מאמצים אחרונים למניעת השביתה הגדולה ביום רביעי

יו"ר ההסתדרות ושר האוצר ינסו להגיע להבנות היום בנושא העסקה קבלנית במגזר הציבורי, בטרם מימוש האיום על שביתה כללית ■ באוצר טוענים כי הם אינם מתנגדים להעברת עובדי הקבלן להעסקה ישירה, וכי עיקר המחלוקת היא סביב הדרישה להעניק למדינה גמישות ניהולית שכוללת ניוד או פיטורי עובדים

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

תחדשו המגעים בין ההסתדרות הכללית לבין משרד האוצר בניסיון למנוע שביתה כללית במשק ביום רביעי. היום (א'), יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון, נפגשו בניסיון להגיע להבנות שיובילו למניעת השביתה שעליה הכריזה ההסתדרות במטרה להעביר את עובדי הקבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה ולהעלאת שכר העובדים בשירות הציבורי בשיעור של כ-5%-7%. פגישות שהתקיימו בין השניים במהלך השבוע שעבר הסתיימו בלי תוצאות.

בסוף השבוע האחרון הכריז ניסנקורן כי ההסתדרות נחושה לממש את איומיה ולהשבית את המשק החל מיום רביעי, זאת אם משרד האוצר לא ייעתר לתביעותיה.

במהלך הפגנה שהתקיימה בתל אביב בסוף השבוע האחרון, שבה השתתפו אלפי עובדי קבלן ונציגים מהוועדים הגדולים במשק, הצהיר יו"ר ההסתדרות כי לשביתה יצטרפו עובדי שירות המדינה, הרשויות המקומיות, חברת החשמל, רשות שדות התעופה, הנמלים, רכבת ישראל ועוד. זאת, בזמן שגורמים במשרד האוצר טענו במהלך השבועות האחרונים כי השביתה תימנע בסופו של דבר במסגרת ההידברות שמתקיימת בין הצדדים.

בכירים באוצר טענו כי הם אינם מתנגדים להעברת עובדי הקבלן להעסקה ישירה, וכי המחלוקת עם ההסתדרות הכללית היא סביב הדרישה להעניק למדינה זכות לקיים גמישות ניהולית שכוללת ניוד או פיטורים של עובדים בהתאם לצרכים.

לטענת האוצר, היעדר הגמישות הניהולית היא זו שגרמה לתופעת עובדי הקבלן מלכתחילה. "היום כולם מבינים שאין ישימות להבטחת קביעות לעשרות אלפי עובדים, ולכן לא ברור מדוע הציבור צריך לשלם מחיר כל כך כבד על שביתה כללית שאין לה הצדקה ברורה", אמרו גורמים באוצר.

באשר לטענה כי המדינה תיצור בכך קטגוריה חדשה של עובדים שיזכו לתנאים וזכויות נחותים יחסית, אומרים באוצר כי יש מקום לשקול את הרחבת הגמישות הניהולית לכלל עובדי המדינה.

באוצר טענו כי העמדה שהציגה ההסתדרות עד כה היא "מאוד לא מתפשרת ומאוד לא ברוח של ניהול מו"מ מתוך נכונות למציאת פתרון של ויתור הדדי, במיוחד לאור נכונותה של המדינה ללכת לקראת דרישות ההסתדרות ולהסכים עקרונית לקליטת העובדים".

לדברי אותם גורמים, "משמעות עמדת ההסתדרות היא אך ורק ויתורים מצד המדינה, במיוחד לאור הגידול הניכר בשכרם של עובדי המגזר הציבורי בשנים האחרונות לעומת העובדים בסקטור הפרטי".

עוד ההידברות בין הצדדים נמשכת ושעון החול לקראת השבתת המשק אוזל, ההסתדרות הכללית קיבלה היום רוח גבית מצד התאחדות הסטודנטים הארצית שהודיעה על תמיכתה במאבק למען המעבר להעסקה ישירה של עובדי הקבלן. "סטודנטים יוצאים לעולם התעסוקה ומגלים שאין להם זכויות", אמר יו"ר ההתאחדות גלעד ארדיטי. "אחרי שהשקיעו שנים משמעותיות מחייהם כדי לעבוד במקצועות חיוניים וחשובים שמעצבים את פני החברה הישראלית, הם מוצאים את עצמם נלחמים לבד על זכויותיהם הבסיסיות ולא ייתכן שציבור כל כך מסור ומחויב יועסק בתנאים נצלניים".

לדברי יו"ר ארגון הסטודנטים לעבודה סוציאלית עתליה רגב: "אנחנו לא מוכנים להיות דור העתיד של עובדי הקבלן. 75% מאיתנו צפויים לעבוד בשירותים המופרטים - להיות עובדות ועובדים סוציאליים בלי תנאים סוציאליים. המדינה מזלזלת ובועטת במקצוע שהוא לב לבה של מדינת הרווחה".

"להחריג עובדים בחוזים אישיים"

בתוך כך, ארגון "אחדות", המסונף מאז תחילת השנה להסתדרות הלאומית ומייצג את העובדים המועסקים בחוזה אישי במגזר הציבורי, דורש מההסתדרות הכללית להחריג עובדים אלה מסכסוך העבודה שעליו היא הכריזה. מזכיר אחדות רם קנדיל אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי היענות משרד האוצר לדרישות ההסתדרות הכללית עשויה לפגוע גם בעובדים המועסקים בחוזים אישיים בשירות הציבורי, וזאת מאחר שהם יוכפפו להסכמים קיבוציים: "כ-10,000 מכלל העובדים בשירות הציבורי חתומים על חוזים אישיים ומצבם טוב יחסית לאלה שחתומים על הסכמים קיבוציים. ברגע שיכפו עלינו הסכם קיבוצי - מצבנו יורע".

במכתב תקיף ששיגר קנדיל בסוף השבוע לניסנקורן נטען כי "להסתדרות הכללית אין כל מנדט לייצג עובדים שלא ביקשו ולא דרשו ממנה לייצגה ואינם מעוניינים בייצוגה". עוד כותב קנדיל לניסנקורן כי "ההסתדרות, בראוותנות יתרה, בחוסר הבנה ובשרירותיות מוחלטת סבורה בטעות כי ציבור העובדים בחוזים האישיים הם נכס שניתן לסחור בו כאוות נפשה (...) בדיקתנו העלתה כי רובם המוחלט של עובדי החוזים האישיים אינו מעוניין כי ישונו תנאי העסקתם ומתכונת העסקתם, לרבות סעיף הצמדת שכרם למדד. אנו חוששים, ובצדק, כי פעולות חד-צדדיות מצדכם יפגעו שלא לצורך בתנאי העבודה הקיימים של אלפי עובדים, וזאת בניגוד להתנהלות תקינה של ארגון עובדים".

לדברי קנדיל, עובדים המועסקים בחוזים אישיים לא ישבתו ביום רביעי אם תהיה בסופו של דבר שביתה כללית במשק: "עם זאת, נהיה מוכנים להביע הזדהות עם עובדי הקבלן במידה שיחריגו אותנו מהדרישות של ההסתדרות הכללית".

בהסתדרות הכללית אמרו בתגובה כי "בית הדין קבע לפני חודשים אחדים שאחדות אינו ארגון יציג, ובכל מקרה, כל מו"מ שאנו מנהלים לא ייפגע בתנאי של עובדים כאלה ואחרים".