הצעת החוק החדשה: הטוטו OUT, שרת הספורט IN

בטיוטת חוק ההסדרים החדש כבר מונחת ההצעה המהפכנית שתעביר את השליטה בהקצבות המדינה לספורט ישירות למשרד הספורט ■ "גלובס" חושף את פרטי ההצעה: המועצה הלאומית העליונה תהפוך לגוף מייעץ בלבד; הטוטו יחוייב באמצעות חקיקה לצעדי התייעלות והעלאת שיעור הרווח

הפרסום אתמול (ב') על תהליך "ההלאמה" שעומדים לעבור כספי הטוטו עם הכנסתו לטיוטת חוק ההסדרים של האוצר, נפל כמו פצצה על בכירי מועצת ההימורים. לא רק שהם לא ידעו על הכוונה הזאת - למרות שמדובר בתוכנית הנרקמת כבר ארבעה חודשים מתחת לרדאר על-ידי גורמים מקצועיים באוצר ובמשרד הספורט - אלא שבשבועות האחרונים אף התנהלו כמי שמנסים לנצל את הכניסה של מירי רגב לתפקיד שרת הספורט כדי להחזיר מעט מהכוח שאבד להם מאז הקמתה של המועצה הלאומית העליונה.

איך תשתנה ההיררכיה בספורט הישראלי במידה והממשלה תחליט שלא להשמיט ברגע האחרון את העניין מחוק ההסדרים? ומה הסיכוי שהחוק ישרוד את הלחצים האדירים שצפויים בשבועות הקרובים?

***

בניגוד למה שנכתב מאז אתמול, הצעת החוק החדשה כבר יושבת חזק בטיוטת חוק ההסדרים אחרי שעברה את אישור האוצר ואת ראש הממשלה. בגדול, ההצעה מדברת על העברת כל הסמכויות לחלוקת הכספים לספורט הישראלי לידי משרד הספורט. לא עוד טוטו, ולא עוד מועצה לאומית עליונה. שני הגופים הללו עומדים להיות חסרי משמעות ברמת קבלת ההחלטות על חלוקת הכספים, כאשר הטוטו ייאבד למעשה לחלוטין כל סמכות לגבי השיקולים למי ומה לחלק ויהפוך לגוף שאחראי על ייצור כספים בלבד. המועצה הלאומית העליונה שהוקמה לא מכבר ברעש גדול? לפי הרשום בחוק ההסדרים החדש, כל תפקידי המועצה מלבד "תפקידי ייעוץ" לשרת הספורט - יבוטלו, ולמעשה כל הכוח הסטטוטורי שלה יירד. הכספים המדוברים הם ההקצבות לאיגודים ואגודות על-פי חוק (לא מדובר על הסכמי השיווק של הטוטו).

הטוטו לא רק שייאלץ להתמודד עם אובדן הכוח והשררה: בחוק ההסדרים החדש נקבע כי באמצעות חקיקה יוגבלו מעתה תקורות חדשות לטוטו, נמוכות יותר, ולמעשה ייכפו עליו צעדי התייעלות.

למה הטוטו צריך להתייעל כשהוא מצליח לייצר ערימת הכנסות שעולה ועולה וכבר הגיעה ב-2014 לשיא כל הזמנים של 2.6 מיליארד שקל? ובכן, בארבעת החודשים האחרונים נעשתה עבודת עומק שבה נבחנו תוצאות הטוטו מראשית המילניום. הממצאים העיקריים, שהם הטיעון העיקרי שהובא לחוק ההסדרים, מציגים שחיקה משמעותית בשורת הרווח של הטוטו. נכון להיום שיעור הרווח של הטוטו (כספי החלוקה לספורט) עומד על 18%, בהשוואה ל-32% בשנת 2003. ומבחינת המדינה, הטיעון הוא פשוט: הגידול העצום בהכנסות, בשקלול הרחבת מעגל המהמרים שמשקף הרחבת מעגל המכורים והעלות הכרוכה של המדינה בטיפול בהם - לא יכול להצדיק שורת רווח נמוכה כזו. שיעור ההחזרים למהמרים צמח יותר מדי, מצבת כוח האדם התנפחה יותר מדי, ובאופן כללי התקורות גדלו יותר מדי ותוך זמן קצר מדי.

בעבודה שהוצגה לאוצר, הראו כי שיעור הרווח הממוצע של המדינות החברות ב"לוטרי" (ארגון ההימורים האירופי) עומד על 28%. הטוטו הישראלי לפי העבודה שהכין האוצר - רחוק מאוד מהממוצע האירופי. באמצעות החקיקה וחוק ההסדרים, יוגבלו תקורות הטוטו כשהכוונה היא להביא אותו לשיעור רווח של 25%.

איך? על-פי ההצעה, במהלך שנת הכספים 2016 יפחית הטוטו את הוצאות התקורה שלו (תפעול, הפצה וכו') ב-2% לעומת שנת 2015, ובשנים 2017-2018 יופחתו מדי שנה עוד אחוז ורבע מהוצאות התקורה, כאשר החל משנת 2019 הוצאות התקורה המקסימליות יעמדו על 15% בלבד מסך המחזור באותה שנה.

הטוטו יידרש לצעדי התייעלות, אותם ניתן להשיג בשילוב של כמה דברים - הקטנת ההחזר למהמרים (שינוי יחסי הזכייה לפחות אטרקטיביים, ויתור על משחקים עם החזרים גבוהים "מדי", למשל מרוצי סוסים), הקטנת התמלוגים ל-1,600 בעלי התחנות, צמצום בכוח אדם, צמצום הסכמי שיווק וכו'. כן, הסכמי שיווק. כשהטוטו ייאלץ לקזז בכל דבר אפשרי כדי לייצר שורת רווח גבוהה יותר, אפשר להניח שהימים של הסכמי שיווק אדירים לכדורגל (וגם לכדורסל) ייגמרו בין רגע.

***

המשמעות הנלווית של הדברים, באם החוק יעבור: כוח אדיר למשרד הספורט - כלומר למדינה, בהחלטה לאן לנתב את הכסף. באופן כללי המועצה הלאומית העליונה תייעץ לשרה איך לחלק את הכספים, אבל בפועל ייעוץ הוא בסופו של יום ייעוץ - והכוח של השרה ומשרד הספורט, אם יידעו להציג טיעונים מספיק טובים, יהיה בניתוב הכספים כראות עינם.

שאלה גדולה נוספת היא מה יהיה בגורלם של הכספים האדירים שהצטברו בטוטו, כ-1.1 מיליארד שקלים, ומנוהלים רובם המוחלט באמצעות בתי השקעות. הכספים האלו עשויים, במוקדם או במאוחר, לעבור גם הם מהטוטו אל משרד הספורט והאוצר.

השאלה העיקרית היא מה יקרה בשבועות הקרובים. ההיסטוריה הראתה שחוק ההסדרים לא שרד בעבר לחצים ספורטיביים - הידוע מכולם הוא ביטול הקלות המס לספורטאים זרים. הלחץ שיפעל כאן, בעיקר על ידי מרכזי הספורט, הטוטו, האיגודים (וההתאחדות לכדורגל ועופר עיני בראשם) ואגודות הספורט על האוצר בניסיון לבטל את החוק הזה יהיה אדיר.