פלוג: חלק מהשוק האפור לגיטימי; הבעיה - היעדר פיקוח

נגידת בנק ישראל בוועדת הכלכלה: לצמצם את השוק האפור ע"י פיתוח מקורות מימון חלופיים מוסדיים, ולהסדיר במערכת חוקים ורגולציה את הפעילות הלגיטימית בשוק האפור

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג דיברה היום (ד') בוועדת הכלכלה בנושא השוק האפור. פלוג ציינה בתחילת דבריה כי "כוחות של ביקוש והיצע יוצרים את השוק האפור (מערכת מימון חלופית למערכת המוסדית) בישראל, ובחלקים ממנו הוא שוק לגיטימי המספק שירותים משלימים למערכת המוסדית. שוק זה יכול לתרום גם בהיבטים של תחרות.

"הבעיה המרכזית בשוק האפור מתחילה מהיעדר רגולציה ופיקוח המסדירים את הפעילות בשוק זה. הגופים הפעילים בשוק זה, נותנים אשראי, ללא פיקוח רגולטורי ביחס לפעילות זו או בכלל. היעדר פיקוח, פוגע בלווים בשוק האפור קודם כל בהיבט הצרכני הבסיסי. בניגוד לשוק הבנקאי, אין מערכת הגנה צרכנית ללווים".

פלוג הזהירה כי הסיכונים בשוק האפור יכולים לזלוג למערכת הפיננסית, הן בשל הארביטראז' הרגולטורי (פער בדרישות הרגולציה), שיביא בסופו של דבר לירידה בסטנדרטים במערכת הפיננסית, והן, בהיבט יציבותי, בייחוד אם הגופים בשוק האפור יגדלו ויהפכו לחלק משמעותי משוק האשראי.

"אחת הסיבות למשבר הפיננסי הגלובאלי האחרון הייתה ההתפתחות של מערכות פיננסיות חוץ בנקאיות, בעיקר בארה"ב, שלא היו מפוקחות מספיק. מערכות אלו צמחו במהירות תוך נטילת סיכונים משמעותיים, שהתממשו בסופו של דבר בצורת המשבר הפיננסי", ציינה פלוג.

נגידת בנק ישראל הציעה לפעול בנושא ב-2 כיוונים: האחד, לצמצם את השוק האפור על ידי פיתוח מקורות מימון חלופיים מוסדיים, והשני, להסדיר במערכת חוקים ורגולציה את הפעילות הלגיטימית בשוק האפור ולפקח על הפעילות בשוק זה.

"אני מודעת לרצון שהכל יהיה כאן ועכשיו. אולם צריך לטפל בנושאים באופן מסודר, עם רגולציה נכונה, גם אם זה אורך זמן, שכן הנזק בקידום פעילות פיננסית ללא אסדרה, יעלה על התועלת והנפגע כמו תמיד יהיה הציבור", סיימה פלוג את דבריה.