איראן מצפה להשקעות ב-100 מיליארד ד' בתעשיית הנפט

משלימה את הכנתה של מערכת חוזים חדשה לקראת ביטול הסנקציות

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

איראן משלימה את הכנתה של מערכת חוזים חדשה, במטרה להשיג עסקאות נפט וגז חדשות בהיקף של כ-100 מיליארד דולר עם חברות מערביות לקראת ביטול הסנקציות נגדה.

מדובר בשינוי משמעותי בהתנהלותו של המשטר האיראני, שנהג באופן מסורתי להתייחס בחשדנות לחברות זרות שפועלות במגזר האנרגיה האיראני.

מהדי חוסייני, יועץ במשרד הנפט האיראני, שעוסק זה שנתיים בניסוח חוזה האנרגיה חדש, העריך כי הנשיא חסן רוחאני יאשר את החוזה החדש בחודשים הבאים.

המערכת הקיימת - שמונעת מחברות לשריין לעצמן עתודות נפט או לרכוש החזקות מנייתיות בחברות איראניות - מאוד לא-פופולרית בקרב חברות רב-לאומיות, והרתיעה משקיעים עוד לפני החמרת הסנקציות על איראן.

חברות נפט אמריקאיות גדולות, שלא הייתה להן נוכחות באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, יוכלו להשתתף במכרזי נפט איראניים לאחר השגת ההסכם הגרעיני בין איראן לבין קבוצת השש.

הרפובליקה האסלאמית, המחזיקה בעתודות הגז הגדולות ביותר בעולם, ובעתודות הנפט הרביעיות בגודלן בעולם, מתכננת להגדיל את יכולת הפקת הנפט שלה ב-5 מיליון חביות ליום עד סוף העשור הנוכחי, לעומת רמה של 1 מיליון חביות ליום בעת הטלת הסנקציות על איראן ב-2012.

פרטי החוזה החדש עדיין מעורפלים, אך חוסייני אמר כי החוזה יכלול "אגרה גמישה", יתייחס לסיכונים של כל פרויקט, ויביא בחשבון את תנודות השוק.

בנסיבות מסוימות ניתן יהיה לשריין עתודות, אך חברות זרות לא יוכלו להחזיק בבעלות על שדות נפט, לדברי חוסייני.

"שוויים של כל החוזים הללו עשוי לעלות על 100 מיליארד דולר", אמר חוסייני ל"פייננשל טיימס". הוא הוסיף כי בשל "הימשכותן של הבעיות הקשורות לסנקציות" נדחה לדצמבר כנס שאמור היה להיערך בלונדון ושבו יוצגו פרטים של עשרות פרויקטים זמינים לחיפוש והפקה של נפט וגז.

החברות המערביות קידמו בברכה את החוזים המתוקנים, אך רבות מהן עדיין נוקטות זהירות.

יועץ נפט מערבי בטהרן אמר: "אם מישהו חושב שניהול מו"מ עם איראן על פרויקטים בתחום הנפט יהיה קל יותר מאשר ניהול המו"מ בתחום הגרעיני, הוא שוגה לחלוטין".

איראן טוענת כי לאחר ביטול הסנקציות היא תכבוש מחדש את נתח השוק שלה - שאת מרביתו איבדה לטובת סעודיה ומדינות מפרץ אחרות - גם אם הדבר יגדיל את היצע היתר בשוק.

"איראן לא תשב בחיבוק ידיים", אמר חוסייני. "תהיה תחרות, ואיראן תאמץ צעדים שבאמצעותם יהיה גם לנו מקום - או שלא יהיה שום מקום לאחרים".