"משה כחלון ייזכר בתור 'דלקן 2015' של מחירי הדירות"

תגובות מעורבות בשוק הנדל"ן לצעדים שאישר היום קבינט הדיור

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון אישר היום (ב') שורה ארוכה של החלטות. בין היתר אושרה הרחבתה של תוכנית מחיר למשתכן, ואושרה החלטה לקבוע הוראת שעה למשך 5 שנים במסגרתה יוכלו קבלנים ויזמים לקבל תוספת של 20% זכויות בנייה בבנייני מגורים שטרם נבנו או שנמצאים בשלבי בנייה התחלתיים, וזאת מבלי לקבל את אישור הוועדה המחוזית.

כמו תמיד, בענף הנדל"ן תגובות מעורבות לאישור התוכניות החדשות.

"מהלך זה צפוי להחזיר חזרה את הזוגות הצעירים כשחקן מהותי בשוק הדירות", אמר היום אילן קורץ, מנכ"ל חברת אקה נדל"ן, שהתייחס לאישור הרחבת תוכנית מחיר למשתכן ומתן מענקים לרוכשי דירות בפריפריה.

לדבריו, "התוכנית מחזירה את המשק לתקופה שלפני 2005, עת היו מענקים משמעותיים בפריפריה לטובת זוגות צעירים. לתוכנית המענקים תהיה השפעה רבה על הזוגות הצעירים מאשר הנחה במחירי הקרקע, מאחר שהדבר יאפשר להם לממן חלק מההון העצמי הגבוה יחסית שעליהם להשקיע כיום ואינו בנמצא. תכנית מענקים תאפשר מימוש מיידי גם לגבי פרויקטים בשיווק או בבנייה. במשרד האוצר והשיכון יצטרכו לתת פתרון ליזמים לגבי קרקעות פרטיות על מנת שיוכלו גם הם להציע דירות לזוגות צעירים במחיר מוזל. אולי כמהלך משלים, תוספת דירות קטנות בהליך רישוי, יענה על צורך זה".

במקביל, ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין דווקא לא מספק תחזית אופטימית: "לצערי שר האוצר כחלון ייזכר כ'דלקן 2015', מי שהצליח יותר מכל אישיות אחרת בהיסטוריה הנדל"נית של מדינת ישראל, להביא תוך זמן קצר ביותר, כחודשיים בלבד, שורה של החלטות אומללות שהביאו לא רק לשיא של כל הזמנים בלקיחת משכנתאות, 7 מיליארד שקל, אלא גם לראלי מחודש של תדלוק עליות מחירים.

"שלוש הטעויות האסטרטגיות של כחלון היו: טיפול בביקושים ולא בהיצע הדירות, שליפת החלטות מהשרוול בזו אחר זו במקום להמתין בסבלנות ולגבש עם צוותי מומחים תכנית מקיפה ורצינית, וביצוע תיקונים קוסמטיים דוגמת נסיונות לשנות את מחיר למשתכן, העלאת מס הרכישה ותוספות בנייה של 20% לתכניות קיימות. זאת, במקום לשנות מהיסוד את מבנה שוק הנדל"ן כך שיהיה ניתן ואפשר להגדיל משמעותית את מלאי הדירות המתוכננות והמשווקת".

גם דליה שוסטר, הבעלים של חברת נוה שוסטר, סבורה כי התוכנית החדשה שאושרה לא תוביל לשינוי המיוחל במחירי הדירות: "שר האוצר מבין שחלפו ימי החסד שלו לכן הוא שולף מהמותן הצעות שונות ומשונות. ההצעה הנוכחית של כחלון תגרום לרמת בנייה נמוכה, בסטנדרטים ירודים, הקבלנים יחפשו חלופות לבנייה זולה, והדירות ייבנו בהתאם. גם מי שאין באפשרותו לקנות דירה, לא צריך להתגורר בדירות בסטנדרט נמוך וירוד. אם שר האוצר באמת רוצה לעזור לזוגות הצעירים לקנות דירה, הוא צריך לקדם הצעה, שהמדינה תיתן הטבות והנחות במימון ההון העצמי תמורת התחייבות שהרוכשים יגורו בדירה תקופה מסוימת".

אלי גבאי, מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת גבאי, הוסיף: "יוזמותיו החדשות של כחלון אמנם רצופות בכוונות טובות לפתרון בעיות שוק הדיור, אך לא בטוח שהן זוכות לאמונם של הרוכשים שכבר למודי ניסיון מהבטחות ממשלתיות להנחות במחירי הדירות. עובדה שבחצי השנה האחרונה אנו רואים רק עליות מחירים. הביקושים ממשיכים להיות גבוהים, למרות ההתערבות הממשלתית שעל-פי היוזמה האחרונה של כחלון מנסה לחזק משמעותית את הפריפריה באמצעות מענקי מקום והגדלת הסבסוד של מחיר למשתכן. חיזוק הפריפריה הוא אכן חשוב ברמה הלאומית, על מנת לאפשר לבני המקום, במיוחד משפחות צעירות שהן עתידן, להישאר לגור שם, אך על הממשלה להיזהר לא להפקיר את אזורי הביקוש שם מתבצעת רוב הבנייה למגורים היום וגם בעתיד".

במקביל, יש גם מי שחושש שהבטחות על מענקים הן בעייתיות משום שהן יובילו לעליית מחירים: "המטרה של כחלון היא אומנם להוריד את מחירי הדירות, אך זו לא הדרך" כך לדברי עו"ד מאיה זיסר בן-טל, שותפה במחלקת הנדל"ן במשרד ברנע ושות. "במקום להעניק את ההטבה ישירות לרוכשים, ההטבה תינתן מעתה באופן עקיף ליזמים. הדבר יגרום לכך שהחל משלב המכרז וגם לאחר שיזם יזכה בקרקע ועד לרגע שבו הוא ימכור את הדירות, ייכנסו בדרך עוד שיקולים רבים שלא נלקחים כעת בחשבון, דבר שיעמיד בסימן שאלה את ההתחייבות למחיר נמוך לרוכשים. בין מועד הזכייה של יזמים ועד שהם ימכרו את הדירות, יכולות לעבור מספר שנים שבהן כוחות השוק עשויים להשפיע רבות על מחירי הדירות ועלויות הבניה, ואם קבלן שהתחייב למחיר נמוך לא יוכל לעמוד בו, העלויות לרוכשים תהיינה בסופו של יום גבוהות יותר. התוכנית אולי נראית מוצלחת כעת, אך בעוד מספר שנים, ייתכן שלא תהיה רלוונטית".