האירו בשפל היסטורי; בנק ישראל רכש 2 מיליארד ד' ביוני

האירו ירד ב-0.5% מול השקל ■ הדולר היציג התחזק מול השקל בכ-0.1% ל-3.78 שקלים ■ "הסוחרים צפויים לסגת מהאירו ולברוח לדולר עד שיעבור זעם בין ממשלת יוון לאיחוד האירופי"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

האירו המשיך להיחלש היום (ג') בשוק המט"ח המקומי והעולמי על רקע הסאגה היוונית. שער המטבע האירופי נחלש בכ-0.5% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.145 שקלים - שפל היסטורי. מול הדולר האירו נחלש בכ-0.8% ל-1.096 דולר לאירו.

מנגד, הדולר היציג התחזק בכ-0.1% לרמה של 3.78 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג התחזק בכ-0.2% ל-3.776 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.5% לשער יציג של 4.163 שקלים.

בנק ישראל דיווח היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש יוני בכ-88.2 מיליארד דולר, גידול בסך של כ-2.4 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. הבנק ביצע רכישות של כ-1.95 מיליארד דולר בחודש שעבר, מזה 260 מיליון דולר במסגרת הרכישות הקבועות כדי לקזז את השפעה הזרמת הגז מ"תמר".

יום אחרי תוצאות האמת של משאל העם ביוון, שבו 61% מהאזרחים אמרו "לא" להמשך הצנע והדרישות של גוש האירו לחבילת חילוץ נוספת, היום תתקיים בבריסל פסגת ראשי גוש האירו ולפניה מתגבר הלחץ על ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס להציג הסדר משודרג לנושי המדינה, שימנע את פרישתה של יוון מגוש האירו ויאפשר לה לקבל סיוע נוסף מאירופה.

אתמול הודיע הבנק המרכזי באירופה (ECB) כי לא יגדיל את מימון החירום לבנקים ביוון ויותיר אותו על 89 מיליארד אירו, מה שצפוי להקשות מאוד על הבנקים לפתוח את דלתותיהם בקרוב. גם הבית הלבן לחץ על הצדדים לחזור לשולחן הדיונים ולהגיע להסכמות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר, כי "אין ספק שאנו ניצבים מול שלב חדש וגורלי במשבר היווני. רגע ההכרעה הגיע, גם עבור הנושאים והנותנים האירופים וגם עבור היוונים. אם הבנק האירופי ימשיך להגביל את הזרמת הכסף לבנקים היוונים, מהר מאוד יסבלו האזרחים ממחסור במזומן ועשוי להתפתח מתוך הצורך פרקטיקה של שטרי חוב או מטבע חלופי, מה שלמעשה יסמן את פרישתה דה פקטו של יוון מגוש האירו. תהליך כאוטי ובלתי מוסדר שכזה עשוי להיות הרה אסון עבור הכלכלה היוונית וגם עבור גוש האירו".

במט"ח 24 ציינו הבוקר כי "המשך ההדים של ה'לא' היווני ימשיכו ביממות הקרובות להוריד את האירו והתיקון הטכני מעלה טרם החל. המטבע נמצא סה"כ שבוע ימים בתוך חודש יולי וכבר איבד 1% מול השקל ובשלושה חודשים רשם צניחה של 2.5% מול השקל ומעל 8% מתחילת השנה אל מול הדולר. כעת זוהי תהיה שעתם של הלונגיסטים שתתבטא בהמשך מגמת נסיגה מהאירו ובריחה לפתרונות פרו דולרית יותר נינוחים עד אשר יעבור זעם בין ממשלת יוון לאיחוד האירופי".