"אין צורך במסים חדשים, צריך להביא כסף מההון השחור"

מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס לשכת רוה"ח: "נחיל חובת דיווח על חלק מהישראלים השוהים תקופה משמעותית בשנה בחו"ל; גם ההון השחור שמתגלגל בניכיון צ'קים ואצל נותני שירותי מטבע דורש טיפול"

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

מנהל רשות המסים, רו"ח ועו"ד משה אשר, יצא היום (ב') בהצהרה ברורה כי אין צורך בהעלאות מס נוספות.

במושב בנושא תוכנית העבודה של רשות המסים, במסגרת כנס לשכת רואי החשבון באילת, אמר אשר כי "אין צורך במסים חדשים. צריך להביא את הכסף מההון השחור, ויש צורך לתת לרשות המסים את הכלים המתאימים לעשות זאת".

אשר פירט את המטרות של רשות המסים בתקופה הקרובה ואת הפעולות שהיא מבצעת להעמקת גביית המס והטיפול בהון השחור. "רשות המסים הציבה לעצמה מספר יעדים אסטרטגיים המשולבים האחד בשני. הראשון - להגדיל באופן משמעותי את מקורות המידע שמקבלת רשות המסים מגורמי חוץ. אתמול סגרנו עם הטאבו שנקבל את הרישומים שלהם, מידע שיאפשר לנו לעשות הצלבות מתאימות עם הנתונים הקיימים בידינו.

"כחלק מקידום ה-FATCA ואמנות מולטילטרליות, אנו צפויים לקבל מידע על נכסים פיננסים של ישראלים בחו"ל. הוצאנו מכרז לחברה שתוכל להביא מידע רלבנטי מהאינטרנט. בהמשך נגיע לרשות דיגיטלית, 'רשות ללא נייר'. אנחנו יוצרים כלים טכנולוגיים לרשות (ניהול סיכונים, BI וכו'), שיעשו הצלבות מכל מקורות המידע ויציפו לנו את התיקים ששווה להיכנס אליהם.

"אנחנו במהלך התעצמות בכוח עבודה מיומן. 180 מפקחים חדשים הצטרפו במחצית הראשונה של השנה, ובסך-הכול צפויים להתווסף כ-300 מפקחי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ומבקרי חשבונות, שיאפשרו לנו להגדיל את אחוזי התיקים המבוקרים. השילוב בין טכנולוגיה, מידע וכוח-אדם יספקו לנו את העוצמה הנדרשת", אמר אשר.

בחודשים האחרונים מנהלת רשות המסים חקירה מורכבת ורחבת-ממדים בעניין החשבונות הישראליים הלא מדווחים בבנקים זרים, כחלק ממאבקה בהון השחור של ישראלים המוסתר ברחבי העולם והמוערך ביותר מ-50 מיליארד שקל. מדובר בחשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים, בעיקר בבנקים שווייצריים, בהיקף של מאות מיליוני אירו.
אשר ציין כי בין היתר "בחוק ההסדרים הקרוב תרחיב הרשות מעט את חובת הדיווח, ונחיל חובת דיווח על חלק מהישראלים השוהים תקופה משמעותית בשנה מחוץ לישראל. נדחוף שוב לקידום, במסגרת חוק ההסדרים או בחקיקה נפרדת, את הקביעה שעבירות מס חמורות יהוו עבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון".

עוד לדבריו, "ההון השחור שמתגלגל בניכיון צ'קים ואצל נותני שירותי מטבע דורש טיפול, ואנחנו רוצים להעביר, על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, את הרגולציה בתחום לרשות המסים".

בין התוכניות הנוספות שיקודמו, לדברי אשר: סגירת פירצות בחוק כמו "חברות ארנק", "חברות בית" ועוד; קידום עסקאות איגו"ח; הסרת חסמים לקרנות השקעה במקרקעין (קרנות ריט); קידום חברות מחקר ופיתוח באמצעות הבורסה; וכן קידום המלצות ועדת יעל אנדורן לבחינת חוק עידוד השקעות הון.

בהקשר להמלצות הללו אמר אשר כי הן אינן מתפרסמות, כיוון ש"יש שאלה אחת שנותרה במחלוקת, והיא תובא להכרעת השר".

בנוגע למחלוקות בנושא הגז הטבעי אמר אשר כי "האינטרס הגדול ביותר של המדינה בנושא הגז הוא להוציא את הגז ולמכור אותו ולגבות את המס, יחד עם שמירה על מחירים סבירים".

עוד הוסיף אשר כי "רשות המסים גבתה משמעותית יותר מהתחזיות בחצי השנה הראשונה של 2015, מבלי שהיו עסקאות גדולות. טיפלנו בהיקפים אדירים של תביעות בגין נזקים ישירים ועקיפים כתוצאה ממבצע 'צוק איתן', ושילמנו למעלה מ-1.3 מיליארד שקל בגין נזק עקיף ועוד כ-1.4 מיליארד שקל בגין נזק ישיר".