כבדות לאורך 10 שנים בדיוק כמו שהמשרד רצה, ולכן הוא מתקשה להבין מדוע המשרד מחפש אותו על תוספת השקעות בדור השלישי כאשר הוא מתחייב להשקיע מאות מיליוני שקלים קדימה ברשת הדור הרביעי.

כדי לסבך את העניינים עוד יותר, נזכיר כי על פי תנאי המכרז לדור השלישי גולן חויב לפרוס 20% מהרשת עד סוף 2013, והתחנה הבאה שלו היא בסוף 2015 כאשר אז הוא מחויב להציג פריסה בשיעור של 40%. לפיכך, אם המשרד מאשר לו את הסכם איחוד הרשתות עם סלקום עכשיו, הוא כמובן יעמוד בדרישות המכרז לדור השלישי והרביעי. אם לא הוא יהיה בבעיה. יוצא שההפרה שלו היא בהתאם לחובה שחלה עליו לעמוד בפריסת הרשת בתחנה הקודמת של דצמבר 2013. זה גוזר את השאלה כמה אתרים יש לו היום וכיצד המשרד יפעל בהתאם לגודל ההפרה. לפיכך אם גולן היה צריך להיות ב-2013 עם איקס מסוים של אתרים והוא פירק הרבה יותר, כך גודל ההפרה שלו וההיפך.

כאמור במשרד הדרג המקצועי עד לכניסתו של פילבר היה נחוש שמדובר בהפרה משמעותית שמחייבת חילוט ערבויות או קנסות גדולים. בעיני המשרד רואים את מתחרתו של גולן הוט מובייל שלמרות שהיה לה הסכם עם פרטנר, לא פירקה את הרשת עד שהמשרד לא העניק לחברות אישור להסכם איחוד הרשתות. גולן מהבחינה הזו צפצף על המשרד ועשה דין לעצמו ולכן הכעס הגדול עליו.

במשרד גם לא מוכנים לשמוע יותר על כך שגולן הוא חברת ינוקא שזקוקה להגנה עם מעל ל - 800 אלף מנויים. מבחינתם הוא שחקן פעיל וגדול שמשפיע על השוק ויכול לעמוד במחויבות הנוספת להשקעה בתחזוקת רשת הדור השלישי המשותפת.

אלא שגולן שמכוון להמשך השקעות בשוק התקשורת טוען שלא יכול לעמוד בהשקעות הנדרשות ממנו אם רוצים שימשיך לחולל תחרות ולהוריד מחירים, כאשר נטפלים אליו עם דרישות לא הגיוניות - וכל זאת דקה לפני שהוא מתכוון להיכנס לתחום הטלוויזיה שוב בהשקעות כבדות ולחולל תחרות גם שם. אם רוצים אותנו כקבוצת תקשורת, שתיתן מענה לתחרות מול המונופולים הגדולים, צריכים להקל עלינו ולא לחפש אותנו בקטנות, אחרת לא נוכל לשרוד את הדרישות הרגולטוריות.

השאלה הגדולה היא כיצד ינהג פילבר שהצהיר שהוא מכוון לבניית מערכת יחסים חיובית עם המפעילים. צריך לזכור שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שר התקשורת והחלטה על פעולה נגד גולן מונחת לפתחו. האם נתניהו ירצה להיות האיש שיאיים על גולן ודווקא הוא יקשה עליו כאשר הוא רוצה להרחיב את התחרות בשוק? נדמה שהתשובה ברורה.