מחיר בניית האצטדיון האולימפי: 2.75 מיליארד ד'; התוצאה: בהלה ונסיגה

בטוקיו היפנית, שתארח את משחקי 2020, רצו להרים את המתקן היקר ביותר בהיסטוריה של הספורט ■ בסוף השבוע הודיעו רשמית כי ירדו מהתוכנית הגרנדיוזית, בשל העלויות המנופחות שלו; האלטרנטיבה: מגרש חסכוני יותר

האצטדיון המתוכנן של משחקי טוקיו 2020 / צלם: רויטרס
האצטדיון המתוכנן של משחקי טוקיו 2020 / צלם: רויטרס

ראשי הוועדה המארגנת של משחקי טוקיו 2020 ביטלו באופן רשמי את התוכנית שלהם לבניית אצטדיון אולימפי ענק ומפואר - 80 אלף מקומות ישיבה ועיצוב חדשני שכולל גג בצורת קסדת רוכב אופניים ענקית - בעלות מוערכת שצמחה אל 2.75 מיליארד דולר, שהייתה אמורה להפוך אותו למתקן הספורט היקר בהיסטוריה האנושית.

"החלטנו להתחיל הכל מאפס, ולחזור אל לוח השרטוט", אמר ביום שישי לעיתונאים שינזו אבה, ראש ממשלת יפן, לאחר פגישה שערך עם הוועדה המארגנת. "אנחנו חייבים לשלוט על ההוצאות עד כמה שניתן. נייצר תוכנית לאצטדיון אחר במהירות האפשרית".

אקיבון שימימורה, שר הספורט היפני, הודיע על פתיחת מכרז חדש, לבניית אצטדיון אולימפי חלופי. "בתוך חצי שנה נצא לדרך", אמר. "הכוונה היא לסיים את כל התהליך באביב 2020".

אגב, האצטדיון המפואר היה אמור לארח גם את גמר גביע העולם בראגבי ב-2019, אך כעת יאלצו ביפן למצוא יעד חלופי, בטוקיו או ביוקוהמה.

בוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) הביעו תמיכה במהלך, שמתכתב עם האג'נדה האחרונה של הארגון, המדגישה את חשיבות העלות-תועלת של הערים המארחות את המשחקים האולימפיים. כהשוואה, לונדון הוציאה כ-920 מיליון דולר על בניית האצטדיון האולימפי שאירח את משחקי 2012, בעוד בייג'ין בזבזה 700 מיליון דולר בלבד על מתקן "קן הציפור".