לבקשת בנה"פ: ביהמ"ש הורה לבירן להתייצב לדיון מחר

(עדכון) - לטענת הבנק, אלון רבוע כחול מבקשת בהסדר החוב לעכב את מימוש הערבויות שנתנה למגה ולהסתפק בהזרמת פחות מחצי מהסכום ■ "אם בירן ערב ל-500 מיליון שקל, למה הוא מציע להזרים רק 240 מיליון?"

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

בנק הפועלים הגיש היום (ב') אחר-הצהריים לבית המשפט בלוד בקשה דחופה להורות לשרגא בירן, בעל השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול, להתייצב מחר (ג') בבית המשפט לדיון על הסדר החוב של רשת מגה ולספק הסברים מדוע לא יזרים למגה ולנושיה את הסכום שהחברות בשליטתו ממילא ערבות לו, קרי 500 מיליון שקל.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד רונן מטרי, נכתב כי למעשה אלון רבוע כחול מבקשת באמצעות הסדר החוב לעכב את מימוש הערבויות שהיא נתנה למגה ולהסתפק בהזרמה או ערבויות של פחות מחצי מהסכום.

"אם בירן ערב ל-500 מיליון שקל, למה הוא מציע להזרים רק 240 מיליון?", שואל מקורב לבנק הפועלים.

השופט אילן שילה נענה לבקשת בנק הפועלים והורה לבירן להתייצב מחר לבית המשפט. "אכן נראה כי יש מקום להתייצבות בירן לדיון מחר, ואני מורה על התייצבותו. באי-כוח החברה ידאגו לאלתר לזמנו".

בבקשה טוען הבנק כי "בפועל קולו של בירן נדם, דווקא בזמן בו עובדי מגה ונושיה זקוקים לשמוע את עמדתו יותר מכל, כאשר בירן מסתתר מאחורי שרשרת שליטה ומאחורי נציגים שזה מקרוב מינה, למרות שהינו במובהק בעל השליטה בחברה".

עוד מוסיף הבנק כי בכך בירן זונח את מגה ומגלגל את האחריות לרשת על הנושים, תוך הפקרת אלפי עובדי הרשת.

דיבידנד של 100 מיליון שקל

בבקשה מתייחס הבנק גם לחשיפת "גלובס", ולפיה החברה-האם, אלון רבוע כחול, משכה ממגה בשנת 2013 דיבידנד של 100 מיליון שקל, בזמן שמגה הפסידה באותה שנה 130 מיליון שקל.

לטענת בנק הפועלים, "בירן יוכל גם להציג בדיון את מאזן מגה לשנת 2013 ולענות על השאלה האם אכן חולק באותה שנה לבעלת השליטה דיבידנד (שלא במזומן) בהיקף של 100 מיליון שקל, והאם אכן החברה הפסידה באותה שנה סכום העולה על סכום זה.

"התייצבותו המיידית של בירן לדיון מחר נדרשת על רקע דיווחי החברה כי הפסדיה היום-יומיים אינם מאפשרים לה להמשיך במצב הדברים הנוכחי, ועל רקע התמיכה המוגבלת בסכום שהסכימה בעלת השליטה להעמיד להפעלת החברה בדיון שנערך ביום 1.7.15. כל אלא אינם מאפשרים את התמשכות המשא-ומתן לפרקי זמן ארוכים נוספים, ונדרשת הכרעה לכאן או לכאן, שנוכחותו של בירן בדיון בהחלט עשוייה לסייע בהשגתה".

מקורב לבנק הפועלים אומר ל"גלובס" כי גם במקרים קודמים של חברות ציבוריות, "התייצבות בעלי השליטה הוכיחה את עצמה ככלי יעיל בניסיון להשגת הסדר. כך היה כשיצחק תשובה התייצב בבית המשפט במקרה של דלק, לב לבייב במקרה של אפריקה ישראל ואפילו נוחי דנקנר".

קודם לכן התפוצצה אסיפת הנושים שקיימה אלון רבוע כחול ומגה עם הבנקים. אלה אמורים להתכנס שוב הערב, לאחר שנציגי אלון רבוע כחול יגיעו עם הצעה משופרת להסדר.

בעוד שבגורם בקבוצת אלון מפנה אצבע מאשימה אל בנק הפועלים וטוען כי הוא מכשיל את ההסדר, גורם שנכח בפגישה טוען כי גם הבנקים האחרים דרשו מאלון רבוע כחול לשפר את הזרמת הכספים.

לדברי מקורב לבנק הפועלים, בבנק מבקשים להבטיח את איתנותה הפיננסית של מגה, על מנת להבטיח שהתוכנית להסדר חוב ולהבראת הרשת תצא אכן לפועל ולא תיכשל זמן קצר לאחר מכן, וזאת לטובת העובדים וכל הנושים.

יצוין כי עוד לפני הפנייה לבית המשפט שלח בנק הפועלים מכתב להנהלת אלון רבוע כחול ומגה, ומחה על אי-עמידת הבעלים מאחורי הרשת.

הספקים אישרו את ההסכם

אתמול (א') אישרו הספקים את הסדר החוב במגה. 88 מהספקים הגדולים שמגה חייבת להם יחד 619 מיליון שקל (91% מכלל החוב לספקים), וכל 154 הספקים הקטנים שמגה חייבת להם יחד 39 מיליון שקל, הצביעו בעד הסדר החוב שהציעה מגה.

6 ספקים גדולים שמגה חייבת להם יחד כ-61 מיליון שקל נרשמו כמתנגדים להסדר, לאחר ששניים מתוכם התנגדו לו, וארבעה דרשו ערבויות וביטחונות, וביניהם החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל).

אתמול התקיימה גם אסיפת נושים עם משכירי הנדל"ן, כשבאופן תמוה במיוחד, מגה החליטה לנטרל את ההצבעה הנוגעת ל-32 סניפים שהיא מבקשת לסגור. בפנייה לבית המשפט ביקשה מגה לכפות על בעלי אותם נכסים לשחרר אותה מחוזה השכירות, כיוון שמדובר בסניפים הפסדיים, וכעת היא מתעלמת מהם לחלוטין. לא ברור, אם כן, האם בעלי אותם נכסים יוכלו לפתוח בהליכים נגד מגה ולדרוש ממנה לקיים את החוזה עליו היא חתומה.

עיקרי הסדר החוב עם הספקים
 עיקרי הסדר החוב עם הספקים

עיקרי הסדר החוב של מגהעם משכירי הנדלן
 עיקרי הסדר החוב של מגהעם משכירי הנדלן

ספקים
 ספקים