סגן נשיא ב-AOL: "הטלוויזיה תישאר איתנו עוד הרבה זמן"

מייקל היימן, סגן נשיא ב-AOL, מעריך כי "תמיד יהיה צורך בישיבה מול הטלוויזיה, אבל אופן הצפייה ישתנה" ■ בריאיון לקראת ועידת MAD של "גלובס" הוא צופה כיצד תשפיע התחרות בזירת הווידיאו אונליין על השוק

לפני כחודשיים רעדה תעשיית האינטרנט, כשענקית הטלקום ורייזון רכשה את חברת הווידיאו והמדיה AOL תמורת 4.4 מיליארד דולר. בתקופה האחרונה נפוצו לא מעט שמועות על אפשרות ש-AOL תימכר, וכבר בינואר הופיעו דיווחים שברשימת הרוכשות נמצאת ורייזון.

הצדדים הסבירו כי השילוב בין שתי החברות ייצר כוח אדיר בעולם המובייל והווידיאו, בין היתר לאור העובדה שורייזון חולשת על 70% מתעבורת האינטרנט בארה"ב, ובכך תאפשר לטכנולוגיות הפרסום של AOL גישה ל-1.5 מיליארד מחשבים, טלוויזיות ומכשירי מובייל בעולם.

לצד הגל האוהד שקיבל המיזוג, הוא העלה גם זיכרונות מרים ממיזוג פחות מוצלח, שהשאיר צלקת בגופה של AOL, כשהחברה רכשה ב-2001 את תאגיד המדיה טיים וורנר ב-150 מיליארד דולר. אחרי 8.5 שנים הצדדים נפרדו.

"המיזוג עם ורייזון יהיה מאוד מוצלח", מנסה מייקל היימן, סגן נשיא בכיר לווידיאו ב-AOL, להרגיע. "טיים וורנר אולי היה רעיון טוב, אבל הוא הקדים את זמנו. כשאתה מסתכל על הקומבינציה - טכנולוגיה, חזון, לאן החברות רוצות ללכת, ותחושה חזקה בצוותים עצמם - אתה רואה עתיד ורוד הרבה יותר. יש בורייזון מנטליות שמתחברת לתרבות הארגונית של AOL, ולכן אני מאוד אופטימי לגבי המוצרים שנפתח בעתיד וכן לגבי הערך שנייצר עבור הלקוחות".

מעניין ש-AOL התחילה כספקית שירותי אינטרנט ותקשורת, הלכה למקומות אחרים, ובסוף חברה לחברה שבאופן כללי עושה את אותו הדבר.

"העולם הטכנולוגי תמיד משתנה ואף פעם לא משתנה", אומר היימן. "עולם הטכנולוגיה שורייזון מובילה בתחום תעבורת האינטרנט הוא שונה לגמרי מהעולם שבו AOL התחילה. אבל בסוף זה גם די דומה, כי הוא נסוב סביב השאלה איך אתה מחבר אנשים ביחד ומייצר אינטראקציות. כמו שאמרתי, ככל שהדברים משתנים - הם נשארים אותו דבר".

"עסק ליבה מרכזי ב-DNA"

על אף שהיימן, שיגיע להשתתף בשבוע הבא בוועידת MAD של "גלובס" ו-Orange, מדבר על דברים שלא משתנים בעולם הטכנולוגיה, ב-AOL המצב הוא הפוך לגמרי. בשנים האחרונות החברה עברה מהפך של ממש והפכה לאחד הכוחות המובילים כיום בעולם הווידיאו וטכנולוגיות הפרסום. היימן הצטרף בדצמבר האחרון לעשייה הזו, לאחר ש-AOL רכשה בכ-50 מיליון דולר את הסטארט-אפ שהקים - אחד מתוך ארבעה - בשם Vidible.

"אין ספק שווידיאו הוא עסק ליבה מרכזי ב-DNA שלנו כחברה", אומר היימן. "החברה השקיעה בפיתוח, ברכישות ובשיתופי-פעולה בתחום במשך השנים האחרונות. החיבור לורייזון נותן לנו יכולות נוספות שמצטרפות למכלול שכולל יכולות הפצה, ניהול וידיאו, אנליטיקס, התאמה אישית של וידיאו ושירותים נוספים".

רכישת Vidible של היימן היא רק אחת משורה של רכישות שביצעה AOL בתחום הווידיאו בשנים האחרונות, שמאחורי כמה מהן עומדים יזמים ישראלים. כך, היא רכשה את חברת 5min הישראלית ב-65 מיליון דולר, שהפכה לבסיס מרכז הפיתוח שלה בישראל, ואת חברת Adap.tv של הישראלי אמיר אשכנזי ב-405 מיליון דולר. אבל גם בלי קשר לווידיאו, ישראל היא מזמן חלק בלתי נפרד מהחדשנות ש-AOL מתגאה בה.

חברת AOL הייתה זו שרכשה ב-1998 את מיראביליס, שפיתחה את תוכנת המסרים המיידיים ICQ, ב-287 מיליון דולר, וסימנה את דור הזהב של ישראל כסטארט-אפ ניישן, על אף המורדות והעליות שהיו מאז.

עוד קודם לכן, ב-1995, היא רכשה את חברת Ubique ב-14 מיליון דולר. ב-2007 היא רכשה את חברת Yedda של אביחי ניסנבוים ויניב גולן בעשרות מיליוני דולרים, וכן את Quigo של ירון גלאי ב-363 מיליון דולר.

"חלק מהדברים המדהימים ב-AOL באו מהחדשנות בישראל", אומר היימן. "אנחנו נמשיך להסתכל מקרוב על תחומים רלוונטיים, במיוחד וידיאו, כדי למצוא הזדמנויות לשיתוף-פעולה או רכישה של סטארט-אפים מקומיים".

וידיאו אונליין הוא אחד התחומים החמים היום בתעשיית האינטרנט, ולראיה התחרות הצמודה בין יו-טיוב, ענקית הווידיאו, לבין הרשת החברתית של פייסבוק. שתי החברות מנסות למשוך לא רק את קהל הצופים, אלא גם את יוצרי הווידיאו ברשת ובעיקר את המפרסמים.

"יש הרבה שיח בתעשייה על מה שתי החברות עושות בתחום הווידיאו. אני חושב שזה יהיה מרתק לראות איך זה יעבוד ואיך התעשייה תשתנה - האם פייסבוק תשלוט על הפן החברתי והדמוגרפי ואיך יו-טיוב תיתן מענה", אומר היימן. "אבל זה לא רק החברות יו-טיוב ופייסבוק, שצריך להסתכל עליהן מקרוב. מעניין לראות גם מה אמזון ונטפליקס יעשו בעולם הזה".

- ואיך כל התחרות הזו על וידיאו אונליין ישפיע על הטלוויזיה? האם היא תהיה רלוונטית בעוד 5-10 שנים?

"הטלוויזיה תהיה שונה באופן דרמטי בעתיד. תמיד יהיה צורך בבידור ובישיבה פסיבית מול הטלוויזיה, אבל אופן הצפייה משתנה - גם בסוג המכשירים שדרכם צופים, וגם בגלל העובדה שהרבה אנשים מוותרים על האפשרות לצפות בזמן אמת בטלוויזיה.

"למרות זאת, אני עדיין חושב שהילדים של היום ימשיכו לצפות בטלוויזיה ליניארית. זה לא משתנה כל-כך מהר, בדיוק כמו שהרדיו נשאר אמצעי מדיה מעולה. אבל הם יצפו בזה בדרך שונה. כשאני הייתי ילד ורציתי לראות סרט, הייתי הולך לטלוויזיה או לקולנוע. עבור הילדים של היום, האפשרויות בלתי נגמרות. הטלוויזיה תשתנה, אבל היא תישאר להרבה זמן. אנשים יתנתקו ויצפו במקומות אחרים, אבל עדיין תהיה טלוויזיה בסלון".

מייקל היימן

תפקיד: סגן נשיא בכיר לווידיאו ב-AOL

גיל: 50

מצב משפחתי: נשוי+3

השכלה: תואר ראשון בהנדסת תוכנה באוניברסיטת פרינסטון

ניסיון קודם: מנכ"ל Vidible, מנכ"ל Oggifinogi, דירקטור באמזון ועוד

הכוכבים של AOL