הנקראות ביותר

TGI: "ישראל היום" העיתון הנקרא בישראל, "ידיעות" נחלש

עם זאת, עפ"י סקר TGI החצי-שנתי, "ידיעות אחרונות" עדיין מוביל בקריאה בסופי שבוע על פני "ישראל היום" ■ עלייה בחשיפה ל"מעריב" ■ ירידה בחשיפה ל"הארץ" ■ "גלובס" שומר על יציבות

ישראל היום / צילום: יחצ
ישראל היום / צילום: יחצ

"ישראל היום" הוא העיתון הנקרא בישראל - כך עולהמ סקר TGI החצי-שנתי שפורסם היום (ד'). הסקר מודד את החשיפה לעיתונות המודפסת ולרדיו בחצי השנה שבין ינואר ליוני 2015. נתוני חצי השנה האחרונה משוכללים לכדי ממוצע השנה החולפת (יולי 2014-יוני 2015), שנה שכללה את מבצע "צוק איתן" ואת מערכת הבחירות לכנסת ה-20.

בתקופה זו הגיע "ישראל היום" לאחוז חשיפה של 39.8%, לעומת ממוצע של 39.2% בשנה שקדמה (יולי 2013-יוני 2014). הזינוק הדרמטי היה בעיקר בחציון האחרון, אז הגיע העיתון החינמי של שלדון אדלסון לממוצע של 40.8% בחשיפתו.

את הנתון הדרמטי אפשר לתלות בעיקר בעלייה הדרמטית במספר העותקים של העיתון בתקופת הבחירות, והזהות המוצהרת והכמעט מוחלטת שיצר לראשונה ראש הממשלה בנימין נתניהו בינו ובין העיתון שתומך בו.

ממול, "ידיעות אחרונות", עיתונו של נוני מוזס, שהיה גם הוא צד בתוך מערכת הבחירות החולפת, ספג מהלומה. למרות עלייה קלה במחצית השנייה של 2015, בממוצע השנה החולפת העיתון רושם ירידה ל-35.4%, לעומת 36.4% בתקופה המקבילה אשתקד.

יש לציין כי לסקר TGI יש משמעויות כלכליות מובהקות, והוא למעשה הפרמטר לפיו המפרסמים יודעים את גובה החשיפה לה זוכות המודעות שלהם בעיתונות. ניתן להעריך כי לניסיון הדה-לגיטימציה ש"ידיעות" עבר בתקופת הבחירות עשוי להיות גם מחיר כלכלי.

"ידיעות אחרונות" עדיין מוביל בקריאה בסופי שבוע על פני "ישראל היום", אך גם בזירה זו רושם "ידיעות" ירידה לממוצע שנתי של 38.8%, לעומת 39.7% בתקופה המקבילה אשתקד. לעומתו, "ישראל היום" עולה ל-35.5% חשיפה בסופי שבוע, לעומת 33.9% בשנה הקודמת.

עוד בסקר שערכה קנטאר מדיה ניתן לראות כי הסומק חוזר ללחייו של המותג העיתונאי הוותיק "מעריב", שפועל בשנה החולפת תחת בעלים חדש - קבוצת "ג'רוסלם פוסט", ותחת שם חדש - "מעריב השבוע".

לאור שינוי המותג החלה מדידתו של "מעריב השבוע" רק ביולי 2014. בתקופה שעברה מאז אפשר לראות את העלייה ההדרגתית בחשיפה של העיתון, כשבחציון הראשון שנמדד עמדה החשיפה על 2.9%, ובחציון שאחריו כבר עמדה על 4.2%. הממוצע השנתי הראשון של המותג המתחדש עומדת על 3.6%, ו"מעריב סופשבוע" עומד על ממוצע של 5.6%.

עיתון אחר מקבוצת "ג'רוסלם פוסט", החינמון "פוסט", שומר על יציבות, למרות ירידה קלה אל מול שנת המדידה הקודמת, אשר נמצאת בתוך טווח הטעות הסטטיסטית - מ-8.3% ל-7.8%.

ירידה דומה רושם גם עיתון "הארץ" - מ-5.5% ל-5.2%. זאת לאחר ירידה תלולה בחצי השנה שעברה, לעומת החציון שקדם לה, לחשיפה של 4.6% בלבד - הנתון הנמוך אי-פעם לעיתון מבית שוקן.

"גלובס" שומר אף הוא על יציבות ברורה, כשהממוצע השנתי שלו עומד על 4.7% - גבוה מהחשיפה המובהקת והקבועה של העיתון לאורך השנים. העלייה בממוצע היא בעיקר בזכות זינוק שנרשם בחציון השני של 2014 לכדי חשיפה של 5%, כשבחציון אחריו התייצב "גלובס" על הנתונים שמאפיינים אותו עם 4.3% בחשיפה. יש לציין כי טווח הטעות הסטטיסטית בסדר גודל כזה של נתונים עומד על 0.9%.

היציבות הזו אינה מאפיינת את המוסף הכלכלי "דה מרקר", אשר למרות העובדה שהוא מופץ כעיתון וכמוסף יחד עם עיתון "הארץ", הוא ממשיך בנסיגה בנתונים וירד לראשונה מתחת לחשיפה של 5%. הממוצע השנתי של החשיפה לעיתון עומדת על 4.8%, לעומת 5.5% בשנה שקדמה.

"כלכליסט", אשר נהנה מהפלטפורמה של "ידיעות אחרונות", רושם עלייה לחשיפה של 10.7% בתקופה שבין יולי 2014 ליוני 2015, לעומת 9.7% בתקופה המקבילה אשתקד.

הישג הזינוק המרשים בתחום העיתונות נרשם לזכות החינמון הדתי לאומי "בשבע", שקפץ מחשיפה של 5% לנתון של 7% בשנה החולפת - גבוה משל מהדורת סוף השבוע של עיתון "הארץ".

יריבו, "מקור ראשון", שומר על יציבות עם 3.1% לעומת 3.3%. יש לציין כי המדידה התבצעה לפני מהלך השיווק והגדלת התפוצה של העיתון מקבוצת "ישראל היום" של שלדון אדלסון.

"לאישה" הוא המגזין הנקרא בישראל ושומר על יציבות עם חשיפה של 7.9%, ולעומתו הירחון "את" עם 1.4% חשיפה בלבד.

עיתונים

רדיו: גלגלצ - התחנה המואזנת בישראל

בתחום הרדיו יש עדנה גדולה לתחנת המוזיקה. גלגלצ היא התחנה המואזנת ביותר בישראל, על-פי סקר TGI, והיא ממשיכה להתחזק. בחציון האחרון קפצה התחנה לנתון האזנה מרשים מאוד של 34.2%, מה שמוביל אותה לממוצע שנתי של 32%.

גם ברדיו האזורי ניכר כי בתקופה שבה היו ללא הרף חדשות, הציבור ביקש אתנחתא מוזיקלית. רדיו אקו 99, גם בזכות תוכניתם של טל ואביעד, משלימה מהפך והופכת להיות התחנה האזורית בעלת ההאזנה הארצית הגבוהה ביותר. אקו 99, המשדרת לאזור השרון, זכתה לחשיפה ארצית של 8.5% בקרב מבוגרים, כשאחריה צמודות רדיוס החולקת איתה איזור זיכיון עם 7.4%, ורדיו ללא הפסקה עם 7.3%.

רשת ג' של קול ישראל רשמה ירידה בנתונים בחציון הראשון לשנה זו, אך ברמה השנתית היא רושמת עליה וחשיפה של 14.3%.

לעומתה רשתות האקטואליה - רשת ב' וגלי צה"ל - דווקא נסוגות. התחנה הצבאית, עדיין בגבולות הטעות הסטטיסטית, יורדת ל-24.2% לעומת 24.9%, ואילו רשת ב', בירידה חדה יותר מ-25.4% ל-24.8%, שומרת על מעמדה כתחנת הרדיו האקטואלית המואזנת בישראל.

מהפך נרשם ברדיו האזורי גם בקרב שבין תחנות הרדיו האזוריות החרדיות. רדיו קול חי רשמה חשיפה של 5.6% בקרב בוגרים (18+), לעומת 5.1% בחציון הקודם, וגברה על רדיו "קול ברמה" שירדה מ-5.5% לחשיפה של 4.5%.

הפריים-טיים של הבוקר: טל ואביעד מתחזקים

השעה שבה חלק ניכר מהציבור נמצא בדרכים בדרכו לעבודה נחשבת לשעת האזנה גבוהה במיוחד לתחנות הרדיו, ועל כן גם לנחשקת במיוחד בקרב מפרסמים.

מסקר TGI עולה כי מרבית הציבור באותו זמן מאזין לגלגלצ - 738 אלף מאזינים בממוצע. הנתונים מתייחסים לתקופה שבין ינואר 201 לחודש יוני 2015, ומסמנים עלייה דרמטית לעומת חצי השנה שלפניה, אז עמד הממוצע בין השעות 07:00-09:00 על 552 אלף מאזינים.

באותן שעות, 530 אלף מאזינים בממוצע לרשת ב', ו-479 אלף מאזינים לגלי צה"ל. "בוקר טוב ישראל" עם אסף ליברמן עולה מ-269 אלף מאזינים במחצית הקודמת ל-307 אלף מאזינים במחצית הראשונה של 2015. באותה שעה אריה גולן שומר על הובלה ויציבות עם "הבוקר הזה", בדמות 386 אלף מאזינים.

בין השעות 08:00-09:00, ניב רסקין שומר על יציבות ב"נכון להבוקר" עם 274 אלף מאזינים, ו"סדר יום" עם קרן נויבך מאבדת מעט מההאזנה שלה בשעה זו מ-320 אלף ל-314 אלף צופים. בין 09:00 ל-10:00 יורדת ההאזנה מ-265 אלף ל-259 מאזינים.

הזירה השוקקת באמת היא זו של תחנות הרדיו האזוריות. ברמה הארצית, "בוקר טוב" בהגשתם של טל ברמן ואביעד קיסוס (07:00-09:30) היא התוכנית המואזנת ביותר מבין 3 תוכניות הבוקר היריבות. התוכנית, המשודרת מרדיו אקו 99 גם בתחנת רדיו קול רגע, היא גם היחידה מבין השלוש שצומחת, כשהיא עומדת במחצית על נתון של 226 אלף מאזינים, לעומת 176 אלף מאזינים במחצית שלפניה.

לעומתם, תוכניתם של שי ודרור, המשודרת ברדיו ללא הפסקה ובצפון ללא הפסקה, ירדה ל-99.9 אלף מאזינים בכל בוקר בממוצע.

תוכניתם של אסי עזר ודפנה לוסטיג, המשודרת מרדיו תל-אביב לעוד שתי תחנות רדיו אזוריות (08:00-10:00), ירדה מ-83.4 אלף מאזינים, ל-76.8 אלף מאזינים בלבד.

תוכניתו של חנוך דאום, המשודרת ברדיו תל-אביב ורדיו דרום, מתחזקת משמעותית.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות