מחזיקי האג"ח נערכים להסדר חוב באלון רבוע כחול

ימנו נציגות וידרשו השוואת זכויות לבנקים ■ ידרשו כי ההלוואה בסך 60 מיליון שקל מקבוצת אלון תהיה נחותה ביחס לחוב האג"ח, בדומה להסכמות שלפיהן תהיה נחותה ביחס לחוב לבנקים

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

מחזיקי האג"ח (סדרה ג') של חברת אלון רבוע כחול , בעלת רשת הקמעונות מגה, מתכוונים לדרוש ממנכ"ל החברה, אביגדור קפלן, כי הלוואת הבעלים שתקבל החברה מהחברה האם, קבוצת אלון, בהיקף של 60 מיליון שקל, תהיה נחותה גם לאיגרות החוב שבידיהם, ולא רק לחובות הבנקאיים של אלון רבוע כחול, כך נודע ל"גלובס".

ביום חמישי הקרוב יתכנסו מחזיקי האג"ח של אלון רבוע כחול לאסיפה מיוחדת, שבמסגרתה הם צפויים לשמוע מהמנכ"ל אביגדור קפלן הסברים על מצבה של חברת ההחזקות הציבורית ועל הצעדים שבכוונתו לנקוט כדי לבלום את הידרדרותה המהירה. חששם המרכזי של מחזיקי האג"ח הוא שהחברה תבקש מהם הסדר לפריסת החוב, ולשם כך הם יבקשו למנות באסיפה נציגות מטעמם, שתדון עם החברה בנושא החוב כלפיהם. אם החברה אכן תבקש הסדר לפריסת חוב, יהיה זה הסדר החוב השלישי בקבוצה בתוך חודשים אחדים, אחרי ההסדר בחברה האם והסדר הנושים של מגה.

כבר באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה האם, קבוצת אלון, שנערכה שלשום (יום ראשון), אמר קפלן כי "אני לא יכול לייפות את מצבה של אלון רבוע כחול. המצב שלה מבחינת המינוף הוא בעייתי". עם זאת, הוא נמנע אז מלעסוק בצעדים שאותם הוא מתכוון לבצע כדי לפתור את המשבר, וציין כי את ההתייחסות לאלון רבוע כחול הוא ישאיר לאסיפה ביום חמישי, שאליה צפויים להגיע הגופים המוסדיים שמחזיקים באג"ח שלה, וכן נציגים של קרנות הגידור שמשקיעות באג"ח של חברות בקשיים.

לפי אתר Stocker.co.il, הנתונים האחרונים שפרסמו הגופים המוסדיים הצביעו כי באג"ח של אלון רבוע כחול מחזיקים בין השאר ילין לפידות (66 מיליון שקל ע"נ), הראל (29 מיליון שקל ע"נ), איילים (15 מיליון שקל ע"נ) ופסגות (11 מיליון שקל ע"נ). האג"ח נסחרות כיום בתשואה של 9.4%.

במסגרת הסדר החוב של מגה, התחייבה אלון רבוע כחול להזרים למגה 320 מיליון שקל, ולערוב לחובותיה בהיקף של 470 מיליון שקל. היא תעשה זאת בין השאר באמצעות גיוס הון של עד 150 מיליון שקל בהנפקת זכויות (מתוכם 110 מיליון שקל תזרים קבוצת אלון), קבלת הלוואה לזמן ארוך, של 60 מיליון שקל, וקבלת הלוואות גישור של 50 מיליון שקל - שתיהן מהחברה האם.

אלא שההתחייבויות שנוטלת על עצמה אלון רבוע כחול במסגרת הסדר החוב של מגה מגדילות משמעותית את המינוף שלה. לאחר השלמת כל המהלכים המתוכננים, תיוותר החברה עם חוב של 520 מיליון שקל לבנקים, לצד הלוואות הבעלים והחוב למחזיקי האג"ח בהיקף של 365 מיליון שקל (נושא ריבית צמודת-מדד של 2.5% ועתיד להיפרע בחלקים שווים מדי נובמבר, בין 2015 ל-2022).

כחלק מההסכמות שגובשו עם הבנקים, תהפוך הלוואת הבעלים שתעמיד קבוצת אלון לחברה (60 מיליון שקל) לנחותה ביחס לחוב לבנקים, ודרישת מחזיקי האג"ח היא כי גם הם יזכו לפירעון החוב כלפיהם, בטרם תיפרע הלוואת הבעלים.

לאלון רבוע כחול גם חוב של כ-200 מיליון שקל בגין תווי קנייה שנמכרו ללקוחות, ושטרם מומשו בחנויות מגה או בחנויות של רשתות אחרות שרשאיות לקבל תווים אלו. אם בעלי התווים יממשו את מרביתם כבר בשבועות הקרובים, יגבר הלחץ הפיננסי על החברה, בין השאר משום שוועדי העובדים הגדולים הפסיקו כמעט לחלוטין לרכוש את תווי הקנייה של החברה, ופגעו עקב כך ביכולת החברה להתממן דרך מכירת תווים חדשים שייפרעו בעתיד.

כדי להתמודד עם המצב, דיווחה אתמול אלון רבוע כחול על צעד מרכזי שבכוונתה להוציא אל הפועל, והוא הנעת מהלך למכירת השליטה בחברת תחנות הדלק וחנויות הנוחות דור אלון, הנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-520 מיליון שקל. אלון רבוע כחול מחזיקה ב-71% ממניות דור אלון, בשווי של 370 מיליון שקל, ומכירת המניות אמורה לספק לה מנת נזילות שתסייע בהתמודדות עם התחייבויותיה.

עם זאת, כפי שנכתב אמש ב"גלובס", קשה להניח כי אלון רבוע כחול תצליח לקבל תמורת המניות הנמכרות פרמיה מהותית על מחיר השוק, לנוכח העובדה שעוד שתי חברות דלק נמצאות זה זמן באופן מוצהר על המדף (סונול וטן), וגם בעליהן של השתיים הנותרות (פז ודלק) יעדיפו למוכרן אם יקבלו הצעה שתואמת את דרישותיהם.

נוסף על כך מבקשת אלון רבוע כחול, הנסחרת בשווי של 320 מיליון שקל בלבד, לממש את החזקותיה (49%) בחברת כרטיסי האשראי דיינרס, שנרכשה מחברת כאל בכ-100 מיליון שקל לפני כשמונה שנים. אלון רבוע כחול מחזיקה ב-37% מדיינרס, ואילו החברה הבת דור אלון מחזיקה ב-12% נוספים, והרוכשת הטבעית לאחזקותיהן היא כאל, שמחזיקה ביתרת המניות. העסקה, אם תתבצע, תכניס לקופת המוכרות סכום כולל שינוע כנראה בין 110 ל-160 מיליון שקל.

מצבה של אלון רבוע כחול לאחר השלמת הסדר החוב במגה
 מצבה של אלון רבוע כחול לאחר השלמת הסדר החוב במגה