גורמים משפטיים: עזרא סיידוף לא יוכל להמשיך בתפקידו

לדברי הגורמים עמם שוחחנו, החלטת היועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית על ההתנהלות במעונות רה"מ תאלץ את נציבות שירות המדינה לנקוט בהליכים משמעתיים נגד סיידוף עד לתום החקירה

עזרא סיידוף / צילום: ליאור מזרחי
עזרא סיידוף / צילום: ליאור מזרחי

גורמים משפטיים מעריכים כי עזרא סיידוף, סמנכ"ל המבצעים במשרד ראש הממשלה שממונה על כוח-האדם והכספים, לא יוכל להמשיך בתפקידו במתכונת הנוכחית. זאת, לאור הודעת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אתמול (ב') כי החליט לאמץ את המלצת פרקליט המדינה וראש האגף לחקירות ולמודיעין במשטרה, לפיה יש מקום לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאי-סדרים בהתנהלות מעונות ראש הממשלה כאשר סיידוף נחשב לחשוד המרכזי בביצועם.

לדברי הגורמים עמם שוחחנו, החלטת היועמ"ש תאלץ את נציבות שירות המדינה לנקוט בהליכים משמעתיים כלשהם נגד סיידוף עד לתום החקירה הפלילית.

אתמול הפך וינשטיין לרשמיות את ההערכות שפורסמו בכלי התקשורת כבר לפני כשבועיים ולפיהן הליך הבדיקה המקדמי בנושא התנהלות מעונות ראש הממשלה, מוליד חקירה פלילית. המשמעות היא שבימים ובשבועות הקרובים תזמן היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה שורה של אנשים המעורבים בפרשה כדי לגבות מהם עדויות. חלקם, ובראשם סיידוף והחשמלאי אבי פחימה, יחקרו באזהרה. סיידוף, כאמור, נחשב בשלב זה לחשוד המרכזי באחריות לאי-הסדרים שהתגלו על-ידי מבקר המדינה.

לפי שעה, לא ברור אם אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, תזומן אף היא לחקירה. חקירות מסוג זה הן מתגלגלות, מידע מוביל למידע, חקירה של פלוני עשויה להוביל לחקירה של אלמוני. לאור האמור, לאור המעורבות הגדולה של שרה נתניהו במתרחש במעונות ונוכח הדברים שכתב מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, בדוח שחיבר בנושא ושהוליד את בדיקת המשטרה ואת החקירה, לפי ההערכות, לא יהיה מנוס מלזמן את שרה נתניהו למסור עדות.

קומבינת החשמלאי

ב-17 בפברואר 2015 פרסם מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, דוח חמור ביחס להוצאות הכספיות של הזוג נתניהו במעונות של ראש הממשלה בקיסריה ובירושלים.

"הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי בבירה בשנים 2010-2012 לא עלו בקנה אחד עם עקרונות-היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות", כתב שפירא.

לדבריו, "ניתן היה לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככול שיהא, לגלות יתר רגישות ציבורית ולהקפיד לפעול במהלך כל שנות כהונתו לפי עקרונות של התנהלות ציבורית ראויה". עם זאת, המבקר ציין לטובתו של נתניהו כי הוצאות המעונות ירדו בשנת 2013.

באותו הדוח נחשפה, בין היתר, פרשיית החשמלאי, אבי פחימה, חבר מרכז הליכוד מאור יהודה. לפי הדוח, מעון רה"מ העסיק את פחימה שאף אירח את הזוג נתניהו בחגיגות המימונה של 2010, בניגוד להנחיות ועדת השלושה, שכללה את היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד.

הקומבינה, לפי המבקר, הייתה פשוטה: לאחר שהחברה שבה עבד פחימה כמנהל עבודה נפסלה בשל יחסיו הקרובים של פחימה עם הזוג נתניהו, נבחרה חברה אחרת לביצוע עבודות החשמל. ואולם, החברה שנבחרה העסיקה את פחימה כקבלן משנה מטעמה כך שהוא ביצע את העבודות בפועל.

וכך, פחימה, מקורבם של הזוג נתניהו שכחבר מרכז ליכוד יכול כנראה גם לקדם אינטרסים פוליטיים של בנימין נתניהו, הועסק כמעט בכל סוף שבוע וגם ביום כיפור בעבודות חשמל בווילה בקיסריה.

"למרות הנחיית ועדת השלושה שלא להתקשר עם חשמלאי פחימה, נעשתה אפוא התקשרות שאפשרה את העסקתו לשם ביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי. זאת, תוך מצג מטעה שלפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר, אך בפועל, ביצע את העבודות", סיכם המבקר.

לאחר התפוצצות הפרשה שכר הזוג נתניהו את שרותיו של עורך דין ד"ר יעקב וינרוט, שבנוגע לפרשת החשמלאי אמר ל"גלובס" כי: "ביחס לחשמלאי היה הליך מכרזי שביבי ושרה נתניהו לא נטלו בו חלק, ולכן לא ניתן לבוא אליהם בטענות ביחס אליו. הם לא ידעו מימינם ומשמאלם בנוגע להליך המכרזי, ולכן גם לא יכול היה להיות מצג כוזב מצדם בנוגע להעסקה".

בהמשך, הורו וינשטיין וניצן על פתיחת בדיקה מקדימה של הנושא על-ידי המשטרה. חומרים נוספים הובאו למשטרה על ידי אב הבית במעון לשעבר, מני נפתלי, שמנהל מזה חודשים סכסוך משפטי עם הזוג נתניהו בבית הדין לעבודה, וסכסוך תקשורתי, מחוץ לכתלי בית הדין.

הממונה על הבדיקה היה תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, שהתאבד בתחילת החודש.