הבית היהודי: "דאגנו למימון חלופי להעסקת בעלי מוגבלויות"

שלשום דווח ב"גלובס" כי קליטת בעלי המוגבלויות עומדת בסכנת ביטול בגלל "הבית היהודי" ■ בתגובה הבהירו היום ב"בית היהודי" כי לדרישתם יובטח לפרויקט תקציב על-סך 15 מיליון שקל מהאוצר שלא יותנה בהתייעלות

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

במפלגת "הבית היהודי" מבטיחים כי יושג מקור מימון חלופי מתקציב המדינה למימון קליטתם של 1,000 בעלי מוגבלויות בשירות הלאומי - זאת לאחר שמקור המימון המקורי לתכנית בוטל לדרישת ה"בית היהודי". שלשום דווח ב"גלובס" כי קליטת בעלי המוגבלויות עומדת בסכנת ביטול בגלל דרישת "הבית היהודי" - שעוגנה בהסכם הקואליציוני של המפלגה - שלא לממן אותה מכספים שיקוצצו מתקציבי העמותות של בנות השירות הלאומי.

בתגובה הבהירו היום ב"בית היהודי" כי לדרישתם יובטח לפרויקט תקציב על-סך 15 מיליון שקל מהאוצר שלא יותנה בהתייעלות או "בכל מיני תהליכים אירגוניים שעלולים לקחת זמן רב".

ב"בית היהודי" טענו היום כי התניית המימון לפרויקט בהתייעלות ארגוני השירות הלאומי הייתה "מהלך שלילי שימוסס את שילוב בעלי המוגבלויות". עוד אמרו ב"בית היהודי" כי "בזכות הבית היהודי יהיה ניתן לדאוג לבעלי המוגבלויות ואנו גאים בכך. הבית היהודי רואה ערך גדול בהגדלת והרחבת מערך השירות הלאומי - אזרחי, לכן גם בממשלה זו רשות השירות הלאומי-אזרחי נמצאת בסמכותו של שר מהמפלגה".

עוד טוענים ב"בית היהודי" כי תחת אחריותו של השר אורי אורבך ז"ל גדל מספרם של בעלי מוגבלויות המשולבים בשירות הלאומי מ-84 לפני שנתיים לכ 800 כיום.

"גלובס" דיווח השבוע כי לדרישת הבית היהודי בוטלה ההחלטה שהתקבלה בממשלה ב-2014 לממן את קליטתם של בעלי המוגבלויות מהכספים שייחסכו כתוצאה מהתייעלות עמותות בנות השירות. הצורך בהתייעלות העמותות נוצר על-רקע ביקורת מקיפה שנערכה ביוזמת החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שחשפה כי בעמותות שוררת תרבות בזבוזים וחוסר יעילות המתבטאת בתנאי שכר מנקרי עיניים למנכ"לי העמותות ובכך שמאות בנות שירות מוצבות ללא צורך הרחק מבתיהן באופן שמחייב את המדינה לממן להן נסיעות ומגורים ומונע השכרת דירות רבות בשוק לזוגות צעירים.

בדוח העריכו את כי הניהול הקלוקל של העמותות משית על המשק עלות עודפת של 60 מיליון שקל בשנה. סגן שר האוצר הקודם ח"כ מיקי לוי וח"כ קארין אלהרר ממפלגת "יש עתיד" קידמו את נושא ההתייעלות, כמקור להעסקת בעלי המוגבלויות, בברכת פעילים למען בעלי מוגבלויות כמו אורן הלמן מייסד דף הפייסבוק סיכוי שווה.

ב"בית היהודי" אמרו היום כי בעקבות ההסכם הקואליציוני תטופל סוגיית ההתייעלות בעמותות בנפרד מסוגיית מימון העסקת בעלי המוגבלויות - זאת באמצעות ועדה בראשות שר החקלאות אורי אריאל "הבוחנת דרכים לייעול פעילות הארגונים".