כחלון למשקיעי הנדל"ן: די לזלול דירות לזוגות הצעירים

שר האוצר, שר הבינוי וראש עיריית רמלה הכריזו היום על הסכם-גג לבניית 7,500 דירות חדשות בעיר ■ כחלון: אני שלם עם העלאת מס הרכישה

משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט וראש עיריית רמלה יואל לביא הכריזו היום (ג') על חתימת הסכם-הגג השישי במספר בין המדינה לעיריית רמלה. במסגרת הסכם-הגג צפויה המדינה לקדם תכנון ומימון לבניית כ-7,500 יחידות דיור חדשות בעיר. במהלך האירוע התייחס שר האוצר משה כחלון לתוכניות הדיור ולמהלכים שביצע כנגד המשקיעים ואף תקף אותם בחריפות.

הסכם-הגג כולל תשעה מתחמים שונים, שניים מהם מעניקים פתרון גם לאוכלוסייה הערבית בעיר בשכונת ג'ואריש ובגן חקל לבניית כ-280 יחידות דיור ושטחי תעסוקה. המתחמים המרכזיים הם רמלה מערב, 3,900 יחידות דיור, תוכנית שמתעכבת בגלל התנגדות משרד הביטחון, אבל לדברי ראש העיר נמצאת בדרך לפתרון, והצפי לאישורה הוא ברבעון הרביעי של השנה הנוכחית.

מתחם נוסף הוא במזרח העיר, 2,700 יחידות דיור, תוכנית בשיתוף עמידר שנמצאת בועדה המחוזית. עוד מתחם בולט הוא מתחם האיצטדיון שם ניתן לבנות כ-500 יחידות דיור, מתחם סמוך לזה שבנתה חברת גינדי השקעות. מתחם נוסף ממוקם בכניסה לעיר, מתחם מכבי, בו ניתן יהיה לקדם 888 יחידות דיור. לתוכניות האמורות חסמים שונים שהסכם-הגג אמור לפתור כמו ביטול התניות בתב"ע או הקמת הפרדות מפלסיות.

כחלון נגד המשקיעים

"אני שמח להיות ברמלה לחתום על הסכם-גג משמעותי. יש הרבה אנשים שעובדים על הדבר הזה, זה מאמץ מקצועי רציני", אמר שר האוצר משה כחלון באירוע. "יש משבר דיור במדינת ישראל וחתימת הסכם-הגג זה מעשה ציוני, וזה להיכנס מתחת לאלונקה יחד עם כולם. מדינת ישראל והשלטון המקומי צריך לעזור לצעירים. העובדה שזוג צעיר רוצה דירה זה לא פשע. אי-אפשר לפתור את משבר הדיור בלי התגייסות כוללת של הממשלה וראשי הרשיות. הוא לא ייפתר במצגות או בגרפים. אני יודע שראשי ערים מעדיפים עסקים לארנונה. וזו שגיאה. ראשי ערים שלא תהיה להם עתודת מגורים, צעירים וסטודנטים, יהיו אולי ערים עשירות אבל העיר תשקע".

כחלון התייחס גם לצעדים שעשה עד כה לטיפול משבר הדיור ובין היתר תקף בחריפות את כל מי שרוכש דירות להשקעה: "עשינו מהלך של דיכוי ביקוש על-ידי מס הרכישה. חטפנו ביקורת אבל אני שלם עם המהלך. לא יכול להיות שלמי שיש אמצעים קונה 4 דירות, ואת הזוגות הצעירים מרחיקים מהדירה. אני אומר למשקיעים, מי אמר שאתם צריכים לזלול את הדירות לזוגות הצעירים? צריכה להיות התחשבות, מה, כל אחד לעצמו? לאנשים 2, 3, 4 דירות ויותר. אי-אפשר לאכול את כל העולם. צריך להתחשב בילדים שלנו ולכן קיבלנו החלטה להדיר המשקיעים מהשוק".

השר התייחס גם לפעולת רמ"י ומינהל התכנון שאוחדו כעת תחת סמכותו והדגיש כי המבחן יהיה בביצוע ולא בתכנון או בשיווק הקרקע: "יש לנו כוונה להימדד על-ידי עסקאות מאושרות בקרקע, לא בתיכנון ולא בשיווקים. אנחנו רוצים לראות את הקבלנים בונים בשטח".

כחלון התייחס גם להתחדשות עירונית ואמר: "זו תוכנית חשובה, כלכלית וחברתית. צריך לעזור לשכונות החלשות יותר במקביל לשמור על ערכי הטבע. זה אחד המרכיבים החשובים בתוכנית הדיור שלנו". עוד הוסיף שר האוצר: "הדיור הוא מחולל העוני מספר אחד. מי שאין לו דירה לא יכול להעניק חינוך, תרבות, העשרה לילדים. חובתנו במדינה לתת מענה למשפחות הללו. אני מקווה שבקרוב תהיה בשורה גם לדיור הציבורי. מדינת ישראל צריכה לפתור את זה".

גלנט: יש כאן הזדמנות לראשי ערים לעבוד

גם שר הבינוי יואב גלנט נשא דברים באירוע ואמר: "בצבא אין הבדל בין יחידה ליחידה, יש הבדל בין מפקדים. אותו הדבר נכון גם לראשי הערים. יש כאן הזדמנות לעבוד. האוצר פותח את השערים של המשאבים הכספיים, הקרקעות והתכנון. אנחנו במשרד הבינוי נעבור בשערים ונבצע את כל הדברים. תהליכי הביצוע מורכבים ומותנים בכל מיני דברים ואני מקווה שפתיחת השערים תפתור את הבעיות. יש לנו אתגר של מיליון יחידות דיור בשנים הבאות, צריך להדביק פער של 100 אלף יחידות דיור. יש אתגר לבנות 50 אלף יחידות דיור בשנה ואנחנו נעמוד בו. גם התחדשות עירונית היא פתרון חשוב, כי אנחנו מדינה קטנה. מה שנראה היום כמו שכונה שאף אחד לא רצה לגור בה, עוד כמה שנים הביקוש שם יהיה אדיר".

ראש עיריית רמלה, יואל לביא, אמר באירוע כי "הסכם-הגג הבשיל והוא המודל להתחדשות עירונית. הסכם-הגג הוא בשורה לערי ישראל, אבל הבשורה הגדולה לתושבי רמלה היא ההתחדשות העירונית. להפוך את התושבים לבעלי נכסים, עם מיגון כנגד רעידות אדמה ואיומים ביטחוניים. רמלה היא עיר במרכז הארץ עם ביקוש אדיר ומחירים אטרקטיביים". עוד הציג ראש העיר תוכנית שעשויה להניב לעיר 45 אלף יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית בעיר. במקביל, הציג ראש עיריית רמלה לשרי האוצר והבינוי תוכנית לקידום תחום ההתחדשות העירונית במסגרת פרויקטים של בינוי-פינוי-בינוי בעיר.

המטרה: יותר מ-100 אלף דירות בהסכמי-גג

נזכיר שעד היום נחתמו הסכמי-גג מול עריות קריית גת, מודיעין-מכבים-רעות, קריית ביאליק, ראש-העין וראשון-לציון. עוד נזכיר כי תוכנית הסכמי-הגג, שתכליתה להקדים מימון ולפתור חסמים למטרת קידום הקמתן של שכונות מגורים בערים שונות, היא יוזמה שהחלה בימי הממשלה הקודמת, כאשר מי שהביל את התוכנית היה ראש רשות מקרקעי ישראל דאז, בניצי ליברמן יחד עם שר הבינוי לשעבר אורי אריאל ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד.

גם הממשלה הנוכחית ממשיכה לקדם את חתימת ההסכמים כאשר על-פי היעד שנקבע לפני כשנתיים עתידים הסכמי-הגג להוסיל לבניית למעלה מ-100 אלף יחידות דיור. עם זאת, מאז שהסכמי-הגג החלו להיחתם, החלו גם בעיות ביישומם ובפרסום המכרזים כאשר לא תמיד המדינה מעבירה את הכסף הדרוש בזמן והעיריות לא תמיד משתפות פעולה.

באירוע לקחו חלק גם סגן שר הבינוי, ז'קי לוי, מנכ"ל משרד הבינוי אשל ארמוני, ממלא מקום ראש רמ"י עדיאל שמרון ומשתתפים נוספים מהצמרת של משרד הבינוי, מינהל התכנון ורמ"י.

סגן שר הבינוי, ח"כ ז׳קי לוי, שנכח גם הוא באירוע, אמר היום: "הירידה לשטח עם שרי האוצר, הבינוי וראש העיר רמלה הייתה נחוצה מאוד כדי להבין את המצב ועל מנת ליצור מיזוג בין השכונות הוותיקות לאלו החדשות, שכן קידום ושיווק השכונות החדשות חשוב, אך יחד עם זאת התחדשות השכונות הוותיקות זהו ערך חשוב ביותר שיאזן בין החדש לישן. אני שמח ששיתוף הפעולה בין כלל המערכות בתמיכת שר האוצר פורה ומניב פירות ואני סמוך ובטוח שנמשיך בדרך החיובית הזאת".